راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی جامع شش نئوبانک کشور: باجت، بانکینو، بلوبانک، نشان بانک، توبانک و ویپاد

در گزارشی جامع ۲۴ سرویس پرداختی در ۲۰ نئوبانک کشور را بررسی کرده‌ایم؛  در بخش اول این گزارش شش نئوبانک، باجت، بانکینو، بلوبانک، نشان بانک، توبانک و ویپاد قرار دارند

نسل امروز پرداخت قبض آب و برق و صف‌های طولانی بانک برای پرداخت قبض را ندیده است. آنها، از همان ابتدا دنیای نئوبانک‌ها را تجربه کرده‌اند. نئوبانک‌ها با ارائه خدمات دیجیتال و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعبه‌های فیزیکی، زندگی و انجام مراحل بانکی را به‌طور چشمگیری ساده‌تر کرده‌اند. این بانک‌های آنلاین با اپلیکیشن‌های کاربرپسند، امکان افتتاح حساب بدون مراجعه به شعبه، انتقال وجه، پرداخت قبوض، درخواست وام و حتی مدیریت سرمایه‌گذاری را تنها با چند کلیک فراهم می‌کنند. عدم نیاز به مدارک کاغذی و فرایندهای پیچیده، همچنین پشتیبانی ۲۴/۷، باعث صرفه‌جویی در زمان و کاهش استرس کاربران شده است. علاوه بر این، شفافیت بیشتر و کارمزدهای مشخص، نئوبانک‌ها را به گزینه‌ای جذاب برای افرادی تبدیل کرده است که به‌دنبال سهولت و سرعت در امور مالی هستند.

در یک گزارش جامع، ۲۴ سرویس که از اهمیت زیادی (به‌لحاظ کاربرد رایج) در اپلیکیشن‌های نئوبانک‌ها برخوردار هستند را ملاک مقایسه قرار دادیم؛ بنابراین سرویس‌های ارائه شده در اپلیکیشن‌ها محدود به سرویس‌های مشخص‌شده در جداول نیستند. هرکدام از اپ‌ها، سرویس‌های جزئی‌تر و خاص‌تری برای ارائه دارند که در این گزارش به آنها پرداخته نشده است و ملاک‌های بررسی مربوط به ۲۴ سرویس عبارت‌اند از: خدمات مربوط به بستن حساب، صدور رمز دوم پویا، پرداخت خودکار، برگشت پول، دریافت گزارش مالی، مدیریت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، امکان دریافت وام، افتتاح حساب وکالتی، پرداخت قبض، شارژ و اینترنت، خدمات خودرو، نمایش موجودی و پنهان کردن موجودی، اعمال محدودیت روی کارت، مدیریت چک، گردش حساب، امکان ذخیره مشخصات کارت مبدأ، نمایش تمام اطلاعات کارت، صدور مجدد کارت، مسدودی کارت، صدور/ تغییر رمز اول، فعال‌سازی رمز تراکنش و کپی و اشتراک‌گذاری شماره کارت و شبا است. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که در تمام نئوبانک‌های حاضر در این فهرست، امکان افتتاح حساب غیرحضوری وجود دارد؛ به همین دلیل، این قابلیت در میان سرویس‌های جدول ذکر نشده است. 

در این بررسی، پلتفرم بازار را به‌عنوان جامعه آماری برای اطلاع از تعداد نصب در نظر گرفتیم و ۲۰ نئوبانک کشور که در پلتفرم بازار (تا لحظه نگارش این گزارش) وجود داشته‌اند را در چند جدول مجزا بررسی و توصیف کرده‌ایم. این اپلیکیشن‌ها بر اساس تعداد نصب، به‌ترتیب مربوط به نشان بانک، بلوبانک و بانکت، ویپاد، آبانک، باران، بانکینو، همراه شهر پلاس، باجت، کیوبانک، سیبانک، توبانک، فرا رفاه، امید بانک، های‌بانک، فردابانک، بانکواره، متابانک، فوربیکس هستند. اپلیکیشن سپینو برای دانلود و نصب در بازار قرار داده نشده است؛ به همین دلیل جدول‌ها بر اساس حروف الفبا چیده شده‌اند اما امکان نصب در سیستم اندروید و آی‌اواس بررسی شده است.

