پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
توضیح شرکت «فناپ» درخصوص یادداشت «کارنامه یک دهه فعالیت در حوزه بانکداری الکترونیک»
پیرو درج یادداشتی به عنوان «کارنامه یک دهه فعالیت در حوزه بانکداری الکترونیک» که در تاریخ اول دیماه ۱۳۹۰ در روزنامه «دنیای اقتصاد» به چاپ رسید، شرکت فناپ ضمن تشکر فراوان از روزنامه محترم «دنیای اقتصاد» بابت پرداختن به مقوله تحولات بانکداری الکترونیک در سالهای اخیر خواهشمند است نسبت به اصلاح مطلب مذکور به شرح زیر اقدام نمایید: متأسفانه بهرغم حسننیت نگارنده مقاله مذکور، برخی از موارد ذکر شده در متن مقاله تناسبی با واقعیتهای موجود در مورد شرکت فناپ ندارند.
لذا جهت آشنایی خوانندگان آن روزنامه وزین به استحضار میرساند:
۱. در بخش سبد محصولات و در اولین جدول یادداشت مذکور که به بررسی محصولات تولید داخل کشور پرداخته است، سامانه سوئیچ پرداخت ترنج که توسط متخصصان داخلی شرکت فناپ تولید شده از قلم افتاده است. لیست اصلاح شده محصولات تولید شده شرکت فناپ از این قرار است:
۲. در بخش سبد محصولات و در ذیل جدول فوقالذکر، شرکت فناپ به عنوان اولین ارائهدهنده سامانه متمرکز بیمه معرفی شده است. در حالی که این شرکت افتخار اولین ارائهدهنده سامانه بانکداری متمرکز مبتنی بر وب در ایران را نیز به دست آورده است.
۳. در ادامه مطالب فوق در بخش سبد سرویس، همچنین ذکر شده است که فرآیند مهاجرت از سامانه نگین به سامانه ترنج شرکت فناپ در بانک پاسارگاد از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و تا تابستان ۱۳۹۰ ادامه داشته است. در حالی که دی ماه ۱۳۸۷ زمان ورود سامانه ترنج به شعب بانک پاسارگاد بوده است و مهاجرت اطلاعات مربوط به مشتریان از مرداد ماه ۱۳۸۹ با انتقال اطلاعات مربوط به مشتریان به سیستم ترنج آغاز شد و تا آبان ماه ۱۳۹۰ به طول انجامید.
۴. در بخش سبد پروژههای خاص و تحقیق و توسعه، جای خالی بسیاری از محصولات پیشرو شرکت فناپ به وضوح دیده میشود. شرکت فناپ از ابتدای تاسیس خود پیوسته قدمهایی را در امر تحقیق و توسعه برداشته است که ثمره آن را میتوان در محصولات ابتکاری این شرکت مشاهده کرد. از آن جمله: «نرمافزار معاملات آنلاین» که با اتصال به سامانه بانکداری متمرکز، امکان انجام معاملات آنلاین اوراق بهادار را در حال حاضر و معاملات آنلاین قراردادهای آتی سکه و همچنین تسویه معاملات بورس کالا را در آینده فراهم میآورد؛ سامانه «بانکداری مجازی» که برای اولین بار در بانک پاسارگاد راهاندازی شد؛ سرویس «پرداخت امن پاسارگاد – پیپاد» که دادو ستد بر روی وب را تضمین میکند؛ سامانه «برنامهریزی منابع سازمانی – ERP» و سامانه «باشگاه مشتریان»
۵. در بخش وضعیت عمومی شرکت و در جدول دوم، در بخش تجربه Convert، یک مورد تجربه بانک پاسارگاد جزو تجارب شرکت فناپ ذکر شده است. در حالی که شرکت فناپ به غیر از تجربه موفق مهاجرت در بانک پاسارگاد، تجربه مهاجرت از سامانههای شعبهمحور بانکهای رسالت و توسعه تعاون به سامانه متمرکز ترنج را نیز در کارنامه خود دارد.
