راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حرف‌های تازه مدیران فرتاک برای رقبا

با رفع تحریم‌ها و سر زبان آمدن ایران پسا تحریم، افق‌های جدیدی به روی شرکت‌های ایرانی به‌خصوص در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت باز شده است. افقی که دیر یا زود تأثیرش را روی شرکت‌های فعال داخلی خواهد گذاشت. گفته می‌شود این تأثیر روی شرکت‌های بزرگ‌تر کمی دیرتر انجام می‌شود اما ممکن است شرکت‌های کوچک‌تر خیلی سریع‌تر بتوانند با این موج برخورد کنند! موج تقریباً بزرگی که در صورت عدم آمادگی ممکن آن‌ها را کله‌پا کند و یا اینکه با داشتن آمادگی قبلی روی آن موج‌سواری کنند. یکی از این شرکت‌های نسبتاً کوچک که احتمالاً خودش را آماده موج‌سواری کرده است شرکت پاسارگاد فرتاک آریان است. شرکتی که این روزها ادعا می‌کند وارد فصل تازه‌ای شده و حرف‌های تازه‌ای برای صنعت پرداخت الکترونیک کشور دارد. هفته گذشته، به دعوت مدیران فرتاک، در این شرکت حاضر شدیم تا گفت‌وگوی کوتاهی با چند تن از مدیران ارشد این شرکت داشته باشیم.

 .

در ابتدا به سراغ مجتبی بختیاری، مدیرعامل شرکت فرتاک می‌رویم و با او درباره‌ی فصل تازه در فرتاک، به گفت‌وگو می‌نشینیم، آن چیزی که ما را به اینجا کشانده است. اتاق ساده‌ای دارد که با لبخندها پی‌درپی‌اش هوای اتاق صمیمی‌تر هم می‌شود.

بختیاری معتقد است بهار 94 شروع اتفاقات خیلی خوبی برای فرتاک بود و پس از گذشت 4 ماه فرتاک بال‌های خود را به‌سوی افق‌های تازه باز کرده است. بختیاری قبل از هر چیز اهداف پیش روی فرتاک را برایمان روشن می‌کند و می‌گوید: «در چشم‌انداز ما، فرتاک یک شرکت تخصصی در جهت تأمین زیرساخت‌های امن در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و بالأخص فناوری اطلاعات بانکی در کشور معرفی خواهد شد.» برای روشن‌تر شدن این هدف برای ما، به این نکته اشاره می‌کند که فرتاک در حوزه‌های فناوری اطلاعات و بانکی، زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مربوط به این حوزه را فراهم می‌کند، اما در حوزه‌ی سرویس‌ها ورود نخواهد کرد.

مجتبی بختیاری مدیرعامل شرکت فرتاک
مجتبی بختیاری مدیرعامل شرکت فرتاک

نام کامل این شرکت، «پاسارگاد فرتاک آریان» است و عنوان «بازرگانی» را در پس فعالیت‌هایش در هولدینگ فناپ به دوش می‌کشد؛ اما بختیاری به نکته جالبی در خصوص رویکرد فرتاک اشاره می‌کند و می‌گوید: «اصلی‌ترین فعالیت یک شرکت بازرگانی تأمین کالا است درصورتی‌که فعالیت‌های فرتاک هرگز محدود به فعالیت‌های بازرگانی نخواهد شد و با بالا بردن سطح دانش و مهارت‌های فنی خود در حوزه‌ی تخصصی‌مان، به عرصه‌ جدیدی ورود خواهیم داشت که تصویر یک شرکت واسطه‌گر را از ذهن پاک خواهد کرد.»

 .

تولید، دغدغه اصلی این روزهای فرتاک

احتمالاً همین رویکرد است که اصلی‌ترین دغدغه‌ی پیش روی آن‌ها را ورود به عرصه‌ی تولید کرده است. حوزه‌ای که این روزها از تب‌وتاب خود افتاده و جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاران ندارد. در سال‌های سخت تحریم‌ها ایران دچار آسیب و صدمات بسیاری در امر تولید شده است، اما با تمامی شرایط سخت امروز فرتاک به دلایل استراتژیک تصمیم دارد چرخ تولید را در این شرکت به گردش دربیاورد.

بختیاری به‌عنوان مدیرعامل فرتاک از چرایی و مزایای تولید برایمان می‌گوید: «تولید به استحکام پایه‌های شرکت و ایجاد جایگاه اجتماعی کمک می‌کند و اگر تولید با کیفیت باشد، صادرات را با خود به همراه می‌آورد و می‌تواند ما را در امر اشتغال‌زایی سهیم کند و حتی یک‌قدم جدی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی‌مان باشد.»

