راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فناوری‌های مالی برای بانک‌ها فرصت است یا تهدید / نظرخواهی از ۲۵ مدیر ارشد بانک

بر اساس گزارش جدیدی از سوی شرکت تحقیقاتی Accenture، با عنوان «آینده فینتک و بانکداری»؛ باوجوداینکه هزینه‌های نوآوری و سرویس‌های مالی به‌سرعت افزایش می‌یابند، بسیاری از بانک‌ها هنوز درباره اجرا و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید نگرانی‌هایی دارند و احساس می‌کنند سازمان ازهم‌گسسته آن‌ها در این مسیر قرارگرفته است.

سرمایه‌گذاری‌های جهانی در فینتک (تکنولوژی‌های مالی) از رقم 4.05 میلیارد دلار در سال 2013 به 12.2 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است. اروپا در کل جهان سریع‌ترین رشد را در میزان سرمایه‌گذاری‌های فینتک داشته است. البته با توجه به مطالعه‌ای که بر روی 25 مدیر ارشد بانک‌ها انجام گرفت؛ 72 درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه، احساس می‌کنند بانک آن‌ها رویکردی فرصت‌طلبانه برای رویارویی با نوآوری‌های دیجیتال در پیش ‌گرفته است و 40 درصد معتقدند زمانی که صرف به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در بانک آن‌ها می‌شود، بسیار کند است و این موضوع بر توانایی آن‌ها برای درک ارزش‌ها تأثیر منفی دارد و یا اینکه اصلاً هیچ مزیت خالصی ندارد. از همه بدتر این‌که؛ اکثریت افراد معتقدند هیچ‌کدام از مهارت‌ها و فرهنگ‌های موردنیاز برای موفقیت در عصر دیجیتال را ندارند. در میان شرکت‌کنندگان در این مطالعه، چهارپنجم از افراد اذعان داشتند که بانک آن‌ها در مورد مهارت‌ها و فرهنگ‌های موردنیاز حداقل‌ها را دارد و درزمینهٔ تجهیزات عصر دیجیتال بسیار ضعیف عمل کرده است. علاوه بر این، اگرچه، 80 درصد از افراد، همکاری با استارتاپ ها را روش ارزشمندی برای تزریق ایده‌های جدید به کسب‌وکار خود می‌دانند، 56 درصد نیز مدعی هستند که فرهنگ‌سازمانی آن‌ها نیازمند تغییر است و در حال حاضر آمادگی همکاری مؤثر با استارتاپ ها را ندارند. 44 درصد از مدیران اجرایی موردمطالعه، اذعان داشتند که بانک‌های آن‌ها به‌اندازه کافی بر تکنولوژی‌های نوآورانه سرمایه‌گذاری نمی‌کند. فقط نیمی از افراد گفتند بانک‌های آن‌ها رویکرد استراتژیکی برای جایگزین کردن کلیه تکنولوژی‌ها در پیش‌گرفته است.

بااین‌حال، سطح کلی سرمایه‌گذاری‌های حوزه فینتک در حال افزایش است. در ایالات‌متحده، برحسب مناطق مختلف، میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه در حدود 10 میلیارد دلار است. اروپا بیشترین نرخ رشد را تجربه کرده و با رشد 215 درصدی در سال 2014، در حدود 1.48 میلیارد دلار در فناوری‌های مالی سرمایه‌گذاری کرده است. ازآنجاکه سرمایه‌گذاری در کشورهای انگلستان و ایرلند از 264 میلیون دلار در سال 2013 به 623 میلیون دلار در 2014 رسیده است، این دو کشور، بیش از دوپنجم (42 درصد) از مجموع سرمایه‌گذاری‌های اروپا را به خود اختصاص داده‌اند. در سایر مناطق اروپا نیز، سطح قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های مالی مشاهده شده است. در سال 2014، کشورهای اسکاندیناوی (345 میلیون دلار)، هلند (306 میلیون دلار) و آلمان (82 میلیون دلار) سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اکثریت (72 درصد) شرکت‌کنندگان در این مطالعه، انتظار دارند بانک آن‌ها در دو سال آینده، سرمایه‌گذاری خود درزمینهٔ فناوری‌های مالی را افزایش دهد. 56 درصد از افراد گفتند بانک آن‌ها نوآوری‌های موجود را کاوش می‌کند. تخصص‌ها، دارایی‌ها و سرمایه خود را در اختیار نوآوران خارج از سازمان قرار می‌دهد تا در خلق ایده‌های جدید، به آن‌ها کمک کنند و زمینه‌ها و فرصت‌های جدید رشد را بهتر شناسایی کنند. 32 درصد از افراد، اعلام کردند که بانک آن‌ها در دو سال آینده یک بازوی سرمایه‌گذاری جدید ایجاد خواهد کرد.

