راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

12 روند صنعت تجارت الکترونیکی دنیا را بشناسید

صنعت تجارت الکترونیکی در سال‌های اخیر به شدت رشد کرده و با وجود اینکه صنعت تقریبا جوانی است، بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا مانند آمازون، علی‌بابا، ای‌بِی و… به شکلی به این صنعت مرتبط هستند. در کنار جوان بودن این صنعت و پتانسیل‌های بالای آن برای ارائه محصولات و خدمات جدید، یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت، سرعت بالای تغییرات و ورود فناوری‌های جدید به آن است. از همین رو شناختِ درست و عمیق از روندها و ترندهای بین المللی این صنعت یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هر شرکت یا کسب‌وکارِ فعال در این حوزه باید به آن توجه کند.

به تازگی طی یک کار تحقیقاتی که از سوی فعالان صنعت تجارت الکترونیکی در کشور انجام شده است 12 روند بین‌المللی «کسب‌وکار» و «صنعت تجارت الکترونیکی» تحت عنوان «فصل فردا» معرفی شده‌اند.

12-Trends-Of-eCommerce-Fasle-farda-Index-Way2pay-93-12-02

فصل فردا علاوه بر معرفی هر یک از این 12 روند بین‌المللی به زبانی ساده و اشاره به مزایا و چالش‌های به‌کارگیری هر یک از آن‌ها در کسب‌وکار، به تجربه‌های شرکت ارتباط فردا به عنوان یکی از شرکت‌های فعالِ این صنعت در ایران در استفاده و پیاده‌سازی آن‌ها نیز به عنوان نمونه داخلی اشاره کرده است.

12 ترند معرفی‌شده در این پژوهش عبارت‌اند از «تجربه کاربری»، «نوآوری»، «تفکر چابک»، «بزرگ‌داده»، «سُلُمو» و «اُپِن اِی‌پی‌آی»، «مدیریت شبکه توزیع و راهکارهای هوشمند»، «محلی‌سازی خدمات الکترونیکی سراسری»، «اسکناس و پول نقد»، «چیدمان محیط کار و شیوه کاری»، «استارتاپ» و «تلفن همراه». (نسخه کامل این روندها را اینجا ببیند.)

در معرفی سُلُمو به عناون یکی از 12 روند مطرح شده در این مجموعه گزارش، آمده است: «چه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی، در جهانِ در حال تغییر، موفقیتِ چشمگیری پیدا می‌کنند؟ برخی کلید رمز را SoLoMo می‌دانند؛ کلمه‌ای با آهنگی زیبا و مخفف Social-Loacatiaon-Mobile. گفته می‌شود، این روزها، اپلیکیش‌های تلفن همراهی موفق می‌شوند که اجتماعی و مبتنی بر مکان باشند. به‌طورکلی این عبارت اشاره به روندی دارد که در آن اپلیکیشن‌های تلفن همراهی که مبتنی بر موقعیت سنجی مکانی هستند و از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی هم برخوردارند، نسل جدیدی از محصولات و خدمات فناورانه را معرفی کرده‌اند که در حال تغییر شیوه تعامل ما با جهانند. شاید یکی از معروف‌ترین نمونه‌های این روند اپلیکیشن FourSquare یا Swarm باشد که افرادی که در یک شبکه دوستی قرار دارند در زمانِ حضور در یک محلِ خاص تجربه‌شان از آن محل را اعلام می‌کنند و به‌مرور دانشنامه‌ای برای نقاط مختلف جهان شکل می‌گیرد و مردم می‌توانند نظر دوستانشان درباره جاهایی که رفته‌اند را بدانند و از این طریق شروع به تصمیم گرفتن کنند. البته برخی به‌جای کلمه Location کلمه Local را به کار می‌برند که در هر دو صورت منظور یک‌چیز است.»

منبع: ارتباط فردا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.