 .

گسترش بازار مشتریان

فرتاک هم مانند دیگر شرکت‌های هولدینگ فناپ، در ابتدا بیشترین خدمات خود را به گروه مالی پاسارگاد و ارائه می‌کرد اما بعد از رسیدن به سطح رضایتمندی بالا در بین مشتریانش، راهی بازارهای خارج از این مجموعه‌ها شد. بختیاری در این زمینه می‌گوید: «ما موفق به کسب سطح بالایی از رضایتمندی مشتریان شده‌ایم که با حفظ و حتی بهبود این ویژگی، بازارهای گسترده‌تری پیش روی ما به وجود آمده است و علاقه‌مندیم با همین سطح از فرهنگ و ارائه خدمات به خوش‌نامی در یادها ماندگار شویم چراکه این رسالت ما است.»

 .

عبور از مشکلات در دوران تحریم

در سال‌های اخیر همه‌ی شرکت‌ها فراز و نشیب‌های زیادی را از سر گذرانده‌اند و فرتاک هم از این قاعده مستثنا نبوده است. بختیاری در خصوص این‌که فرتاک چگونه توانسته به فعالیت‌هایش با قدرت ادامه دهد می‌گوید: «خط سیر فرتاک از مدت تأسیس خود همواره مثبت بوده و توانسته با بالا بردن توان فنی، بازرگانی و مالی خود به رشد ادامه دهد و در این عرصه پابرجا بماند و با بهره‌مندی بیشتر از سرمایه‌های انسانی متخصص و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک به میزان قابل‌توجهی از انتظارات خود دست پیدا کند.»

هر روزه شاهد تغییرات زیادی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و تکنولوژی در جهان هستیم. از همین رو، ماندگاری و رشد در یک عرصه نیازمند توجه به فضای خارج از شرکت و در کنترل گرفتن آن است. بختیاری در پایان اظهار امیدواری می‌کند که فرتاک بتواند با تقویت تمامی این قابلیت‌ها همواره به رشد خود با کیفیت ادامه دهد و ترجیح می‌دهد باقی حرف‌ها را دیگر مدیران ارشد شرکت بزنند و پیشنهاد می‌کند بعد از او گفت‌وگویی با حسن اسلامی داشته باشیم و او را این‌طور معرفی می‌کند: «جوانی پویا و آماده برای پیشبرد فرتاک به‌روزهای نوآوری و شکفتگی»

 .

فرتاک، به دنبال مشتریان خارج از هولدینگ فناپ

حالا ما در طبقه‌ی سوم، کنار دفتر مدیرعامل در اتاق حسن اسلامی دستیار اجرایی مدیرعامل و مدیر برنامه‌ریزی و توسعه هستیم. اتاقش سرشار از انرژی‌های مثبت است و احتمالاً از همین انرژی‌ها برای تحقق بخشیدن به آرمان‌های فرتاک بهره می‌برد.

اسلامی صحبت‌هایش را با کمی نگاه به گذشته شروع می‌کند و می‌گوید: «اگر اجازه بدهید به چند ماه عقب‌تر برگردیم، زمانی که فرتاک به‌عنوان بازوی تأمین‌کننده‌ی تخصصی گروه مالی بانک پاسارگاد شناخته می‌شد، اما پس از تغییرات به وجود آمده در مجموعه و برنامه‌ریزی‌های گسترده، این کرم ابریشم پس از مرحله تنیدن پیله‌های خود برای رسیدن به اتمسفر پرداخت، در حال پروانه شدن است و خود را برای ورود مستقیم به بازارهای مگابیزینسی آماده کرده است.»

حسن اسلامی دستیار اجرایی مدیرعامل و مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت فرتاک
حسن اسلامی دستیار اجرایی مدیرعامل و مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت فرتاک

طبق برنامه‌ریزی‌های جدید، فرتاک در سه حوزه‌ی «پرداخت»، «شبکه» و «IT» به‌طور همگام وارد عمل شده است. اسلامی دراین‌باره می‌گوید: «ما در طرح و برنامه‌ی کوتاه‌مدت، خود را به یکی از تأمین‌کننده‌های مطمئن در حوزه‌ی EMC و پرداخت الکترونیک برای بانک‌ها آماده‌ی ورود کرده‌ایم.»

 .

