پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
رضا جمیلی: برخیها هنوز هم نمیتوانند سرعت رشد استارتاپهای دارایی دیجیتال را هضم کنند
رضا جمیلی در افتتاحیه رویداد ۹ ژانویه از روند پرسرعت استارتاپهای حوزه دارایی دیجیتال گفت
رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار کارخانه نوآوری رسانه راهکار، در افتتاحیه چهارمین رویداد ۹ ژانویه، از تلاش مجموعه راهکار برای شناساندن اکوسیستم دارایی دیجیتال به مردم و رگلاتوری گفت.
جمیلی در ابتدای این رویداد گفت: «امروز که اینجا هستیم، ۶۲۲ ساعت از بستهشدن درگاههای پرداخت صرافیهای رمزارز میگذرد، اما این به این معنا نیست که ما نباید اینجا دور هم جمع شویم. دوره اول که رویداد ۹ ژانویه را برگزار کردیم، یک رویداد مختصر و ۱۵۰ نفره بود که در سالن سلام برگزار شد و تم اولیه ما، رسمیتبخشیدن به اکوسیستم رمزارز کشور بود چراکه بسیاری این اکوسیستم را اقتصاد سیاه میدانستند و صفتهایی که برای این اکوسیستم به کار گرفته میشد، شایسته این زیستبوم نبود. رویداد در آن سال با استقبال خوبی مواجه شد. سال دوم، درباره رگولاتوری این اکوسیستم صحبت کردیم چراکه این فضا شناختهشده بود و نیازمند پروتکلها و چارچوبهای خود بود و امیدوار بودیم که این مطالبه و تلاشها زود به سرانجام برسد ولی کماکان پس از چند سال همچنان در وسط این ماجرا هستیم که اکنون شاهد نامههایی هستیم که بسیاری آن را به پایان این اکوسیستم تشبیه میکنند.»
طبق صحبتهای جمیلی، تم رویداد سوم ۹ ژانویه درباره فناوریهای دارایی دیجیتال بود و درباره فناوریهای این حوزه صحبت شد و طی دو روز، بیش از ۸۰ سخنرانی انجام شد. او درباره رویداد امسال گفت: «امسال هم میخواستیم درباره فرصتهای این اکوسیستم صحبت کنیم ولی دوباره برگشتیم به تم رویداد دوم و درباره رگولاتوری قرار است صحبت کنیم ولی از فناوریها و توسعه آن نیز میگوییم. کسبوکارهای رمزارز بالاترین رشد را نسبت به بقیه فینتکها داشتند. رگولاتوری از این رشد شوکه شده است؛ رشدی که چیزی از فناوریهای جهان هم کم ندارد و در برخی موارد جلو هم زده است. ما امروز درباره واکنش رگولاتور به این شوک و راهحلهای رویارویی با آن صحبت خواهیم کرد. حوزههای سلامت و گیم گاهی ۱۰ سال طول کشید تا بتوانند به موفقیت دست یابند اما اکوسیستم دارای دیجیتال این داستان موفقیت را در ۳-۴ سال رقم زد. کسانی که باید از این موفقیت خوشحال میشدند، فراتر از انتظار آنها بود و به همین خاطر بسیاری را به شوک وارد کرد. ما فکر میکردیم در اکوسیستم برای آنها دستزده شود ولی با رفتار قهری در سمت تنظیمگر مواجه شدند.»
متن کامل صحبتهای رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار کارخانه نوآوری رسانه راهکار در روزهای آینده منتشر خواهد شد.