راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تعادل بین کار و زندگی

دانش‌آموخته رشته مهندسي نرم‌افزار از دانشگاه شهيد بهشتي هستم و بلافاصله پس از اخذ مدرك در سال 1365 مشغول به كار شدم و پس از 3 ماه كار در وزارت صنايع كار خود را در بانك صنعت و معدن كه تازه در حال شکل‌دهی به واحد فناوري خود بود شروع كردم. محيط بكر و تازه‌ای بود و فرصت براي تلاش و يادگيري زياد. من و همكارانم كه ازقضا چند خانم بوديم، آماده پذيرش هر نوع كار بودیم. ابتدا به‌عنوان برنامه‌نویس و بعد تحلیل‌گر سيستم و بعدها مدير پروژه‌های فناوري اطلاعات و از سال 1379 هم رئيس اداره نرم‌افزار، مدير فناوري اطلاعات و بعد هم معاون برنامه‌ریزی و سیستم‌ها در همين بانك به كار خود ادامه دادم. با توجه به زندگي و به‌خصوص ساير وظايف زنانه، ترجيح دادم در يك محيط ثابت كار كنم. موقعيت كنوني را بعد از ياري خداوند مديون اعتماد مديران خود مي‌دانم كه زمام امور حوزه پرچالش فناوري اطلاعات را به يك خانم سپردند. هرچند كه زناني كه مسئولیت‌های اجرايي را می‌پذیرند به نظرم فقط نام زن يدك می‌کشند و عملاً بايد مردانه در مقابل مشكلات ايستادگي كنند و به‌خصوص در حوزه فناوري اطلاعات بانكي كه بايد سرويس 7*24 پرداخت الكترونيكي را از طريق کانال‌های مختلف به عموم شهروندان محترم عرضه كند؛ هميشه بايد منتظر اتفاق غیرمنتظره كه ممكن است در شبكه يا يكي از کانال‌های پرداخت شبكه بانك رخ دهد، باشند. پاسخگويي به مديران ارشد نيز جاي خود را دارد.

اگر بخواهم موضوع حضور زنان در عرصه فناوري اطلاعات بانكي اشاره كنم بايد بگويم كه در عرصه‌های كارشناسي به‌خصوص نرم‌افزار حضور بسيار پررنگ است و از همان نسبت جمعيت زنان و مردان تحصیل‌کرده در كشور پيروي می‌کند، بعضاً بيشتر از تعداد مردان است و هر چه به حوزه مديران مياني نزديك می‌شویم به علت گستردگی كار و اضافه شدن فعالیت‌های حوزه سخت‌افزار، شبكه و پرداخت الكترونيك نسبت زنان كمتر می‌شود و در حوزه مديران بالاتر كه تعداد انگشت‌شمار است. اين موضوع در مورد شرکت‌های تأمین‌کننده نرم‌افزار و سرویس‌های پرداخت الكترونيك نيز صادق است. شركتي را می‌شناسم كه مديريت تمام بخش‌های نرم‌افزاري آن را زنان عهده‌دار هستند اما بخش‌های شبكه، کانال‌های پرداخت و امور مشتريان را مردان به عهده‌دارند كه به علت ماهيت كار چندان هم جاي تعجب نيست.

به نظرم چالش‌های حوزه فناوري بانک‌ها براي زنان و مردان تفاوتي ندارد فقط اينكه زنان علاوه بر كار پرمسئوليت اين حوزه بايد نقش‌های خود در خانواده را هم به‌خوبی اجرا كنند و اتفاقاً به دلیل اينكه ياد گرفته‌اند در حوزه كاري با مسائل به‌صورت منطقي مواجه شده و آن را حل كنند اين روحيه را در خانواده خود نيز تعميم می‌دهند و با چالش‌های زندگي هم منطقی‌تر برخورد می‌کنند.

بد نيست اشاره كنم در اكثر مشاغلي كه خانم‌ها مسئوليت اجرايي به عهده‌دارند براي نشان دادن شايستگي خود بيش از مردان كار می‌کنند و مديران صادق‌تری هستند و لذا اعتماد به خانم‌ها و سپردن مسئوليت به آن‌ها بيشتر منافع سازمان‌ها را تأمین می‌کند تا منافع زنان را.

مرضيه پنبه ئيان؛ معاون برنامه‌ریزی و سیستم‌های بانك صنعت و معدن

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط؛ شماره ۱۷ و ۱۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.