راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

برگزاری همایش مهاجرت سامانه‌های بانکی

شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت فناپ در همایش مهاجرت سامانه‌های بانکی که با حضور گسترده فعالان حوزه فناوری اطلاعات بانک‌ها برگزار شد، گفت: امروزه در سازمان‌های پویا موضوع تغییر در ذات سازمان نهادینه شده و هر سازمان توسعه گرا به صورت گریز ناپذیر فرآیندهای آینده‌نگر را در ارکان خود مستقر می‌کند و برای رسیدن به آینده متعالی به دنبال راهکارها و نیازمندی‌های خود در سطوح مختلف است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مدیرعامل شرکت فناپ گفت: در دو دهه گذشته با گسترش نرم‌افزارها و راهکارهای سازمانی سازمان‌ها در تحقق اهداف خود به سمت این نرم‌افزارها گرایش پیدا کرده‌اند و اصولا در نهادهای پیشرو مانند بانک‌ها و موسسات پولی بدون نرم‌افزارهایشان قادر نیستند تعریف دقیق و مشخصی از خود ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه اکنون بانک‌ها و موسسات پولی را نمی‌توانیم بدون سامانه متمرکز بانکی تصور کنیم، گفت: در این مراکز همیشه یک دغدغه هست که اگر بخواهیم نرم‌افزارهای جدید را در سازمان به‌کارگیریم سخت‌افزارهای قدیمی آیا پذیرش لازم را دارند آیا انطباق لازم بین نرم‌افزار قدیمی و جدید امکان‌پذیر است آیا اطلاعات سالم و کامل منتقل می‌شود؟

وی تصریح کرد: اینگونه سوالات همواره در ذهن مدیران بانک‌ها و موسسات پولی وجود دارد در عین حال که این تغییرات و مهاجرت گریزناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه در هر مهاجرت نمی‌توان نرم‌افزاری را در سازمان مستقر کرد، اما انتظار داشت که در فرآیند کسب و کار تغییر صورت نگیرد، گفت: بنابراین این سوال در ذهن مدیران مطرح می‌شود که آیا سازمان مبدا از نظر جهش‌های سازمانی توانایی دارد؟ آیا هزینه‌های نرم افزار را می‌توانند پرداخت کنند؟ اگر قیمت تراکنش A ریال است، آیا امکان رسیدن به تراکنش مورد نظر بانک وجود دارد؟ چه میزان سهم بازار بانک افزایش می‌یابد و سوالات از این دست که بیشتر از منظر ریسک قابل پاسخگویی است.

وی خاطر نشان کرد: چنانچه نگاه بلندمدت و آینده‌نگر نداشته باشیم و مطالعه کافی در خصوص تجربه‌های موجود و همچنین چالش‌های پیشرو صورت نگیرد و بخواهیم سریع به نتیجه برسیم، طبعا مهاجرت پاسخگو نیست.

وی افزود: در همایش مهاجرت سامانه‌های بانکی در واقع به سرخط‌های تجارب و مطالعاتی که شرکت فناپ در خصوص مهاجرت از نرم افزار قدیمی به جدید در بانک پاسارگاد داشته اشاره خواهد شد.

تجربه‌های بین‌المللی

همچنین عثمان کارسن از شرکت فناپ در خصوص تجربه‌های بین‌المللی مهاجرت با اشاره به تجربه ۵ بانک در ۵ کشور مختلف گفت: در این تجربه‌ها فاکتور مطالعه بازار، انتخاب و در نهایت روش مهاجرت از اهمیت بالایی برخوردارند.

وی با اشاره به تجربه بانک‌هایی در پاکستان، اندونزی، نیجریه و استرالیا گفت: در این مراکز نکاتی که باید هنگام مهاجرت توجه شود عبارت است از ثبات در مدیریت پروژه مهاجرت، انتخاب بهترین شرکت‌های نرم افزاری موجود، ایجاد همدلی و وفاق در بانک مقصد و حمایت مدیران بانک از شرکتی که در کار مهاجرت وجود داشته باشد.

مهاجرت در پاسارگاد

در همین حال محمد علی فرداد به تشریح تجربه بانک پاسارگاد در خصوص مهاجرت از سامانه قدیم به جدید از سوی شرکت فناپ پرداخت.

وی با بیان اینکه در مهاجرت بانک پاسارگاد، شرکت فناپ ابتدا روی روش‌های موجود مهاجرت مطالعه کرد، گفت: انتقال به صورت یک جا(big bang)، انتقال شعبه به شعبه و انتقال بر اساس مشتری سه روشی بود که در آن زمان وجود داشت، اما فناپ این روش‌ها را برای مهاجرت انتخاب نکرد.

وی افزود:در انتخاب روش مهاجرت چند پارامتر از اهمیت بالایی برخوردار است: خصوصیات دو سیستم مبدا و مقصد، حساسیت‌ها و نیازهای بانک هدف و میزان دسترسی به دو سیستم و میزان شناخت از آنها.

وی خاطر نشان کرد: در این میان روش چهارمی نیز وجود داشت که در واقع اجرای موازی دو سیستم بیگ بنگ و شعبه‌ای که باز هم مورد انتخاب فناپ قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه روش نهایی که انتخاب شد مهاجرت تدریجی بود. گفت: در این نوع مهاجرت یک اقدام اساسی صورت گرفت مبنی بر اینکه شعب جدید بر اساس نرم افزار جدید راه‌اندازی شود. در نتیجه این کار در واقع بانک به دو بانک قدیم که آن زمان ۱۸۰ شعبه بود و بانک جدید که شعبش به مرور اضافه می‌شد تقسیم شده بود و هر یک با نرم افزار خاص خود فعال بود، در نتیجه یکی از چالش‌های اساسی حین مهاجرت در واقع انطباق این دو بانک و همچنین سوئیچ شتاب بود که از طریق سوئیچ‌های واسط انجام شد.

وی افزود: مزایای مهاجرت روش تدریجی آن بود که سرعت توسعه سیستم قدیمی تقریبا صفر شد، دیگر اینکه نیروی انسانی بانک به تدریج آموزش دیدند و در نهایت ریسک انتقال بسیار کاهش یافت.فرداد افزود: برای انتقال در بانک پاسارگاد سه فاز در نظر گرفته شد یکی انتقال در شعب استان تهران، فاز دوم مهاجرت در کل استان تهران و درنهایت مهاجرت از سیستم قدیمی به جدید در کل کشور که این سه فاز با وجود چالش‌ها با موفقیت انجام شد.

وی در جمع‌بندی مهاجرت در بانک پاسارگاد با اشاره به ۵ دستاورد گفت: ما موفق به تولید نرم‌افزارهای مخصوص مهاجرت شدیم، حمایت کامل مدیریت بانک از انتقال، همدلی کامل کارکنان هنگام انتقال همچنین در اختیار داشتن اطلاعات کامل از سیستم قدیمی و جدید و در نهایت اینکه پذیرفتیم در هر مهاجرت پیچیدگی‌ها و سختی‌های زیادی وجود دارد که باید برایشان راهکار پیدا کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.