راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بخش مالی موتور رشد کشور است/ طیب‌نیا در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

ظهر روز اول همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت پنل چشم‌انداز نظام مالی کشور با حضور علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، ولی‌اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و با مدیریت احمد عزیزی، صاحب‌نظر پولی و بانکی با موضوع «اصلاح توسعه و نظام مالی» کشور برگزار شد.

سیف به دو نقش اساسی نظام بانکی که واسطه‌گری و ارائه خدمات بانکی است اشاره کرد و تمرکز جدی بانک‌ها را در بخش واسطه‌گری وجوه ‌دانست. وی گفت: «ما در بُعد خدمات بانکی نیاز به به‌روزرسانی داریم. باید بار هزینه خدمات از دوش بانک‌ها برداشته شود.» وی به بانکداری الکترونیکی اشاره کرد و اذعان کرد که ویژگی مثبت بانکداری الکترونیکی این است که میل به نقدینگی را کاهش می‌دهد. سیف در ادامه گفت: «ما باید استحکامات لازم را در نظام بانکی ایجاد کنیم تا شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشیم.»

در ادامه میزگرد عزیزی از اینکه ما بخش مالی را موتور توسعه توصیف کرده‌ایم انتقاد کرد و گفت: «بخش مالی نقش مهمی در توسعه دارد ولی در کشور ما نقشش بسیار نحیف است و ما باید این را عوض کنیم و این در دست دولت و سیاست مردان است که این پتانسیل را ایجاد کنند.» او در سخنانش به بانکداری اسلامی اشاره کرد که این نوع بانکداری ابزار و شیوه رفتار ماست.

طیب‌نیا نیز به‌عنوان دیگر سخنران این میزگرد سخنانش را با مشکلات فعالان اقتصادی آغاز کرد. به نظر او دسترسی به منابع اطلاعاتی و نرخ بالای سودی که از آن‌ها مطالبه می‌شود از مشکلات فعالان اقتصادی ماست. طبق گفته وزیر اقتصاد دولت یازدهم نظام بانکی ما طی 20 سال گذشته در مسیر تکامل حرکت کرده و وضعیت امروز ما نسبت به گذشته بهتر است. طیب‌نیا اظهار کرد: «ما در حال حاضر بانک‌های خصوصی را داریم و تسهیلات تکلیفی دیگر به چشم نمی‌خورد. همچنین دولت باید کوچک‌تر شود و مشارکت بخش خصوصی و دولتی با جدیت دنبال شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.