پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بررسی جامع هفت نئوبانک کشور: امیدبانک، باران، فرارفاه، کیوبانک، متابانک، سیبانک و هایبانک (بخش دوم)
در گزارشی جامع ۲۴ سرویس پرداختی در ۲۰ نئوبانک کشور را بررسی کردهایم؛ در بخش اول این گزارش شش نئوبانک، باجت، بانکینو، بلوبانک، نشان بانک، توبانک و ویپاد بررسی شدند؛ حالا بخش دوم منتشر میشود
برای نسل زد، خواستهها فراتر از دسترسی ساده است. این نسل که با فناوری رشد کرده و سرعت را ارزش میداند، به دنبال سهولت و تجربهای بیدردسر است. با ظهور نئوبانکها مرزهای زمانی و مکانی برای همیشه از میان برداشته شدند. مدیریت سرمایهگذاری، درخواست وام، یا حتی پرداخت خودکار، حالا فقط به چند کلیک نیاز دارند. دیگر نیازی نیست کاربران خود را با محدودیتهای ساعتهای کاری یا مکان جغرافیایی شعب بانکی تطبیق دهند؛ چرا که این خدمات بانکی دیجیتال بهگونهای طراحی شدهاند که همیشه و همهجا در دسترس باشند.
در این گزارش ۲۴ سرویس که از اهمیت بالایی (به لحاظ کاربرد رایج) در اپلیکیشنهای نئوبانکها برخوردار هستند را ملاک مقایسه قرار دادیم؛ بنابراین سرویسهای ارائهشده در اپلیکیشنها، محدود به سرویسهای مشخصشده در این جداول نیستند. هر کدام از اپها، سرویسهای جزئیتر و خاصتری برای ارائه دارند که در این گزارش به آنها پرداخته نشده و ملاکهای بررسی مربوط به ۲۴ سرویس عبارتاند از: خدمات مربوط به بستن حساب، صدور رمز دوم پویا، پرداخت خودکار، برگشت پول، دریافت گزارش مالی، مدیریت پسانداز و سرمایهگذاری، امکان دریافت وام، افتتاح حساب وکالتی، پرداخت قبض، شارژ و اینترنت، خدمات خودرو، نمایش موجودی و پنهانکردن موجودی، اعمال محدودیت روی کارت، مدیریت چک، گردش حساب، امکان ذخیره مشخصات کارت مبدأ، نمایش تمام اطلاعات کارت، صدور مجدد کارت، مسدودی کارت، صدور/ تغییر رمز اول، فعالسازی رمز تراکنش و کپی و اشتراکگذاری شماره کارت و شبا است. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که در تمام نئوبانکهای حاضر در این فهرست، امکان افتتاح حساب غیرحضوری وجود دارد به همین خاطر این قابلیت در میان سرویسهای این جدول ذکر نشده است.
در این بررسی، پلتفرم بازار را بهعنوان جامعه آماری برای اطلاع از تعداد نصب در نظر گرفتیم و ۲۰ نئوبانک کشور که در پلتفرم بازار (تا به لحظه نگارش این گزارش) وجود داشتهاند را در چند جدول مجزا بررسی و توصیف کردهایم. این اپلیکیشنها بر اساس تعداد نصب، به ترتیب مربوط به نشان بانک، بلوبانک و بانکت، ویپاد، آبانک، باران، بانکینو، همراه شهر پلاس، باجت، کیوبانک، سیبانک، توبانک، فرا رفاه، امید بانک، هایبانک، فردابانک، بانکواره، متابانک و فوربیکس هستند. اپلیکیشن سپینو برای دانلود و نصب در بازار قرار داده نشده است؛ به همین دلیل جدولها بر اساس حروف الفبا چیده شدهاند؛ اما امکان قابلیت نصب در سیستم اندروید و iOS بررسی شده است.
در انجام این بررسی، برای تسلط و اشراف کامل تمامی اپها، فهرست نصب و رابط کاربری و سرویسهای آنها بررسی میشوند. به همین منظور طی دو هفته، هفت نئوبانک را بهصورت رندوم انتخاب، نصب و بررسی کردیم و بخش دوم گزارش که شامل نئوبانکهای امیدبانک، باران، فرارفاه، کیوبانک، متابانک، سیبانک و هایبانک میشود، پیش روی کاربران قرار دارد.
علاقهمندان بخش اول گزارش «بررسی جامع شش نئوبانک کشور: باجت، بانکینو، بلوبانک، نشان بانک، توبانک و ویپاد» را میتوانند از طریق این لینک مشاهده کنند. بخش سوم این گزارش نیز بهزودی منتشر و در دسترس قرار میگیرد.
گزارش پیش رو در دو بخش نگارش شده است: بخش اول آن به معرفی کلی هر یک از نئوبانکها و سرویسهای منحصربهفرد آنها میپردازد و بخش دوم از طریق جداولی مجزا در دستههایی که پیشتر ذکر شد، به بررسی قابلیتهای نئوبانکها میپردازد.
