راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افتتاحیه با کارت‌خوان‌های خاموش / وضعیت پرداخت الکترونیکی در نمایشگاه کتاب تهران امسال

اردیبهشت هم به پایان رسید و فصل کتاب و نمایشگاه کتاب؛ نمایشگاهی که برگزاری‌اش خیلی‌ها را از دور و نزدیک به مصلای تهران می‌کشد تا به تنهایی نیمی از بار سنگین آمار کج‌ومعوج کتاب‌خوانی را به دوش کشد؛ تا شاید به بهانه گشت‌وگذار لابه‌لای جمعیت عرق کرده از آفتابِ نیمه سوزان اردیبهشت و خوردن هات‌داگ و همبرگر نگاهی هم به لیست جدیدترین کتاب‌ها بیفتد و شاید هم منجر به خریدی شود. خریدی به سبک نقدی یا الکترونیکی که به لطف ابزارهای نوین بانکداری چند سالی است پایش به مصلای تهران هم بازشده است.

Book-fair-payment-k-Index-way2pay-93-02-14

در کنار برگزاری این نمایشگاه همیشه شاهد انتشار اخباری از حضور بیشتر مردم، خریدهای پربارتر رقم‌های پرداخت بالاتر هستیم. در کنار این اخبار همیشه گله‌های مردم هم هست. بخشی از این گله‌مندی‌ها مربوط به سیستم پرداخت الکترونیکی نمایشگاه می‌شود که اتفاقاً موضوع مورد علاقه ما نیز هست. گله‌هایی از نبود دستگاه‌های کارت‌خوان در روزهای اول یا نبود زیرساخت مخابراتی در مصلا و یا قطعی مقطعی دستگاه‌های کارت‌خوان یا بالعکس.

.

تکرار دوباره اختلال در شبکه

در رقابت میان psp ها برای اجرای پرداخت الکترونیکی در نمایشگاه کتاب، امسال هم همچون سال گذشته این آسان پرداخت بود که اجرای این پروژه را به دست آورد. در مورد عملکرد این شرکت خبرهایی در سایت‌های خبری منتشر شده‌اند که اغلب آن‌ها نشان از موفقیت آسان پرداخت در نمایشگاه امسال تا امروز دارد. روابط عمومی آسان پرداخت چهارشنبه 16 اردیبهشت در روز دوم نمایشگاه اعلام کرد: «بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز سه‌شنبه در حالی آغاز شد که با تمهیدات اندیشیده شده تمامی غرفه‌ها مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی بودند و تراکنش‌های خرید بدون هیچ اختلالی توسط گروه پشتیبانی انجام شد، بنا به اعلام شرکت آسان پرداخت، مجری خدمات پرداخت الکترونیکی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیش از 2500 دستگاه کارت‌خوان در غرفه‌ها نصب‌شده است و سیستم‌های لازم برای استفاده از سایر روش‌های پرداخت الکترونیکی نیز در محوطه نمایشگاه فراهم است.»

شواهد حاکی از این است که در روز اول نمایشگاه تمامی غرفه‌ها مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی بودند و تراکنش‌ها بدون هیچ اختلالی انجام شد. اما این شواهد فقط شامل اخبار و گفته‌های خود شرکت‌های مربوطه ازجمله آسان پرداخت است و اگر بخواهیم تکیه‌بر این دست گزارش‌های تبلیغاتی کنیم نتیجه می‌گیریم همه‌چیز روبه‌راه است. ظاهر امر، سرعت‌بالای تراکنش‌ها و سرویس‌دهی مناسب نیروهای پشتیبان در ارائه سرویس‌های پرداخت الکترونیک در نمایشگاه را نشان می‌دهد؛ اما اگر همین چند روز اول را هم بخواهیم به‌طور دقیق موشکافی کنیم و پای صحبت‌های خود غرفه دارها بنشینیم، می‌بینیم که بازهمان آش و همان کاسه هرساله است و تغییر خاصی اتفاق نیفتاده.

