پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
زنجیره تأمین سوخت در سال آینده برای مقابله با قاچاق هوشمندسازی میشود
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران از تدوین معماری جدید سامانه هوشمند سوخت با همکاری نظام بانکی و سایر بازیگران این حوزه خبر داد و گفت: «این سامانه سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.»
محمدصادق عظیمیفر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری در خصوص مدیریت هوشمند زنجیره تأمین سوخت کشور در جمع خبرنگاران گفت: «باوجودآنکه هنوز مصوبه انتقال سوخت به سیستم بانکی به ما ابلاغ نشده؛ اما جلسههای متعددی با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در حال برگزاری است.»
او توضیح داد: «سالانه ۱۰۰ میلیارد لیتر انواع فراورده نفتی باارزش بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار در سطح کشور توزیع میکنیم که امانت مردم است ما خود را در قبال تأمین و توزیع فراوردههای نفتی مسئول میدانیم، زیرا متعلق به یکایک مردم است و باید بهجای درست و به نحو درست به مصرف برسد.»
عظیمیفر ادامه داد: «در حوزه تولید در ایام پس از انقلاب دستاوردهای خوبی داشتهایم بهطوریکه تولید بنزین و نفت و گاز نسبت به قبل از انقلاب چندبرابر شده اما ازآنجاییکه نگاه غالب در تأمین انرژی عرضه هرچه بیشتر فرآورده یارانهای بوده در بخش مصرف نتوانستهایم آنگونه که باید اقدامهای مؤثری انجام دهیم به همین دلیل است که شدت مصرف انرژی کشور ۲.۵ برابر میانگین مصرف جهانی است.»
در ادامه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره قاچاق سوخت گفت: «یکی از دلایل افزایش مصرف در بخش فراوردههای نفتی مایع موضوع قاچاق سوخت است که پدیدهای انکارناپذیر است. دولت چهاردهم نسبت به موضوع قاچاق سوخت رویکرد فرار از مسئله و کتمان ندارد و نگاه رئیسجمهور و مجموعه وزارت نفت این است که در مقابل آن باید کنشگری فعالانه داشته باشیم.»
عظیمی فر گفت: «گرچه موضوع قاچاق برآمده از اختلاف قابلتوجه و چندبرابری قیمت سوخت در داخل کشور و کشورهای همسایگان است و به صفر رساندن آن امری محال است؛ اما دنبال این هستیم که از حداکثر امکانات و ابزارها برای بهحداقلرساندن آن استفاده کنیم.»
او با اشاره به اینکه یکی از ابزارها برای کنترل قاچاق تجهیز تأسیسات و زیرساختها به سیستمهای پایش لحظهای و هوشمندسازی زنجیره تولید، انتقال و توزیع فراوردههای نفتی است ادامه داد: «با استفاده از بهروزترین فناوریها، ارتقای سیستمهای اندازهگیری و انتقال همه دادههای موجود در زیرساختهای سوخت و تولید سوخت و جمعکردن دیتاها در مجموعه مانتیورینگ شرکت پخش فراورده این امکان را خواهیم داشت.»
عظیمی فر ادامه داد: «با استفاده از مدیریت مبتنی بر داده هم گلوگاهها را شناسایی کرده و هم جایی که اتلاف وجود دارد و قاچاق صورت میگیرد شناسایی کرده و هم اینکه بهرهوری سیستم تأمین و توزیع فراورده را بالا میبریم.»
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی یکی از راههای جلوگیری از قاچاق سوخت را هوشمندسازی دانست و گفت: «برای اجرای جلوگیری از قاچاق از ابزارهایی مثل هوش مصنوعی در خلال هوشمندسازی زنجیره هم استفاده خواهد شد و در اجرای این طرح سه مجموعه پیشتاز کشور از جمله ایرانسل، مپنا و طراحی ساختمان نفت را داریم که با جمعشدن این ظرفیتها کنار هم میتوانیم این طرح را به درستترین شکل و سریعترین زمان ممکن پیادهسازی کنیم و بهنوعی بزرگترین پروژه هوشمندسازی در صنعت نفت کشور را اجرا کنیم.»
در ادامه عظیمی فر گفت: «یکی از ثمرات این پروژه محدود بهحداقلرساندن قاچاق در آن بخشی است که مسئول آن پالایش و پخش است.»
او با تأکید بر اینکه باید دقیقاً منشأ قاچاق را شناسایی کنیم گفت: «منشأ قاچاق سوخت از نظر ما عمدتاً مربوط به مصرف است و در بخش مصرف تخصیص سهمیههایی که توسط دستگاههای مختلف صورت میگیرد، گاهی متناسب با نیاز نیست.»
معاون وزیر نفت بیان کرد: «از سوی دیگر وقتی سهمیه تخصیص داده میشود نظارتی در عملکرد مصرفکنندگان وجود ندارد بهعبارتدیگر ۹۰ درصد قاچاق در بخش مصرف است.»
معاون وزیر نفت تأکید کرد که باید دستگاههای متولی در حوزه مصرف حسب تأکید رئیسجمهور پایکار بیایند و با راهبری و تنظیمگری ستاد قاچاق بقیه پازلهای این مجموعه پیشگیری قاچاق سوخت؛ در کنار همکاری مؤثری که در دستگاههای امنیتی، فراجا، قوه قضائیه و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تکمیل شود.
او درباره لغو بیمهنامه افرادی که کارت سوخت ندارند، گفت: «مصوبهای داده شده که کارت سوخت افرادی که بیمه ندارند، محدود شود.»
همچنین عظیمیفر درباره میزان ذخایر استراتژیک سوخت کشور گفت: «ذخایر بنزین نسبت به سال گذشته مطلوب است و بالغ بر ۳۰۰ میلیون لیتر نسبت به سال گذشته در همین زمان بالاتر است و مشکلی در این حوزه نداریم.»