راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهکار جامع صندوق فروشگاهی فناپ رونمایی شد / گزارش تصویری

چهارشنبه 15 بهمن‌ماه بود که دانشگاه خاتم شاهد رونمایی از راهکار جامع صندوق فروشگاهی شرکت فناپ بود؛ دستگاه‌هایی که آن‌ها را نسل آینده ابزارهای پرداخت الکترونیک در فروشگاه‌ها می‌دانند. با توجه به جدی شدن بحث کسب درآمد دولت از مالیات، دیر یا زود باید شاهد همه‌گیر شدن صندوق‌های فروشگاهی در فروشگاه‌ها باشیم؛ اما شفاف‌سازی مالی تنها کاری نیست که این ابزار می‌کند؛ بلکه بسیاری از هزینه‌های صاحبان کسب‌وکارها را کاهش می‌دهد و به شکل دقیق‌تری تراکنش‌های آن‌ها را رصد می‌کند و حتی به بالانس موجودی کالاها کمک فراوانی می‌کند.

Fana-Sandogh-Index-way2pay-93-11-18

در ماه‌های گذشته به‌کرات شنیده می‌شد که شرکت‌های فعال صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت ایران به دنبال ورود به این بازار جدید هستند؛ حالا ظاهراً با رونمایی رسمی شرکت فناپ از راهکار جامع صندوق فروشگاهی‌اش سوتِ رقابت به صدا درآمده است و دیر یا زود شاهد به میدان آمدن دیگر رقبا به این بازار خواهیم بود.

Fana-Sandogh-Index-way2pay-93-11-18b

دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت فناپ با تأکید بر اینکه فناپ شعار «تغییر سبک زندگی ایرانیان بر مبنای هوشمندی» را دنبال می‌کند، به رویکردهای فناپ در سال 93 اشاره کرد و گفت: «فناپ در سال 93 دو رویکرد را دنبال می‌کند، یکی توجه ویژه به موضوع توسعه نوآوری در مجموعه با مشخص کردن یک نهاد ویژه است؛ دیگری اینکه در مجموعه فناپ 14 شرکت مشغول به کارند و سه واحد در بخش SBU و همچنین در حوزه توسعه کسب‌وکار تعدادی NBU داریم که همه در حال ارزش‌آفرینی در حوزه‌های خودشان هستند، ولی فناپ به‌عنوان شرکت مادر سعی دارد که بتواند ارائه‌کننده خدمات تجمعی و ارزش‌آفرین برای مشتریانش باشد و محصول امروز هم با همین هدف ساخته شده است.»

Fana-Sandogh-Index-way2pay-93-11-18c

بعد از سخنرانی جوانمردی، نوبت به مراسم رونمایی رسید که برخلاف روال معمول که با بریدن و پرده‌برداری همراه است، این رونمایی با یک کلیک انجام شد! کلیپ رونمایی از راهکار جامع صندوق فروشگاهی فناپ برای افراد حاضر در سالن پخش شد و در آن این محصول موردبررسی قرار گرفت.

Fana-Sandogh-Index-way2pay-93-11-18d

در ادامه سیاوش احمدی مدیر پروژه صندوق فروشگاهی فناپ گفت: «ما با بررسی‌های انجام‌شده فهمیدیم که یک صندوق فروشگاهی نمی‌تواند همه نیازهای جامعه را پاسخگو باشد، بنابراین ایجاد یک سری تغییرات و افزودن یک ارزش‌افزوده می‌تواند مفیدتر باشد و ذی‌نفع‌های بسیاری ازجمله بانک‌ها و PSPها داشته باشد. ما باید تمام پرداخت‌ها را به سمت نوآوری ببریم.»

Fana-Sandogh-Index-way2pay-93-11-18i Fana-Sandogh-Index-way2pay-93-11-18j

زمانی که نمونه‌های اولیه صندوق فروشگاهی به بازار آمد، صاحبان برخی از فروشگاه‌ها استفاده از آن را عاملی برای جلوگیری از اشتباهات مالی می‌دانستند تا بتوانند به‌وسیله آن فعالیت‌های مالی و محاسباتی خودشان را بدون کوچک‌ترین کسری ثبت کنند. به‌راستی، کسری مبالغ فروشگاه‌ها یکی از معضلاتی بود که به مشکلی بزرگ در فروشگاه‌ها تبدیل‌شده بوده و ورود این صندوق‌ها، علی‌رغم رفع برخی از مشکلات، به معنای پایان آن‌ها نبود.