از فروش دستگاه کارت‌خوان تا تأمین نیازهای مگابیزنسی

به گفته حسن اسلامی شرکت فرتاک در سال گذشته حدود 200 هزار عدد دستگاه کارت‌خوان برای بانک پاسارگاد تأمین کرد و در آیندهای نه‌چندان دور خود را به‌عنوان فروشنده دستگاه‌های کارت‌خوان معرفی خواهد کرد. دستیار اجرایی مدیرعامل و مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت فرتاک در ادامه می‌گوید: «مجوزهای لازم اخذ شده و زیرساخت‌های فنی و تجهیزات موردنیاز را نیز فراهم کرده‌ایم و تا پایان امسال فروش تجهیزات دستگاه‌های کارت‌خوان را آغاز خواهیم کرد.» او در خصوص فعالیت فرتاک در حوزه‌ی شبکه، اولویت این شرکت را تأمین نیازهای مگابیزنسی کشور مانند بانک‌ها، وزارتخانه‌ها و تمامی عرصه‌هایی که نیاز به حجم بالای ذخیره‌سازی و امنیت باشد، می‌داند.

 .

یک مدعی تازه برای رقبا

اسلامی در افق 1400، فرتاک را جز پنج شرکت اول بازیگر در زمینه‌ی تأمین تجهیزات پرداخت نه فقط از حیث فروش می‌داند و وارد شدن به مباحث علمی، فنی، تجهیزات و زیرساخت‌ها را در چشم‌انداز خود در نظر دارد، چراکه در باورهای بنیادی فرتاک، تعالی مستمر و ارزش‌آفرینی جز مؤکدات چشم‌انداز است.

اسلامی در پایان صحبت‌هایش نوید خبری خاص در حوزه‌ی پرداخت و EMC تا انتهای سال خورشیدی را به مخاطبان می‌دهد.

 .

در دل تیم بازرگانی

راهی طبقه‌ی دوم می‌شویم؛ جایی که آن‌ها آن را نقطه‌ای حساس در قلب تپنده فرتاک می‌دانند. این قلب تپنده همان تیم بازرگانی فرتاک است و ما به اتاق علیرضا ابراهیم مدیر بازرگانی خارجی فرتاک دعوت می‌شویم تا گفت‌وگوی کوتاهی نیز با او داشته باشیم. علیرضا ابراهیم از نحوه‌ی تعامل و آغاز همکاری‌اش با فرتاک شروع می‌کند و می‌گوید: «فرتاک به‌عنوان شرکت تأمین‌کننده به من معرفی شد و از من دعوت شد تا در زمینه‌ی بازرگانی خارجی با دوستان همراه شوم و پس از ورود، به تشکیل تیمی حرفه‌ای در این بخش پرداختم.»

اولین و مهم‌ترین سوال‌مان از ابراهیم، برنامههای بازرگانی در حوزه‌ی پرداخت بود. او دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به نگاه جدی ما به حوزه‌ی پرداخت الکترونیک، بالأخص دستگاههای کارت‌خوان تمامی تلاشمان بر این موضوع متمرکز است که با شناخت تکنولوژیهای برتر و ارتباط بیشتر با سردمدارانِ تولیدِ این نوع دستگاهها بتوانیم گامی مؤثر برداریم تا در بازار پیشرو باشیم.»

علیرضا ابراهیم مدیر بازرگانی خارجی فرتاک
علیرضا ابراهیم مدیر بازرگانی خارجی فرتاک

مدیر بازرگانی فرتاک در ادامه، به توانمندیهای تیمش در شرایط تحریم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در زمان تحریم‌ها که معضل گمرکات مختلف در جهان بزرگ‌ترین سنگ پیش روی ما بود، توانستیم با تمهیدات در نظر گرفته شده به رفع آن اقدام و نیازهای مشتریان‌مان را تأمین کنیم.» علیرضا ابراهیم به‌عنوان نقطه‌نظر پایانی صحبت‌هایشان، دست‌یابی به آخرین تکنولوژی‌ها در حوزهی پرداخت برای مجموعهی بانک‌ها و مصرف‌کننده‌ها را یکی از اهداف پیش روی خود و تیمش می‌داند.

 .

ارائه محصولات رقابتی در حوزه پرداخت

بعد از خداحافظی با مدیر بازرگانی فرتاک، به طبقه‌ی اول جایی که اتاق شادی بوئینی، مدیر واحد توسعه کسب‌وکار تجهیزات پرداخت فرتاک قرار دارد می‌رویم. این طبقه، برعکس طبقات دیگر شلوغ و پررفت‌وآمد است و حضور نیروهای جوان و پرتحرک که شریان‌های اصلی فرتاک را به حرکت درآورده‌اند به‌خوبی حس می‌شود. بعد از گفت‌وگو با چند مدیر که همگی مرد بودن و به‌نوعی حس اعتماد و پایداری را برایمان تداعی می‌کرد، گفت‌وگو با یک مدیرِ خانم به‌نوعی انعطاف‌پذیری این شرکت را برایمان تداعی می‌کرد.

