راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرمانروایی موبایل و شبکه‌های اجتماعی بر کسب‌وکارها

چندین سال قبل، زمانی که ساعت‌ها در صف تلفن عمومی می‌ایستادیم و در آرزوی داشتن تلفن شخصی آه می‌کشیدیم، انجام تمام فعالیت‌های روزانه با تلفن شخصی فراتر از تخیل ما بود؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود موبایل به مجموعه لوازم شخصی، کارتون‌های تخیلی زمان کودکی‌مان به وقوع پیوسته و دنیایی فراتر را برای ما ترسیم کرده است. در دنیای مدرن، دیگر هیچ تخیلی غیرممکن نیست.

موبایل‌های نوکیا با یک ویدیو کوتاه با شعار Connecting People روشن می‌شدند که هدف اصلی اینترنت در دنیای مدرن با حضور شبکه‌های اجتماعی همین شعار است. در چند سال اخیر با رشد شبکه‌های اجتماعی، تغییرات زیادی در کسب‌وکارها، مشتری مداری و تبلیغات مشاهده شده است. توجه به نیازهای مشتریان، بررسی حس و تجربه آنان از استفاده از سرویس‌ها و رصد کردن شبکه‌های اجتماعی جزئی جدایی‌ناپذیر از کسب‌وکارهای امروزی است.

یکی از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی، تعامل و ایجاد حس همدلی میان افراد است. این ویژگی باعث می‌شود افراد مشکلات، دغدغه‌های شخصی و سؤالات خود را در این جوامع مجازی به اشتراک گذاشته و با همفکری دوستان مجازی خود به رفع آنان بپردازند. با توجه به همین ویژگی، پست‌ها و نوشته‌های بسیاری در مورد استفاده از سرویس‌ها، کسب‌وکارها، هتل‌ها، رستوران‌ها و بانک‌ها در سطح شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود و ازاین‌رو، صاحبان مشاغل قادر خواهند بود نظرات مشتریان خود را از سراسر کشور بدون نیاز به سامانه نظرسنجی در وب‌سایت و یا صندوق نظرسنجی در محل کسب‌وکار جمع‌آوری کرده و به بهبود کسب‌وکار خود بپردازند.

اگر حداقل 25 سال سن داشته باشید، حتماً دوران سیستم‌های بانکداری دستی را به خاطر دارید، زمانی برای پرداخت یک قبض آب، بایستی در صف می‌ایستادیم و پس‌ازآن با ضرب یک مهر و امضا بر روی قبض پرداخت ما تأیید می‌شد. در زمان فعلی با سامانه‌های پرداخت آنلاین قبوض به‌سادگی از منزل بدون اتلاف وقت در صف‌های طولانی، قبض را با تایپ کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت و اطلاعات کارت بانکی خود پرداخت می‌کنیم و می‌دانیم که به‌زودی اپلیکیشن‌های بانکی با قابلیت خواندن بارکد فعالیت پرداخت قبوض را برای ما ساده‌تر خواهند کرد.

پدران ما برای دریافت حقوق، از دفترچه‌های بانکی دست‌نویس استفاده می‌کردند. خط‌خوردگی‌ها، دستخط ناخوانا و سایر مشکلاتی که در بانکداری سنتی وجود داشت در کنار پیشرفت تکنولوژی زمینه‌ساز توسعه سیستم‌های بانکداری نوین شدند.

زمان کودکی ما داشتن یک سکه 10 ریالی و خریدن آب‌نبات ذوق و شعف فراوانی داشت که فرزندان ما از آن شعف محروم‌اند و شعف‌های مدرن جایگزین آن‌ها شده است. امروزه نوجوانان برای پول‌توجیبی یک کارت عابر بانک دارند و با استفاده از آن با اپلیکیشن روی موبایل شخصی برای خود کارت شارژ می‌خرند.

صف‌های طولانی بانک‌ها برای پرداخت قبض، دریافت حقوق، پرداخت قسط، واریز وجه به حساب‌های دولتی و شخصی دیگر و سایر فرایندهای بانکی، اتلاف وقت مشتریان، برخوردها و تعاملات نامتعارف، خستگی و سختی انجام امور بانکی با ورود همراه بانک به موبایل‌های شخصی چهره جدیدی به خود گرفته‌اند. پیشرفت تکنولوژی وجوه زیادی از فعالیت‌های بانکی ما را تغییر داده است.

با توجه به رشد دوجانبه تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی و بانکی و همچنین فراگیرتر شدن تلفن‌های هوشمند و توسعه نسل‌های سه و چهار و دسترسی به اینترنت پرسرعت بر روی موبایل، سال آینده ترکیبی از «سال رفتن به سمت موبایل» و «سال شبکه‌های اجتماعی» خواهد بود.

با چشم‌انداز بانکداری الکترونیک، بانکداری هوشمند، همراه بانک و بانکداری تحت موبایل، همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی و رویدادهایی با هدف پیوند زدن حوزه‌های بانکی و استارتاپی در سال جاری برگزار شد. حوزه‌های استارتاپی کسب‌وکارهای تحت وب و موبایل را شامل می‌‌شوند و زرین‌پال و پوزیترون نمونه‌های فعال آنان در ایران هستند. بهمن‌ماه سال گذشته همگام با چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌‌های پرداخت، دومین رویداد لین استارتاپ ماشین در تهران با محوریت توسعه وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و استارتاپ‌های حوزه بانکی برگزار شد. به‌عنوان شخصی که از بانک تنها برای دریافت حقوق، خرید اینترنتی و انتقال وجوه استفاده می‌کنم، در این رویداد با سایر فرایندهای بانکی که نیازمند به طراحی مجدد بر اساس تکنولوژی‌های جدید هستند، آشنا شدم. با گسترش چنین همایش‌ها و رویدادهایی در حوزه بانکداری الکترونیک، می‌توانیم پیوند قوی‌تری میان حوزه بانکداری الکترونیک و استارتاپ‌ها ایجاد کنیم تا روزبه‌روز شاهد پیشرفت بیشتر بانکداری الکترونیک، توسعه اپلیکیشن‌های همراه بانک و رضایت دوجانبه بانک و مشتری باشیم.

سمانه نصیحت کن؛ متخصص رسانه‌های اجتماعی

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط؛ شماره ۱۷ و ۱۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.