 .

مزایای یک صندوق فروشگاهی چیست؟

عدم اطلاع از اجناسی که دیرتر به فروش می‌روند، بی‌خبری از میزان فروش کالاها و عملکرد فروش، کسری موجودی کالا و درنهایت تحویل کالاها به انبار از دیگر مشکلاتی بود که متضرر شدن این فروشگاه‌ها را به دنبال داشت. پس از ایجاد این ساختار جدید و توسعه فناوری‌های نوین، پاسخگویی به بسیاری از نیازهای در حال تغییر صاحبان فروشگاه ممکن شد. صندوق‌هایی که علاوه بر سروسامان دادن به فعالیت‌های مالی فروشگاه‌ها، توانستند انبارها و فروش محصولات را کنترل کنند تا دیگر با تعدد کالاهای به فروش نرسیده و یا کسری موجودی کالا روبرو نباشد.

جذب، نگهداشت و افزایش وفاداری مشتری به‌عنوان یکی از عوامل ایجاد مزیت رقابتی، گامی مهم در استراتژی فروشگاهی است. این صندوق‌ها می‌توانند دررسیدن فروشگاه‌ها به این مزیت رقابتی نقش مهمی داشته باشند، با استفاده از صندوق‌های فروشگاهی می‌توان با ذخیره نام، آدرس، شماره تلفن مشتريان و تاريخچه خريد آن‌ها درک مناسبي از تناوب خريد و نيازهاي هر مشتري به دست آورد که بازاريابي فردي و کم‌هزينه مشتری را به دنبال خواهد داشت.

Fana-Sandogh-Index-way2pay-93-11-18f Fana-Sandogh-Index-way2pay-93-11-18e

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، مدیریت انبار یکی از مزایایی است که استفاده از صندوق‌های موجود در بازار در اختیار صاحبان فروشگاه‌ها قرار می‌دهد، این امر به‌وسیله شناسایی اجناسی که دیرتر به فروش می‌رسند امکان‌پذیر است، با حذف آن‌ها از لیست خرید آتی مشتریان و کاهش سرمایه راکد در انبار، لیست خرید جدیدی بر اساس نیاز مشتریان با بیشترین سود و فروش، تهیه می‌شود.

گزارش تحلیل عملکرد و آگاهی از وضعیت فروش انواع کالاها در زمان‌های مختلف با کمک اطلاعات متنوع جمع‌آوری‌شده توسط نرم‌افزارهاي فروش، انجام تمامی عمليات فروشگاه (فروش، انبار، حسابداري) توسط سيستمی خودکار و يکپارچه، عدم کسری موجودی کالا از طریق کنترل و رديابي کليه فاکتورهاي فروش و … از دیگر مزایای استفاده از این صندوق‌ها است.

استفاده از این صندوق‌ها طی سال‌های گذشته به‌تدریج در ایران رواج پیداکرده و بسیاری از اصناف از راهکارهای صندوق فروشگاهی ارائه شده توسط برخی شرکت‌ها در دو حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار استفاده می‌کنند.

تأمین سخت‌افزار باکیفیت، نرم‌افزار به‌روز و پشتیبانی مناسب، از معضلات فعلی این صندوق‌ها در بازار است که دلیل آن را می‌توان در کم بودن تعدد شرکت‌هایی که توانایی ارائه همزمان تمامی خدمات را در یک راهکار جامع داشته باشند دانست.

Fana-Sandogh-Index-way2pay-93-11-18g Fana-Sandogh-Index-way2pay-93-11-18h

یکی از اولین شرکت‌هایی که راهکاری جامع را پیشنهاد داده، فناپ است؛ این شرکت می‌گوید در این خصوص راهکار جدید و جامعی را در نظر گرفته که با ورود تجهیزات سخت‌افزاری مناسب، جمع‌آوری و پيشنهاد نرم‌افزارهای كارآمد مرتبط، پشتیبانی و استفاده از روش‌های نوین پرداخت و سرویس‌های ارزش‌افزوده با ویژگی‌هایی چون تسهیلات ثبت و صدور فاکتور فروش به همراه ثبت کد اقتصادی طرفین، ثبت و صدور فاکتور خرید، اتصال به شبکه پرداخت الکترونیک، سرویس‌های وفاداری و باشگاه مشتریان و … زمينه‌اي مناسب براي گسترش استفاده از اين صندوق‌ها را فراهم آورده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.