ژولین اسکان، مدیر ارشد شرکت تحقیقاتی Accenture با نظارت بر آزمایشگاه نوآوری‌های مالی لندن، اذغان داشت: «سرمایه‌گذاری‌های عظیم انجام‌گرفته در حوزه فناوری‌های مالی، نشان می‌دهد که تحول دیجیتال پیشرفته‌ای در سرویس‌های مالی روی می‌دهد و این برای بانک‌ها هم فرصت است و هم تهدید. فینتک رقیبان و استارتاپ های جدید را توانمندتر می‌سازد و آن‌ها می‌توانند به کسب‌وکار بانکی وارد شوند. این موضوع در ایجاد محصولات بانکی و ارائه سرویس‌های جدید به مشتریان به کمک بانک‌ها می‌آید و همکاری فزاینده‌ای میان بانک‌های سنتی و استارتاپ های مبتکر و هم‌چنین کسب‌وکارهای تکنولوژی ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین مدل‌های کسب‌وکاری جدید و جریان‌های درآمدزایی متفاوتی ایجاد خواهد شد.»

هم‌چنین این گزارش نشان می‌دهد که بانک‌ها از همکاری با همتایان و مؤسسات خارج از صنعت نیز استقبال می‌کنند تا بتوانند تکنولوژی‌های نوآورانه و مؤثرتری ارائه کنند. تقریباً همه شرکت‌کنندگان در این مطالعه برای این همکاری مشتاق هستند.

علاوه بر این، 60 درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که با به خطر انداختن درآمد فعلی خود برای رسیدن به مدل‌های کسب‌وکار جدید اقدام می‌کنند. علیرغم سال‌ها مذاکره درباره تهدیدهای زمان‌های گذار به مرحله جدید که از سوی رقیبان جدیدی مانند Alibaba، Google، Facebook، Amazon، Paypal و سایرین صورت می‌گیرد، سه‌پنجم از شرکت‌کنندگان در این مطالعه معتقدند بانک‌ها و رقیبان جدید باید در کنار یکدیگر و ارائه خدمات متمایز به رقابت بپردازند و بانک‌ها بازیگران جدید این عرصه خواهند شد.

ریچارد لامب، مدیر اجرایی گروه سرویس‌های مالی در Accenture می‌گوید: «بانک‌ها شروع به تحقق بخشیدن به پتانسیل‌های کامل تکنولوژی‌های دیجیتال و پتانسیل تحول صنعت بانکداری کرده‌اند. رهبران، تشخیص می‌دهند که دیجیتالی شدن معنایی فراتر از کانال‌ها و فرایندهای نوآوری دارد. هم‌چنین مرزهای صنعت را از بین می‌برد و فرصت‌هایی برای مدل‌های کسب‌وکاری جدید و رقیبان جدید ایجاد می‌کند؛ بنابراین، بانک‌ها هیچ انتخابی ندارند؛ مگر این‌که برای مرتبط ماندن با مشتریان خود مبتکر و خلاق باشند. هم‌اکنون بسیاری از بانک‌ها از ایده‌های جدید و نوآوری‌ها، همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری فینتک استقبال می‌کنند و حتی آماده قربانی کردن جریان درآمدزایی فعلی به‌منظور حرکت به‌سوی کسب‌وکارهای جدید هستند؛ اما بانک‌ها باید در این امر سریع‌تر و زیرک‌تر پیش بروند و فرهنگ کارآفرینانه خود را تقویت کنند تا بتوانند به‌طور مؤثر رقابت کرده و نیازهای مشتریان را برطرف کنند.»

این گزارش حاوی یافته‌هایی است که در سومین مراسم سالانه «روز سرمایه‌گذار» در آزمایشگاه فینتک لندن برگزار شد. رویدادی سالانه که توسط شرکت Accenture در سال 2012 راه‌اندازی شد. این رویداد، همکاری میان Accenture و مؤسسات مالی را بیشتر کرد و توسط شهردار شهر لندن نیز پشتیبانی می‌شود.

از زمان راه‌اندازی آزمایشگاه نوآوری‌های لندن، 14 شرکت این برنامه را با موفقیت طی کرده‌اند و بیش از 35 میلیون دلار در سرمایه‌گذاری‌های جدید به دست آورده‌اند. 50 قرارداد کسب‌وکار با بانک‌ها منعقد شده است و درآمدزایی‌ها تا 170 درصد افزایش‌یافته است. در سال 2014، شرکت Accenture آزمایشگاه نوآوری آسیا-اقیانوسیه را نیز در هنگ کنگ و آزمایشگاه نوآوری دوبلین را نیز در ایرلند برپا کرد.

ترجمه سمانه سمیعی

منبع: بانکداری الکترونیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.