راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با محمد علی گوگانی در حاشیه همایش چهارم؛ خودپرداز نمی‌میرد

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با مهندس محمد علی گوگانی مدیرعامل شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: شرکت آدونیس یکی از شرکت‌هایی است که در ایران در زمینه تأمین خودپرداز و پشتیبانی و سرویس فعالیت می‌کند؛ یکی از چیزهایی که در مورد شرکت شما جالب به نظر می‌رسد، نام این شرکت یعنی «آدونیس» است که ظاهراً خارجی به نظر می‌آید اما این‌طور نیست. لطفاً کمی درباره نام این شرکت و سپس درباره خود شرکت توضیح دهید.

گوگانی: همان‌طور که گفتید، به نظر می‌‌رسد که این اسم از افسانه‌های یونان باستان گرفته‌شده باشد ولی این‌طور نیست. موقع ثبت شرکت، ما دنبال یک اسم ایرانی بودیم. با کمک یکی از دوستان در کتاب‌های تاریخی ایران، به دنبال یک اسم کاملاً ایرانی گشتیم تا به آدونیس رسیدیم. این اسم نام یکی از پهلوانان اسطوره‌ای ایران است و به معنای طبیعت و طبیعت‌گرایی است و یک کلمه خوش‌آهنگ کاملاً ایرانی است.

شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس مربوط به بانک‌های سامان، پاسارگاد و ملت است و هرکدام به‌طور مساوی سهامدار هستند و تمامی فعالیت‌های خودپرداز این سه بانک در این شرکت انجام می‌شود ازجمله تأمین، نصب، راه‌اندازی، پشتیبانی، خدمات پس از فروش و کارهای مهندسی در خصوص خود دستگاه و سخت‌افزارهایش. کارهای نرم‌افزاری که مربوط به بک آفیس است در دیگر شرکت‌ها انجام می‌شود. ما کارهای نرم‌افزارهایی که روی خودپردازها وجود دارند را انجام می‌دهیم.

مهندس محمد علی گوگانی مدیرعامل شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس
مهندس محمد علی گوگانی مدیرعامل شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس

در حال حاضر شرکت آدونیس 55 دفتر خدماتی و بالغ‌بر 370 نفر پرسنل دارد که در کل ایران پراکنده هستند. در تهران ما 6 دفتر تعمیراتی داریم. نماینده انحصاری شرکت ایستکام چین هستیم که پایه و اساس دستگاه‌هایش اروپایی است. در حال حاضر 6500 دستگاه تحت پشتیبانی داریم که در سال آینده نزدیک به 8500 دستگاه خواهد رسید. در ایران چیزی حدود 17، 18 درصد بازار در اختیار ماست و امیدواریم که با دستگاه‌های خریداری‌شده برای مشتریان به 21 درصد این بازار برسیم.

.

رضا قربانی: توضیحی هم درباره نوآوری در فضای خودپردازها بدهید؛ چراکه گفته می‌شود که پول نقد و اسکناس در حال نابودی است؛ در این صورت تکلیف خودپردازها چه می‌شود؟

گوگانی: آمار دنیا این را نشان نمی‌دهد. نسبت خودپرداز به جمعیت، تعداد خودپرداز به شعبه و به کارت معیارهایی است که نشان می‌دهد شما چه تعداد خودپرداز باید در کشور نصب کنید که هر سه مورد قابل استناد هستند. واقعی‌ترین این معیار، نسبت خودپرداز به جمعیت است چراکه ممکن است یک شخص از چند بانک استفاده کند؛ بنابراین با توجه به آماری هم که بانک مرکزی داده ما حدود 10 تا 20 هزار دستگاه نیازمندیم؛ یکی این‌که بیشتر دستگاه خودپرداز ما در ایران بیشتر در نقاط شلوغ و پرسود ده هستند و نقاط زیادی هستند که مغفول مانده‌اند. دوم اینکه به‌هرحال با توجه به عمر دستگاه‌های خودپرداز که معمولاً 10 الی 15 هست، کم‌کم باید برخی از دستگاه‌های ما جایگزین شوند.

این روند و آمار در کشورهای توسعه‌یافته هم بالاست و خود آمریکا و اروپا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده هستند. اما ممکن است در جایگزینی دیگر همان خودپردازهای مشابه قدیمی دیگر وجود نداشته باشد؛ مثلاً آن را با یک دستگاه ریسایکل (Recycle) جایگزین ‌کنند که درواقع هم پول نقد دریافت می‌کند و هم پول نقد پرداخت می‌کند. یعنی از همان پول‌هایی که از مشتری می‌گیرد، استفاده می‌کند و آن را به مشتری دیگر می‌دهد و دستگاه ریسایکل دو دستگاه مجزا خود دریافت و خودپرداز نیست، بلکه یک دستگاه است. آخرین فنّاوری موجود در این زمینه فنّاوری درام است که پول‌هایی که از مردم می‌گیرد را در درام نگه می‌دارد و پولی که به نفر بعدی می‌دهد را از همین درام پرداخت می‌کند و نه از کاست. همچنین می‌توانید تعداد کاست‌ها و ظرفیت‌ها را تعریف کنید؛ یعنی الآن جایگزینی‌ها به این سمت می‌روند.

یکی از مشکلاتی که ما در ایران داریم، مشکل کیفیت اسکناس‌ است که آن‌هم به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یکی کیفیت اسکناس است و دیگری پارامترهای امنیتی روی اسکناس است که این پارامترهای امنیتی را برخی از اسکناس‌های ما دارند و برخی دیگر نه.

در دنیا برای پول‌هایی که باید در خودپرداز قرار بگیرند سطح و مرتبه‌ای تحت عنوان ATM Class مشخص‌شده که باید اسکناس‌هایی که داخل خودپرداز قرار می‌دهید باید در همان سطح و کیفیت باشند در غیر این صورت پول در دستگاه گیر می‌کند. اگر ما در ایران بتوانیم کیفیت کاغذ اسکناس خود را بهتر و پارامترهای امنیتی را مراعات کنیم، می‌توانیم دستگاه‌های فرسوده خود را با دستگاه ریسایکل جایگزین کنیم. اما خود فنّاوری خودپرداز ماندگار است. همین الآن هم ما دستگاه‌هایی داریم که چهارده سال کارکرده‌اند و اگر قطعات موردنیازش تأمین شود می‌تواند تا چند سال دیگر هم کار کند چراکه نوع کاری که انجام می‌دهد در این چند سال تغییر نکرده است. منتهی دستگاه‌های جدید امن‌تر هستند، مثلاً دوربین دارند، به آنتی‌فاراد و آنتی اسکیمینگ مجهز هستند و غیره. خب، ما باید مقایسه‌ای بین هزینه و کارایی داشته باشیم تا ببینیم که می‌توانیم دستگاه را جایگزین کنیم یا نه.

حقیقت این است که نیاز به دستگاه خودپرداز و تولید آن در دنیا رو به افزایش است؛ اما روند جدید بدین‌صورت خواهد بود: دستگاه خودپرداز، خود دریافت، ریسایکل و آخرین مرحله‌ای که در دنیا وجود دارد بحث VTM یا RTM است؛ Virtual Teller Machine یا Remote Teller Machine که افتتاح حساب، احراز هویت، دادن کارت، صدور رمز یک‌بار مصر و … را خود دستگاه انجام می‌دهد و امیدوارم که تا چند سال آینده شاهد به‌کارگیری این دستگاه‌ها باشیم.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با محمد علی گوگانی در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با محمد علی گوگانی در حاشیه همایش چهارم

بخش سوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با محمد علی گوگانی در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.