درست است که بسیاری، از سرعت‌بالای تراکنش‌ها راضی بودند و سرویس‌دهی نیروها را مرتب و کامل می‌دانستند اما موضوعی که همچنان باعث گله و شکایت غرفه داران بود مشکلات و نابسامانی‌های روز اول نمایشگاه است که حتی برای برخی جزو روال عادی کار به‌حساب می‌آید و حتی دیگر ایراد و اشکالی از آن نمی‌گیرند و می‌گویند که «خب اون که روز اول است و چیز خاصی نیست». انگار همه با این قضیه کنار آمده‌اند و توقعی هم ندارند که همه‌چیز واقعاً از همان روز اول درست و بجا کار کند. بالاخره بیست‌وهشت سالی می‌شود که همه‌ساله در ماه اردیبهشت این نمایشگاه بین‌المللی را داریم و گویا همچنان قرار است این روز اولی در کارنامه نمایشگاه سیاه باشد. علت را هم که از مسئولان مربوطه می‌پرسیم تقصیر را از گردن خود باز می‌کنند به گردن دیگری می‌اندازند، در آخر هم با گفتن اینکه «اینجا ایران است!» قال قضیه را می‌کَنند. بنابراین برخلاف برنامه آسان پرداختی‌ها برای راه‌اندازی کارت‌خوان‌ها یک روز قبل از نمایشگاه گزارش میدانی ما نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از کارت‌خوان‌های نمایشگاه روز اول را در خاموشی به سر بردند. خود مسئولان غرفه آسان پرداخت در نمایشگاه و غرفه بانک صادرات که اشکال کار را از مخابرات و مشکلات مخابراتی می‌دانند و اینکه قطعی روزهای اول هم به خاطر عدم هماهنگی مخابرات با شرکت‌های مربوطه بوده است. البته این نکته هم ناگفته نماند که به قول یکی از همین غرفه داران آسان پرداخت وقتی سیم‌کشی‌ها انجام شده باشد اما هنوز دستگاهی برای امتحان آن‌ها وجود نداشته باشد؛ پس باید روز اول را قربانی این کار کنیم!

Book-fair-payment-c-Index-way2pay-93-02-14

روز اول را که کنار بگذاریم، به گفته غرفه داران در روزهای بعدی هم همین روال با شدت کمتری ادامه داشت. مثلاً در روز دوم، قطعی برق در راهروهای دهم و یازدهم شبستان در ساعات اوج کاسبی، غرفه داران را شاکی کرده بود. خیلی‌ها در روز پنجم از قطعی طولانی سیستم‌ها شکایت داشتند که حدود 40 دقیقه کارشان را حسابی لنگ کرده بود. بعضی‌ها هم که از قطعی موقتی اما همه‌روزه سیستم‌ها می‌گفتند. به‌هرحال این آمار با گزارش‌هایی که در سایت‌های خبری می‌خوانیم هماهنگی ندارد و اگر بخواهیم این ابرهای خوش‌بینانه ظاهری را کنار بزنیم و دل ماجرا را ببینیم، می‌فهمیم که گویا بیست‌وهشت سال برگزاری یک مراسم بین‌المللی قرار نیست چیزی را تغییر دهد و همچنان این داستان ادامه دارد. طبق آمارهای منتشرشده حجم تبادلات روز اول نمایشگاه با تعداد تراکنش بالغ‌بر 40 هزار تراکنش موفق، نسبت به‌روز نخست در سال گذشته حدود 35 درصد افزایش داشته است.

.

نگاهی به سال گذشته

نگاهی هم بیندازیم به آمارهای سال گذشته. پارسال در طول ۱۱ روز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، ۴۷ میلیارد و ۲۲۶ میلیون و ۴۲۹ هزار تومان تراکنش موفق روی کارت‌خوان‌های متصل به حساب‌های بانک صادرات ایران به ثبت رسید. بر همین اساس بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار تراکنش خرید موفق از طریق کارت‌خوان‌های بانکی روی کارت‌خوان‌های متصل به حساب‌های بانک صادرات ایران ثبت شد. این بدان معناست که متوسط خرید در هر تراکنش در سال 93، در نمایشگاه کتاب چیزی حدود سی هزار تومان بوده است.

آمارها حکایت از رشد ۶۱ درصدی مبلغ و رشد ۲۶ درصدی تعداد تراکنش‌ها نسبت به سال 92 دارد. 44 دستگاه خودپرداز هم برای مردم در نظر گرفته شده بود و بررسی‌ها نشان می‌دهد که خرید نقدی چیزی حدود دو برابر خریدهای الکترونیکی بوده است. یعنی حدود 142 میلیارد تومان در نمایشگاه کتاب پرداخت صورت می‌گیرد. نکته جالب و جدید نمایشگاه پارسال طرح نو شرکت آسان پرداخت امکان خرید بدون کارت بانکی و فقط با یک کد یواس‌اس‌دی بود. بماند اینکه بسیاری از غرفه داران در مواجه با این جمله که «کد پذیرنده‌تان برای پرداخت موبایلی چند است» عکس‌العمل‌های جالب، عجیب و گاه ناامیدکننده داشتند. البته فرهنگ کاغذ دوست ما در این برخورد بی‌تأثیر نبوده است و همه به دنبال داشتن یک رسید از تراکنش مالی خود هستند.

محدثه ده‌باشی، افسانه آتش‌افروز

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.