در انجام این بررسی، برای تسلط و اشراف کامل تمامی اپ‌های فهرست نصب و رابط کاربری و سرویس‌های آنها بررسی می‌شوند. به‌همین‌منظور طی دوهفته شش نئوبانک را به‌صورت رندوم انتخاب و نصب و بررسی کردیم و بخش اول گزارش که شامل باجت، بانکینو، بلوبانک، نشان بانک، توبانک و ویپاد می‌شود پیش روی کاربران قرار دارد. در ادامه بخش‌های دیگر این گزارش تکمیل و منتشر خواهند شد.

گزارش پیش رو دو بخش نگارش شده است: بخش اول آن به معرفی کلی هریک از نئوبانک‌ها و سرویس‌های منحصربه‌فرد آنها می‌پردازد و بخش دوم از طریق جداولی مجزا در دسته‌هایی که پیش‌تر ذکر شد، به بررسی قابلیت‌های نئوبانک‌ها می‌پردازد.

باجت متعلق به بانک تجارت است و نسخه اول آن در شهریورماه ۱۴۰۱ ارائه شد و گام‌به‌گام با تکمیل خدمات و محصولات این اپلیکیشن، به تعداد کاربرانش افزود. در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، خرید اعتباری ماهانه، وام ازدواج آنلاین و تسهیلات دیجی‌پی نیز به باجت اضافه شد و عملاً فعالیت جدی و جذب کاربران آن به‌صورت انبوه از بهار سال ۱۴۰۲ به‌عنوان شعبه دیجیتال بانک تجارت آغاز شد. باجت ضمن ارائه دیگر خدمات پرداختی، دسترسی به خدماتی نظیر اعتبار خرید ماهانه و اعتبار خرید کالا (کالانو)، سفته‌های الکترونیکی و امضای دیجیتال فراهم کرده است.

بانکینو، نئوبانک بانک خاورمیانه، از سال ۱۳۹۹ به‌صورت عمومی در دسترس کاربران قرار گرفت. بانکینو با هدف ارائه خدمات بانکی به شکلی ساده، بدون دردسر و کاملاً غیرحضوری شروع به کار کرد و در همین راستا، بعد از افتتاح حساب مجازی، سرویس وامینو را ارائه داد که تسهیلاتی بدون نیاز به ضامن و چک و سفته بود. بخشی از خدمات بانکینو معطوف به تسهیلات ویژه پرسنل سازمان‌ها است. سرمایه‌گذاری از دیگر خدمات بانکینو است که به کاربران امکان بهره‌مندی از نرخ سود مطلوب را می‌دهد. بانکینو به‌تازگی به بخش تسهیلات خود تنوع بیشتری بخشیده و امکان دریافت تسهیلات اقساطی را در اختیار کاربران قرار داده است. 

بلوبانک فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ به‌عنوان نئوبانک بانک سامان آغاز کرد و حالا یکی از محبوب‌ترین نئوبانک‌های کشور در میان نسل جوان است که کارت‌های مینیمال، مدرن و زیبایی دارد؛ کارت‌هایی که در رنگ‌های مختلف ارائه می‌شوند. بلوبانک تجربه کاربری روان و خوبی دارد و علاوه‌بر خدمات و سرویس‌هایی که همه نئوبانک‌ها ارائه می‌دهند، خدمات و سرویس‌های دیگری نیز دارد. برای مثال سرویس رند، باکس، دنگ.

نشان بانک متعلق به بانک ملی است که در اسفند ۱۳۹۹ از آن رونمایی شد. نشان بانک، شعبه دیجیتال بانک ملی است که به صورت غیرحضوری فرایندهای بانکی مانند ثبت‌نام، افتتاح حساب، احراز هویت، دریافت خدمات و تسهیلات را انجام می‌دهد. اپلیکیشن‌های بله، ایوا و شصت امکان استفاده از نشان بانک را فراهم کرده‌اند و کاربران با نصب یکی از این اپ‌ها می‌توانند به خدمات آن دسترسی یابند. در این گزارش، امکانات نشان بانک در بله بررسی شده است؛ اما لازم به بیان است که خدمات نشان بانک در اپلیکیشن ایوا گسترده‌تر است و کاربران در ایوا به خدماتی نظیر مسدودی حساب، حساب ترجیحی، نمایش اطلاعات حساب و… دست پیدا می‌کنند.