پلتفرم هایبانک راهکار دیجیتالی بانک کارآفرین است که اواخر سال ۱۴۰۱ از آن رونمایی شد. این پلتفرم امکانات بهروزی را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد. هایبانک ضمن ارائه سایر خدمات نئوبانکها، امکان مشاهده فهرست شعب بانک کارآفرین، ویرایش چیدمان امکانات، انتقال وجه گروهی، امکان مشاهده و پرداخت اقساط بیمه عمر و سرمایهگذاری کارآفرین را دارد.
بانک رفاه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ با هدف ارائه خدمات کاملاً غیرحضوری و بهروز به مشتریان خود، از نئوبانک فرا رفاه رونمایی کرد. یکی از نقاط قوت این نئوبانک که از ابتدای افتتاح حساب تا هنگام استفاده از اپلیکیشن به چشم میخورد، احساس راحتی و رابط کاربری آسان آن است که این تجربه خوشایند در تمام این مسیر قابلمشاهده است. فرا رفاه علاوه بر خدمات پرداختی و بانکی، امکان بهرهبرداری از خدمات گردشگری، شخصیسازی ارسال پیامک، کارتابل گواهی دیجیتال مرکز صمت را نیز دارد.
امیدبانک سپه پلتفرمی تمامدیجیتال است که از مهرماه ۱۴۰۲ فعالیت خود را آغاز کرد و در دیماه همان سال رسماً وارد بازار نئوبانکهای کشور شد. از جمله خدمات متفاوت امیدبانک میتوان به الماس امید، خدمات گردشگری، نانینو و خرید انواع بیمه اشاره کرد.
بانک کشاورزی اواسط خردادماه ۱۴۰۲ در نمایشگاه صنعت مالی، از اپلیکیشن باران رونمایی کرد. هدف از راهاندازی باران، افزایش کیفیت ارائه خدمات بانکداری دیجیتال و سهولت و سرعت دسترسی مشتریان به خدمات بانکی بوده است. باران ضمن ارائه وام ازدواج و خدمات پرداخت، امکان استفاده از ریال دیجیتال را به کاربران میدهد. هماکنون باران در دو فرمت تحت وب و نسخه اندروید در دسترس کاربران است.
سیبانک، بانک تمامدیجیتال بانک سینا است که فروردینماه ۱۴۰۲ از آن رونمایی شد. به نظر میرسد که در حال حاضر احراز هویت برای افتتاح حساب به دلیل خطا در مرحله ارسال تصویر سلفی، امکانپذیر نیست. این اختلال باعث شد محیط و امکانات این اپلیکیشن را نتوانیم بررسی کنیم؛ اما به نظر میرسد کاربرانی که در گذشته موفق به احراز هویت شدهاند، اکنون به امکاناتی زیادی نظیر: خدمات پرداخت و سپرده، دریافت تسهیلات، خدمات چک، امضای دیجیتال، سفته الکترونیکی، مدیریت ساختمان، پرداخت قبض، خدمات خودرو و بیمه دسترسی دارند.
بانک قرضالحسنه مهر ایران بهعنوان بانکی که به طور تخصصی فعالیت بانکداری خرد و بانکداری قرضالحسنه را از سال ۱۳۸۶ پی گرفته، از اوایل سال ۱۴۰۲ نئوبانک خود را با نام کیوبانک عرضه کرده است. کیوبانک نیز مانند سیبانک در مرحله ارسال تصویر سلفی با خطا مواجه میشود. کاربرانی که پیشتر موفق به افتتاح حساب در کیوبانک شدهاند به خدماتی نظیر: خدمات پرداخت و سپرده، صدور کارت، سامانه صیاد و چک دیجیتال، محاسبه معدل سپرده، گواهی گردش مالی، پرداخت قبض و… دسترسی دارند.
متابانک یکی از محصولات شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل (فام) است که از دیماه ۱۴۰۰ به کاربران بهعنوان نئوبانک مؤسسه اعتباری ملل در سه نسخه وب، اندروید و iOS ارائه شده است. از جمله امکانات این نئوبانک میتوان به احراز هویت غیرحضوری، افتتاح حساب آنلاین و همچنین تسهیلات خرد مؤسسه اعتباری ملل اشاره کرد.
برای مشاهده باکیفیتتر جداول روی آنها کلیک کنید.
همانطور که در جداول مشاهده کردید، نئوبانکهای فهرست اغلب سرویسهای موردنیاز کاربران را فراهم کردهاند و باتوجهبه فضای رقابتی صنعت پرداخت، به نظر میرسد فضا بهسوی ارائه هرچه سریعتر، بهتر و کاملتر سرویسها به مشتریان برود. با این تفاسیر، کاربران ضمن در نظر داشتن این فهرست، لازم است بسته به نیازشان، نئوبانک مدنظر خود را انتخاب و نصب کنند.
در این گزارش به بررسی هفت نئوبانک امیدبانک، باران، فرارفاه، کیوبانک، متابانک، سیبانک و هایبانک پرداختیم و در گزارش سوم نئوبانکهای آبانک، بانکت، بانکواره، فردابانک، فوربیکس، سپینو و همراه شهر پلاس را بررسی خواهیم کرد.