پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بانک قرضالحسنه مهر ایران در مسیر دیجیتالی شدن از فینتک، فناوریهای جدید و متاورس استفاده خواهد کرد
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران از برنامههای آتی این بانک برای توسعه شعب، جذب مشتریان بیشتر، افزایش سقف تسهیلات، بانکداری دیجیتال، استفاده از فینتکها و بلاکچین و ایجاد شعب مجازی در متاورس برای سه سال آینده گفت
یکشنبه ۱۶ دی نشست خبری ارائه گزارش عملکرد ۹ماهه سال ۱۴۰۳ و تبیین اهداف و برنامههای آتی بانک قرضالحسنه مهر ایران با ارائه غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران، برگزار شد. غلامرضا فتحعلی در این نشست با ارائه آماری از عملکرد نهماهه این بانک در سال ۱۴۰۳، از اهداف این بانک تا سه سال آینده از جمله دوبرابر کردن تعداد مشتریان، افزایش سقف تسهیلات و ورود به خدمات ارزی گفت. مدیرعامل این بانک همچنین بر اهمیت تحول دیجیتال و گسترش بانکداری غیرحضوری تأکید کرد.
افزایش سرمایه بانک به ۱۵ همت و برنامههای آینده برای رسیدن به ۲۰ همت
غلامرضا فتحعلی با اشاره به جایگاه چهاردهم این بانک در صنعت بانکداری در حوزه حفظ سرمایه گفت: «روز گذشته سرمایه این بانک از ۸٫۴ همت به ۱۵ همت افزایش پیدا کرد و برنامه داریم در دو سال آینده به ۲۰ همت برسانیم. این افزایش سرمایه نیز از محل سود انباشته و مطالبات سهامدار تأمین خواهد شد.»
او در ادامه درباره وضعیت شعب بانک قرضالحسنه مهر ایران گفت: «جمعاً ۳۲۶۷ نفر در این بانک فعالیت دارند و با ۵۱۳ شعبه در کل کشور، دارای کمترین سرانه کارکنان در شعب بانکها را با ۵٫۱ پرسنل در شعب را داریم. ۶ درصد این شعب در تهران هستند که نسبت به وجود ۵۶ درصد منابع کشور در تهران حضور کمرنگی است اما با این کار تلاش داریم منابع را از تهران به استانهای کمبرخوردارتر منتقل کنیم.»
هدف بانک قرضالحسنه مهر ایران: دوبرابر کردن مشتریان به ۴۰ میلیون نفر تا سه سال آینده
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران بعد از معرفی این بانک، آمار سال گذشته این بانک را بیان کرد. او با اشاره به قرض بهعنوان مزیت رقابتی بانک مهر ایران ترکیب منابع این بانک را تشریح کرد: «۲۲ درصد از ترکیب منابع ما مختص به سپردههای قرضالحسنه ویژه با سود ۴ درصد و سقف ۴۰۰ میلیون است. سپردههای قرضالحسنه ۳۱٫۵ درصد و سپردههای پسانداز ۴۶٫۷ درصد از منابع ما را تشکیل میدهند که تا تاریخ ۳۰ آذر ۹۶٫۲ درصد از بودجه ما را پوشش داده است.»
او در ادامه گفت: «در حال حاضر ۲۰ میلیون مشتری داریم و برنامه داریم این تعداد را تا ۳ سال آینده به ۴۰ میلیون مشتری افزایش دهیم و تاکنون ۴۰۰ همت منابع جذب کردهایم. در شاخص میانگین ماندهحساب نیز در پایان شهریورماه ۱۴۰۳ جایگاه هشتم را داریم.»
او در ادامه با توضیح تقسیمبندی بانکها به تجاری، قرضالحسنه و جامع بیان کرد: «میخواهیم در حوزه قرض به کسبوکارها ورود کنیم و بانکداری اجتماعی خود را گسترش دهیم که درنهایت هزینه تأمین مالی بنگاههای اقتصادی را کاهش دهیم. این باعث کاهش قیمت تمامشده محصول ما برای مشتری خرد خواهد شد.»
به گفته او، در حال حاضر ۳ میلیون و ۷۲۷ هزار میلیون فقره وام به ارزش ۲۹۰ همت به متقاضیان ارائه شده است که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشته است. توضیح داد: «با رشد ۴۷ درصدی سرانه تسهیلات ما از ۵۱ میلیون به ۷۵ میلیون افزایش داشته است که باتوجهبه نرخ تورم سطح تسهیلات را افزایش دادیم و در حوزه تسهیلات جایگاه یازدهم را داریم. متوسط سپردهها در بانک نیز به ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.»