توبانک در ابتدا با نام «گردش‌پی» فعالیت خود را در سال ۱۴۰۰ با هدف تسهیل دسترسی عموم مردم به خدمات بانکی، به‌ویژه افرادی که به شعبه‌های بانکی دسترسی ندارند، آغاز کرد و سپس خدمات خود را گسترش داد. توبانک، شعبه مجازی بانک گردشگری است که علاوه بر ارائه خدمات عمومی پرداخت، خدمات متفاوتی با عناوین پذیرندگی و خدمات سفر ارائه می‌دهد.

ویپاد، ترا بانک پاسارگاد با هدف توسعه فراگیری مالی، در سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد. اعتباردهی، مدیریت ثروت و دارایی، دسترسی به بیمه و تنوع تسهیلات‌دهی از اهدافی بود که از ابتدا برای این شعبه تمام‌دیجیتال پاسارگاد ترسیم شد. ازاین‌رو هدف ویپاد در این سال‌ها این بوده است که نسل جدید خدمات بانکی را به‌صورت کاملاً آنلاین، در کمترین زمان ممکن، از هر نقطه از ایران و در هر ساعت از شبانه‌روز برای تمام مردم کشور دسترس‌پذیر کند. کاربران با نصب این نئوبانک ضمن دسترسی به خدمات متنوع پرداختی به‌تمامی سرویس‌های بیمه پاسارگاد دسترسی پیدا می‌کنند.

برای مشاهده با کیفیت‌تر جدول روی آن کلیک کنید.

همان‌طور که در جداول مشاهده کردید، نئوبانک‌های فهرست اغلب سرویس‌های موردنیاز کاربران را فراهم کرده‌اند و با توجه به فضای رقابتی صنعت پرداخت، به نظر می‌رسد فضا به‌سوی ارائه هرچه سریع‌تر، بهتر و کامل‌تر سرویس‌ها به مشتریان برود. با این تفاسیر، کاربران ضمن درنظرگرفتن این فهرست، لازم است بسته به نیازشان، نئوبانک مد نظر خود را انتخاب و نصب کنند.

در این گزارش به بررسی شش نئوبانک، باجت، بانکینو، بلوبانک، نشان بانک، توبانک و ویپاد پرداختیم و در گزارش‌های آتی نئوبانک‌های بانکت، آبانک، باران، همراه شهر پلاس، کیوبانک، سیبانک، سپینو، فرا رفاه، امید بانک، های‌بانک، فردابانک، بانکواره، متابانک، فوربیکس را بررسی خواهیم کرد.

5 دیدگاه
  1. حسین می‌گوید

    نئوبانک‌ها مشکلات جدی زیادی دارند و به دلیل سیستم غیرحضوری عمدتا احساس مسولیت خاصی هم نمی‌کنند
    از جمله مشکلات میشه به موارد زیر اشاره کرد:
    -قرعه‌کشی‌های فیک و بدون نظارت ارگان خاصی
    -تسهیلات بسیار اندک در برابر میانگین حساب رسوب شده
    -هزینه صدور مجدد کارت به شدت بالا و بعضا تا ۲۰ الی ۲۵ برابر شعب حضوری هزینه صدور مجدد کارت میگیرند
    -گردن‌نگرفتن و رسیدگی نکردن مشکلات نئوبانک‌ها توسط بانک اصلی
    و ..

  2. ناشناس می‌گوید

    بسیار عالی ، زحمت کشیدید بانـو خسته نباشید .

  3. یاسـر می‌گوید

    بسیار عالی ، زحمت کشیدید بانـو خسته نباشید .

  4. سردار عبدی می‌گوید

    سلام خانم قربانی عزیز خسته نباشی .. خیلی عالی بود..

    1. زهرا قربانی می‌گوید

      درود برشما اقای عبدی
      ممنونم که وقت گذاشتید، گزارش رو خوندین و نظرتون رو با ما درمیون گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.