راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زنان فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت ایران

حوزه جذابی است! منظورم فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت ایران است. شاید تا اواسط دهه گذشته کسی فکر نمی‌کرد که یک روز به‌جای یک کیف سنگین و چند دسته اسکناس، بشود فقط با یک کارت، به خرید رفت حتی این روزها دست‌فروش‌ها و فروشندگان بازارچه‌های محلی که در گوشه و کناری بساط می‌کنند هم یکی از این دستگاه‌های خوش‌دست جیبی یا همان کارت‌خوان سیار با خود دارند و من فکر می‌کنم که روزی تمام اطلاعات ما آن‌قدر یکپارچه می‌شود که حتی نیازی به این کارت هم نیست. شاید با یک اثرانگشت و شاید با هر وسیله دیگری و به‌اصطلاح، Any Surface کلیه اطلاعات مالی خود را به همراه داشته باشیم و هر کسب‌وکاری را مدیریت کنیم.

البته تا آن روز کارهای زیادی باید انجام دهیم؛ سیستم‌های جزیره‌ای که باید یکپارچه شود، سیستم‌های سنگین و متمرکزی که باید توزیع‌شده گردد، بسترهای مخابراتی که باید افزایش ظرفیت یابد و بسیاری موارد دیگر؛ اما در این میان نقش ما چیست؟! کشتی ما در این اقیانوس به کدام جهت حرکت می‌کند؟ پاسخ ساده است، جریان فنّاوری، نافذ، سریع و گریزناپذیر است. در دهکده جهانی امروز، تبادل اطلاعات و گسترش فنّاوری، نرخ رشد کاملاً غیرخطی را تجربه می‌کند؛ اما در این طوفان روبه‌جلو، تفکیک جنسیتی، مقوله‌ای است که هرروز در حال کمرنگ‌تر شدن است.

آنچه امروز به‌عنوان شبکه پرداخت الکترونیکی بانکی، سیستم متمرکز بانکداری الکترونیکی و سامانه‌های متصل به آن با ضریب تراکنش‌های موفق بسیار بالا در کشور شاهدش هستیم، مرهون تلاش مشترک زنان و مردانی است که قدم‌به‌قدم در این عرصه پیکار نموده‌اند. فراموش نمی‌کنم سال‌هایی را که برای ورود به رشته‌های فنی دانشگاه، عبارت «مردانه بودن» را از گوشه و کنار می‌شنیدیم اما حقیقت این است که برای هر تغییری باید اراده کرد.

اگرچه امروز باز هم این عبارت را کم‌وبیش در میان نجوای اطرافیانمان می‌شنویم اما قدر مسلم حضور اساسی زنان در تمام حوزه‌های علمی و عملی غیرقابل‌انکار است. شاید در طول دوره کاری خود در هر فضایی که کارکرده‌ام بیش از 70 درصد از کارکنان را آقایان تشکیل داده‌اند اما هیچ‌گاه تفاوتی بین خود و آن‌ها ازلحاظ کاری حس نکرده‌ام و شاید همین احساس برابری در وجود من، باعث شده تا انگیزه حرکت به جلو، اشتیاق دانستن هرچه بیشتر و لذت رسیدن به اهداف عالی‌تر هرروز در درونم شعله‌ورتر گردد و معتقدم برای ایفای نقش‌های تعیین‌کننده در هر حوزه‌ای ازجمله فناوری اطلاعات بانکی و حوزه نظام‌های پرداخت، باید ابتدا در ذهن خود حس برابری داشته باشیم و اشتیاق حرکت به‌سوی جامعه‌ای آرمانی در یکایک ما متبلور باشد.

فرقی نمی‌کند زن باشیم یا مرد، ما آمده‌ایم، هستیم و حضور داریم تا با قدرت و اراده خود، رؤیاهای خویش را جامه حقیقت بپوشانیم.

مونا نهالبار؛ مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مشترک ایران و ونزوئلا

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط؛ شماره 17 و 18

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.