۸۰ درصد افتتاح حسابهای بانک قرضالحسنه مهر ایران غیرحضوری است
فتحعلی اعلام کرد که بانک قرضالحسنه مهر ایران قصد دارد با افزایش مجوزهای خود زنجیره خدمات گوناگون را برای مشتریان خود ایجاد کند. او تأکید کرد که در راستای تحقق این برنامهها، خط قرمز بانک مهر ایران کارمزد ۴درصدی است و بانک تلاش میکند با حذف کارمزد، از مشتری «مزد خدمت» دریافت کند و هزینههای مشتری را به حداقل برسانند.
او همچنین به اقدامات بانک مرکزی در پالایش حوزه خدمات اشاره کرد و گفت که پیشرفتهای فناوری، بهویژه در بخش فینتک، چالشهایی را برای بانکها ایجاد کرده است. بااینحال، او معتقد است که باید بهسرعت خود را با تغییرات اقتصادی و پیشرفتهای فناوری، بهخصوص باتوجهبه تغییرات نسلی و افزایش تمایل به استفاده از خدمات غیرحضوری تطبیق دهیم.
به گفته او این بانک درحال توسعه خدمات سوپرمارکت مالی است که به افراد این امکان را میدهد تا تمامی خدمات مالی موردنیاز خود را در یک محل دریافت کنند، بدون آنکه مجبور به حضور فیزیکی در شعب مختلف باشند. او با تأکید بر لزوم بهبود بستر دیجیتال و فیجیتال در بانکها بیان کرد: «باید تمام خدمات را غیرحضوری کنیم؛ چراکه نسل زدیها بهعنوان یکی از گروههای مهم مشتریان بانکها تمایل ندارند به شعبه بانک بیایند و میخواهند از هرجایی که هستند خدمت دریافت کنند. در تلاشیم تا شعب با کارکرد فعلی را خلوت و شعب را با رویکرد و خدمات جدید ادامه مسیر دهیم. در همین راستا شعب بانکی آینده ما فیجیتال هستند؛ یعنی هم فیزیکی و هم دیجیتال خواهند بود که در بخش فیزیک آن به دنبال ارائه خدمات در جایگاه یک سوپرمارکت مالی خواهیم بود و در بخش دیجیتال خدمات رایج بانکی را ارائه دهیم.»
او در ادامه به اهمیت استفاده از هوش مصنوعی و بلاکچین و همچنین اهمیت بهکارگیری فینتکها و لندتکها در صنعت بانکداری اشاره کرد و تأکید کرد: «اینها مواردی نیستند که از سر بیکاری بخواهیم به آنها بپردازیم، بلکه از سر ضرورت هستند. در همین راستا باید بدانید ۸۰درصد افتتاح سپردهها در بانک قرضالحسنه مهر ایران بهصورت غیرحضوری و ۷۰درصد پرداخت تسهیلات و بانکداری اجتماعی بهصورت غیرحضوری انجام میشود.»
فتحعلی در ادامه گفت که بانکها باید در کنار بانک مرکزی، زیرساختهای مربوط به کریپتو را فراهم کنند و این بانک هم در تلاش برای ایجاد این زیرساختهاست. او در ادامه با تأکید بر اینکه شاید الان کمی دور از انتظار باشد گفت: «در راستای غیرحضوری کردن خدمات شعب، شعب مجازی در متاورس را نیز برای سه سال آینده در برنامه داریم.»
غلامرضا فتحعلی اظهار کرد که برای دستیابی به اهداف سهساله این بانک، خطوط کسبوکار و تأمین مالی در بخشهای بانکداری اجتماعی و شرکتی تقویت خواهند شد. در این راستا، او با نقد سقف تسهیلات شرکتی از محل منابع قرضالحسنه برای کسبوکارها گفت: «سقف تسهیلات در بانکداری شرکتی ۹۰۰ میلیون است که باید بتوانیم با هماهنگی بانک مرکزی سقف این تسهیلاتمان را نیز افزایش دهیم چرا که با این عدد حتی یک مغازه هم نمیتواند یک دستگاه سختافزاری برای خودش بخرد که باتوجهبه نیاز بازار، با هماهنگی بانک مرکزی به دنبال افزایش این سقف هستیم.»
او درباره برنامههای راهبردی بانک توضیح داد که این برنامهها به شکلی جامع و بلندمدت تدوین شدهاند. یکی از اهداف اصلی این است که بانک با افتتاح شعبی در تهران و کلانشهرهایی چون تبریز، مشهد و… وارد زمینه خدمات ارزی شود.
او همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار راه پرداخت، با تأکید بر اینکه در دستور این بانک خواهد بود که با بهرهگیری از API در بانک قرضالحسنه مهر ایران، بهزودی در راستای فراگیری مالی بیشتر مردم در سراسر کشور و افزایش دسترسی به این منابع، همکاری با لندتکها و کسبوکارهای نوآور را توسعه خواهد داد.