۶. در بخش وضعیت عمومی شرکت و در ادامه جدول دوم، در مقایسه تولید ابزار مهاجرت، ذکر شده است که فناپ مهاجرت خود را بدون تولید ابزارهای داخلی و با استفاده از تجربه دیگران به پایان رسانده است. شرکت فناپ ضمن اعلام نادرستی مطلب ذکر شده، بیان میکند که روش مهاجرت استفاده شده در مهاجرت بانک پاسارگاد، در ایران منحصر به فرد بوده و به ابتکار تیم مهاجرت طراحی شده است. ابزارهای استفاده شده برای مهاجرت، کاملا بهصورت داخلی و بومی تولید شدهاند. شرکت فناپ بهواسطه داشتن چنین تجربه خاصی و به منظور در اختیار گذاشتن دانش و تجربه کسب شده خود در حوزه مهاجرت، اقدام به برگزاری همایشی با عنوان «مدیریت مهاجرت سامانههای بانکی» کرد تا بتواند گامی هر چند کوچک در جهت به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه خود با نظام بانکی بردارد.
۷. در سطر پایانی جدول دوم، کمترین زمان مهاجرت و راهاندازی توسط شرکت فناپ نزدیک به ۳ سال اعلام شده است. در حالی که بنا به اطلاعات ذکر شده در بند ۳ همین نوشته، این مدت در حدود ۱ سال و ۴ ماه بوده است. البته در ارزیابی یک مهاجرت، عوامل دیگری از جمله حجم اطلاعات مهاجرت داده شده، حوزههای درگیر و کیفیت مهاجرت از درجه اولویت بالاتری نسبت به مدت زمان مهاجرت برخوردارند. به عنوان مثال در بسیاری از روشها با وجود مهاجرت در ظاهر موفق، بانک قادر به سرویسدهی به مشتریان قدیمی که کارت خود را تعویض نکردهاند نخواهد بود و در نهایت منجر به نارضایتی بخشی از مشتریان خواهد شد؛ در حالی که فرآیند مهاجرت در بانک پاسارگاد به طور کاملا نامحسوس و بدون ریزش و نارضایتی مشتری انجام شد.
۸. در جدول سوم از یادداشت روزنامه «دنیای اقتصاد» و در مقایسه توسعه سیستمهای مدیریت کانال مدرن، محصولات و خدمات شرکت فناپ در این حوزه از قلم افتاده است. از اولین دغدغههای شرکت فناپ، توسعه سیستمهای خود بر روی کانالهای مدرن بوده است. به طوری که در سال گذشته سرویس کامل «بانکداری مجازی» برای اولین بار توسط این شرکت و برای بانک پاسارگاد راهاندازی شد. همچنین طراحی و تولید سامانه «پرداخت امن» خود را بر روی کانالهای اینترنت، موبایل، تلویزیونهای هوشمند و… در سبد پروژههای خاص خود دارد. به طور کلی شرکت فناپ در ارائه سرویس بر روی کانالهای مدرن، از جمله سرویسهای بانکداری مدرن و سامانههای پرداخت از شرکتهای پیشرو محسوب میشود. همچنین توسعه نسل جدید سامانههای بانکداری متمرکز هنگامی معنی پیدا میکند که محصول بانکداری متمرکز قدیمی و بر اساس تکنولوژیها و معماریهای قدیمی تولید شده باشد، این در حالی است که سامانه بانکداری متمرکز فناپ بر اساس آخرین معماری و تکنولوژیهای روز تولید شده و خود نسل جدید این سامانهها است.
۹. در جدول چهارم و آخر یادداشت و در مقایسه وضعیت سهامداران عمده، ذکر شده که سهامدار عمده شرکت فناپ، بانک پاسارگاد است که مطلبی خلاف حقیقت است. ساختار سهام شرکت فناپ شامل ۷ سهامدار حقیقی و حقوقی است که در این میان مجموع سهام بانک پاسارگاد کمتر از ۵۰درصد است. به همین دلیل شرکت فناپ یک شرکت کاملا خصوصی محسوب میشود.
۱۰. در انتهای یادداشت فوق و در جدول چهارم، در مقایسه داشتن دیتاسنتر ادعا شده است که شرکت فناپ فاقد دیتاسنتر بوده و از دیتاسنترهای بانک پاسارگاد استفاده میکند. در حالی که بهرغم حسن روابط فیمابین شرکت فناپ و بانک پاسارگاد، شرکت فناپ اقدام به احداث دیتاسنتر جداگانهای کرده است و طبعا برای سرویسدهی به بانکها بر حسب صلاحدید و نیاز بانک سرویسگیرنده از دیتاسنتر بانک مذکور یا دیتاسنتر فناپ یا از دیتاسنتر سایر شرکتهای تخصصی طرف قرارداد با فناپ استفاده میکند.