سرعت فناوری در حوزه‌ی پرداخت‌های هوشمند و الکترونیک آن را تبدیل به یک تجارت رو به رشد کرده است. در همین راستا است که بوئینی نگرش فرتاک در حوزه‌ی پرداخت را حرکت به‌سوی تخصصی و فنی شدن می‌داند و با توجه به پتانسیل‌های بالا در فرتاک آینده‌ی خوبی را در این حوزه برای شرکت می‌بیند. او خاطرنشان میکند که فرتاک عضوی از یک هولدینگ خوش‌نام است که در دیدگاه مخاطبان تأثیر به سزایی خواهد داشت.

شادی بوئینی مدیر واحد توسعه کسب‌وکار تجهیزات پرداخت فرتاک
شادی بوئینی مدیر واحد توسعه کسب‌وکار تجهیزات پرداخت فرتاک

مدیر واحد توسعه کسب‌وکار تجهیزات پرداخت فرتاک با اشاره به در دست داشتن برنامه‌ها و راه‌حل‌های مناسب، فرتاک را آماده ورود به عرصه‌ی رقابت می‌داند و می‌گوید: «شرکت فرتاک یک شرکت جوان اما باتجربه است که سرعت رشد در آن بسیار بالا است که همین یکی از مزیت‌های اصلی به شمار می‌رود.

ما به‌صورت تخصصی روی چندین سخت‌افزار و نرم‌افزار در حال بررسی هستیم و پس از حصول نتیجه از آن رونمایی خواهیم کرد. فرتاک در این حوزه، طرح‌های جامعی برای ارائه آماده کرده است تا بتواند در راستای رشد روزافزون خود فاصله کمتری با رقبایش داشته باشد.

با پیشرفت تکنولوژی زندگی جامعه‌ی بشری به‌سوی آسان‌تر شدن گام برمی‌دارد که حوزه پرداخت الکترونیک در این زمینه نقش به سزایی را ایفا کرده است.»

 .

بال شبکه فرتاک

بعد از هم‌صحبتی با شادی بوئینی، در همان طبقه به اتاق آرش فراهانی مدیر توسعه کسب‌وکار تجهیزات شبکه و مرکز داده که از مدیران باسابقه‌تر در شرکت فرتاک است می‌رویم. به گفته فراهانی فرتاک در حوزه‌ی مرکز داده و شبکه، در 4 بخش شامل «تجهیزات فعال شبکه»، «تجهیزات غیرفعال شبکه»، «تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات» و «تجهیزات امنیت شبکه» در حال فعالیت است.

فرتاک با استفاده از امکانات خود در سال گذشته توانست واردکننده‌ی اصلی EMC در ایران باشد. مدیر توسعه کسب‌وکار تجهیزات شبکه و مرکز داده فرتاک از پیچیدگی‌های وارد کردن این دستگاه می‌گوید: «با تمام سختی‌ها و پیچیدگی‌های واردات EMC در زمان تحریم، ما موفق به تأمین این تجهیزات در دو فاز برای بانک پاسارگاد شدیم. شرکت EMC ارائه‌دهنده‌ی سیستم‌های بسیار پیشرفته و متمایز در بحث ذخیره‌سازی اطلاعات، تکنولوژی‌های شبکه، نرم‌افزارهای مدیریتی، پشتیبانی و … است که در جهت برقراری اطلاعات است.»

آرش فراهانی مدیر توسعه کسب‌وکار تجهیزات شبکه و مرکز داده
آرش فراهانی مدیر توسعه کسب‌وکار تجهیزات شبکه و مرکز داده

فراهانی در پایان صحبت‌هایش از مشارکت شرکت فرتاک در پروژه‌ بزرگ میدکو خبر داد که در بخش صنعت و معدن در حال بهره‌برداری است. تأمین و راه‌اندازی تمامی تجهیزات فعال و غیرفعال شبکه‌ی این پروژه بر عهده‌ی فرتاک است که خودش به‌تنهایی یک موفقیت بزرگ برای شرکت فرتاک محسوب می‌شود. فراهانی آخرین مدیری است که ما در فرتاک با او گفت‌وگو کردیم و گفت‌وگوهای تخصصی‌تر و عمیق‌تر با مدیران این مجموعه پویا را می‌گذاریم برای فرصتی دیگر در آینده نزدیک.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.