پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اتصال پرداخت الکترونیکی به خودروها در ایران
پروژههای ITS و حملونقل هوشمند جادهای در آینده نزدیک، از حالت ثبت تخلف صرف خارج شده و به سهولت رانندگی کمک میکند. مسئله ITS و مدیریت ترافیک در جهان، طی یک دهه اخیر، بهشدت رو به گسترش بوده است. فعالان این حوزه معتقدند، ایران به لحاظ استفاده از بروزترین تکنولوژیها، چیزی از دنیا کم ندارد و با توجه به نیازها، همپای دیگر کشورها پیش میرود.
امروزه شرکتهای فعال در حوزه ITS میکوشند، تا با ترکیب محصولات و فناوریهای مختلف و با بهرهگیری از نوآوری، خدمات جدیدی را مطابق با نیازهای مشتریان خود ارائه دهند.
مدیر واحد ITS فناپ در خصوص کاربرد نوآوری در پروژههای حملونقل هوشمند گفت: «اتصال پرداخت الکترونیکی به خودرو طرح جدیدی است. در این پروژه، میتوان دادههای سفر را به دادههای حساب بانکی مردم متصل و از این طریق، خدمات پرداخت ترافیکی را تسهیل کرد و در ازای آن خدمات نوین مستقیم و غیرمستقیمی به کاربران ارائه داد. درعینحالی که میتوان با تحلیلهای ترافیکی بهدستآمده، کارایی شبکه حملونقل را ارتقاء معناداری داد.»
به گفته سلیمانی، شبکه بانکی، وزارت راه، بهرهبرداران خصوصی بزرگراهها و پلیس راهور ازجمله ذینفعان و عوامل اصلی دخیل در اجرای کامل این پروژه هستند.
وی با بیان اینکه لحاظ شدن نیاز تمامی ذینفعان، ضامن اجرای موفقیتآمیز پروژههای ITS است، گفت: «با مرتفع شدن مباحث فرهنگی و قانونی این طرح، بهواسطه آماده بودن زیرساختهای اجرایی، طرح با هزینه بسیار کمی قابلاجرا است و شرکت فناپ از یک سال گذشته با وزارت راه، شرکتهای بهرهبردار بزرگراهها و نیروی انتظامی، در حال مذاکره و رایزنی برای دریافت نیازهایشان است.»
اما شرکتهای فعال در حوزه حملونقل هوشمند رویکرد دیگری را در پیشگرفتهاند، این شرکتها ITS را از حالت ثبت تخلف صرف خارج کرده و راهکارهایی برای سهولت هر چه بیشتر رانندگان در پیش بگیرند. سلیمانی در این خصوص میگوید: «با این رویکرد، در حقیقت دادههایی به راننده میرسد که هنگام رانندگی در جاده، میتواند اطلاعات حین سفر و پیش از سفر را دریافت کند و در صورت بروز حادثه، پیش از رسیدن به محل رخداد، مسیرش را به نحو دیگری تنظیم کند. به گفته وی، هماکنون مباحث سختافزاری این طرح، در کشور جلو میرود و فناپ هم در این زمینه مشغول کار است.»
مدیر واحد ITS فناپ با بیان اینکه این خدمت، یک سرویس ارزشافزوده برای رانندگان تلقی میشود، گفت: «در این زمینه پایلوتهایی در کشور در حال اجرا است، اما تا اجرای نهایی آن هنوز راه زیادی داریم. چراکه در آینده، باید خودروسازان هم وارد شوند تا تجهیزاتی را روی خودروها بیفزایند و از امکانات و سیستمهای پیشرفتهتر بهرهبرداری کنند.»
وی افزود: طی چند سال آینده قطعا برقراری ارتباط میان خودروها با یکدیگر و خودروها با تجهیزات جادهای، به مسئلهای اجباری برای برخی کشورها تبدیل خواهد شد. در آن صورت، ایران نیز خواهناخواه باید به آن سمت حرکت کند؛ بدین معنا که آینده ITS از حالت ثبت تخلف خارج شده و به سمت سهولت رانندگی پیش میرود و بهجای ارائه خدمات به پلیس، به مردم خدمات میدهد.
سلیمانی در ادامه به نقطهضعف کنونی در ترافیک کشور اشاره کرد و گفت: «در ایران اطلاعات راهها بهصورت متمرکز، قابلدسترسی نیست. بهعنوانمثال اطلاعات سیستم چهارراهها یکپارچه است اما این سیستم به سیستم سرعتسنج بزرگراهها متصل نیست. درصورتیکه تمامی این اطلاعات باید بهصورت یکپارچه و یکجا جمعآوری شود، اما به دلیل عدم هماهنگی ارگانهای مختلف تاکنون این یکپارچگی به وجود نیامده است.»
وی تأکید دارد که به اجرا درآوردن پروژههای نوآورانه، نیازمند حمایت حاکمیتی و انجام هماهنگیهای سطح بالا و بازنگری قوانین است. به گفته سلیمانی، ایران به لحاظ تکنولوژی از دنیا عقب نیست، اما در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر نوآوری دچار اشکالاتی است و بخش عمدهای از این نقطهضعف، به عدم هماهنگی ارگانهای مختلف برمیگردد.
مدیر واحد ITS فناپ در پایان تأکید میکند که با توجه به زیرساختهای موجود و استفاده از نوآوری برای تلفیق چند فناوری، میتوان در ارائه خدمات در حوزه ITS، جهشی اساسی داشت.
منبع: فناپ