راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ضرورت حفظ شبکه ملی پرداخت بومی

هم‌اکنون که مذاکرات هسته‌ای پیروزمندانه به پایان رسیده است. صنعت پرداخت الکترونیکی کشور همگام با سایر صنایع فعال اقتصادی برای ورود و فعالیت در دوران پسا تحریم آماده می‌شود. نکته مهم این است که حال که با افق روشن پایان تحریم مبادلات مالی بین‌المللی، صنعت پرداخت الکترونیکی نیز آماده تعامل و تحول در این خصوص می‌شود، همگام با رویکرد اقتصادی و سیاسی کشور، تحولات پسا تحریم در این صنعت نیز باید خردمندانه مدیریت شود. ازاین‌رو بررسی جانمایی صحیح سیستم‌های پرداخت الکترونیکی بین‌المللی در معماری نظام پرداخت الکترونیکی موجود الزامی است. در این راستا بررسی فواید شبکه ملی پرداخت یکی از مواردی است که باید به آن بیشتر توجه شود.

با توجه به شرایط کشور وجود شبکه ملی پرداخت با حفظ سیستم شبکه پرداخت Domestic(محلی) بیش از بیش موجب افزایش امنیت اقتصادی و سیاسی کشور می‌شود و ما را از نفوذ و رخنه بیگانگان در تبادلات مالی Domestic مصون می‌دارد. همان‌گونه که کشورهای غربی توانستند با تحریم شبکه ویزا و مستر کشور روسیه، موجب فشارهای زیادی به اقتصاد آن کشور شوند. در یک سناریوی بدبینانه در صورت ازسرگیری دشمنی دشمنان شبکه ملی پرداخت موجب پیشگیری اختلال در تبادلات مالی Domestic ما می‌شود.

از سوی دیگر در پی اتصال سیستم‌های پرداخت الکترونیکی بین‌المللی با شبکه پرداخت الکترونیکی کشور، قواعد جدیدی از Fraud (تقلب) نیز ایجاد می‌شود. جهت مصون نگاه‌داشتن مردم از تبعات ناشی از آن لازم است پایگاه دانش قواعد کشف تقلب و کلاه‌برداری، مصادیق مجرمانه، حملات سایبری به این شبکه‌ها نیز توسط مجموعه کاشف و دیگر فعالان امنیت سایبری موردبررسی قرار گیرد. لذا وجود شبکه ملی پرداخت ملی تبادلات Domesticمردم را از ریسک‌های ناشی از آن می‌تواند مصون نگاه دارد.

همچنین با توجه به لزوم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در سپهر پسا تحریم، شبکه ملی پرداخت موجب کاهش هزینه‌های مبادلات الکترونیکی می‌شود چراکه لایسنس های صدور و پذیرش کارت‌های بین‌المللی و کارمزدهای ناشی از تبادلات در آن می‌تواند مقرون‌به‌صرفگی بسیاری از کسب‌وکارهای الکترونیکی Domestic را تهدید کند و همچنین از سوی دیگر موجب خروج ارز از کشور شود. با بررسی علت ایجاد شبکه ملی پرداخت RuPay در کشور هند، عامل هزینه و مقرون‌به‌صرفگی از اصلی‌ترین اهداف آن بوده است.

از منظر فنی به سبب توان بالای سیستمی شبکه پرداخت ملی شتاب و شاپرک، سرعت تسویه و انجام تراکنش را در کشور بالا برده است. مضافاً انعطاف و چابکی در خلق محصولات سفارشی Domestic کشور را موجب شده است. این نقطه قوت پتانسیل بالایی در همنوایی سرویس گرا میان این صنعت و دیگر سیستم‌های کشور مانند دولت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی و … را فراهم ساخته است.

شهاب‌الدین یوسفی، کارشناس پرداخت الکترونیکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.