راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آمارهای پرداخت و بانکداری الکترونیکی ایران از زبان دبیرکل بانک مرکزی

دبیر کل و معاونان اقتصادی و نظارتی بانک مرکزی در نشست خبری هفته دولت به تشریح اقدام‌های بانک مرکزی در دو سال فعالیت دولت یازدهم پرداختند. سید محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی در این نشست گفت: باوجود رشد بالای تراکنش‌های شبکه شتاب، کیفیت ارایه خدمات نیز مورد توجه قرارگرفته، به نحوی که در سال ۱۳۹۳ به طور متوسط ۹۸.۵ درصد تراکنش‌ها با موفقیت انجام شده است که این رقم در شاپرک به حدود ۹۹ درصد رسید. دبیر کل بابیان اینکه در پایان سال ۱۳۹۳ سرانه کارت‌بانکی به عدد ۴.۲ رسیده است گفت: در کل ۳۳۱میلیون و ۹۳۴ هزار و ۳۱۷ فقره کارت‌بانکی صادر شده است.

وی بابیان اینکه۶۷ درصد از کل کارت‌های بانکی، کارت خرید،  ۳۲ درصد کارت هدیه و تنها یک درصد کارت اعتباری است افزود: در سال ۱۳۹۳ تعداد خودپردازها به ۴۰هزار و ۴۶۲، تعداد پایانه‌های شعب به ۶۴ هزار و ۳۳۷و تعداد پایانه‌های فروش نیز به ۳ میلیون و ۷۲۱ هزار و  ۲۳ دستگاه رسید.

احمدی بابیان اینکه در سال ۱۳۹۳ بیش از ۱۱ برابر نقدینگی توسط سامانه‌های ملی پرداخت پردازش‌شده افزود: در سال ۱۳۹۳ تعداد تراکنش‌های بین‌بانکی به بیش از ۱۹ میلیارد تراکنش رسید که با احتساب تراکنش های درون بانکی به ۳۰ میلیارد تراکنش می رسد.

وی با اشاره به اینکه از  سال ۱۳۹۲ امکان انتقال وجه سه جانبه در شتاب فراهم‌شده است خاطر نشان کرد: با توسعه خدمات ارزش‌افزوده شتاب، طرح ملی سبد کالا از بستر شتاب و شاپرک انجام شد. همچنین از  سال ۱۳۹۳ امکان جبران خسارت مشتریان در صورت عدم ارایه خدمات صحیح فراهم‌شده است. احمدی در این خصوص ادامه داد: به طور متوسط بیش از ۲۸ میلیون تراکنش روزانه در سال ۱۳۹۳ توسط شبکه شتاب پردازش‌شده است.

دبیر کل بابیان اینکه گسترش تحریم‌های بین‌المللی و عدم امکان ارائه خدمات پشتیبانی از طرف فروشنده خارجی ساتنا، تولید نرم افزار مشابه داخلی آن در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت گفت: خوشبختانه در عرض کمتر از یک سال سامانه «آریا» تدوین و پس از انجام آزمون‌های مختلف، با موفقیت کامل از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ مورد استفاده قرار گرفت. امتیاز بالای این سامانه، ایرانی بودن کامل آن و قابل انطباق با دیدگاه‌های کارشناسی تمام اعضا می‌باشد.

احمدی در خصوص سامانه چکاوک گفت: چکاوک سامانه‌ای است که به منظور استانداردسازی چک‌ها، یکپارچگی در صدور دسته چک‌ها و حذف گردش فیزیکی چک و اسناد بانکی و انتقال آن به بستر تمام الکترونیکی کاربرد دارد و از اعطای دسته چک به اشخاص دارای سابقه چک برگشتی جلوگیری می‌شود.

وی بابیان اینکه سامانه چکاوک تا پایان سال ۹۳ در ۲۷ استان راه‌اندازی شد، افزود: این سامانه ۵ خرداد ۹۴ در کل کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در فاز دوم این طرح صدور دسته چک یکپارچه و استاندارد در دستور کار است و در فاز سوم چک‌های درون بانکی نیز از بستر این سامانه پردازش خواهد شد.

دبیر کل در خصوص تعداد چک‌های واگذارشده در سامانه چکاوک از ابتدای راه‌اندازی گفت: در سامانه چکاوک طی روزهای عادی به‌طور متوسط ۲۸۰ هزار چک به مبلغ ۵۴ هزار میلیارد ریال و در روزهای سررسید به‌طور متوسط ۱ میلیون چک به مبلغ ۷۰ هزار میلیارد ریال پردازش می‌شود.

وی بابیان اینکه در سال ۱۳۹۳ تعداد تراکنش‌های شاپرک ۱۵ میلیارد و ۵۰۴ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۵۶۵ بوده، گفت: شاپرک تمهیدات لازم را برای اتصال مستقیم ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت به زیرساخت‌های ملی پرداخت و تسویه فراهم کند. از سال ۱۳۹۲ تراکنش های موبایل و اینترنت نیز از طریق شاپرک پردازش می‌شود.

 احمدی بابیان اینکه طرح سامانه بانکداری متمرکز بانک مرکزی (نسیم) در سال ۱۳۹۳ راه‌اندازی کامل شد خاطر نشان کرد: به منظور ارایه خدمات بانکی تمام الکترونیکی برای دولت، خزانه‌داری کل، دستگاه‌های دولتی و ذی‌حسابی‌ها و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها طراحی و با قابلیت اتصال به شبکه تبادل اطلاعات بانکی و با استفاده از تکنولوژی بانکداری متمرکز الکترونیکی در سال ۱۳۹۳ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. تاکنون بخش عمده حساب‌های خزانه به بانک مرکزی منتقل ‌شده است.

 وی در خصوص سامانه سپام گفت: سامانه پیام‌رسانی الکترونیک مالی، زیرساختی است که تمام مراودات بین بانک‌ها را از طریق پروتکل‌های استاندارد مبادلات مالی مشابه سوئیفت تحت پوشش خود قرار می‌دهد. با استفاده از این زیرساخت تمام مراودات مالی عمده بانک‌ها از قبیل اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی، ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی، و حوالجات ارزی از طریق یک شبکه واحد پیام‌رسانی قابل انجام بوده و امکان نظارت بانک مرکزی بر این مراودات وجود دارد.

احمدی در خصوص برنامه‌های آینده بانک مرکزی گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های بانک مرکزی می‌توان به مدل بانکی نوین ایران (مبنا) و نظام بانکداری یکپارچه (نشتا)، سامانه پرداخت الکترونیک سیار (سپاس) و سامانه استعلام بانکی اشاره کرد.

منبع: بانک مرکزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.