راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یک تجربه ناموفق در خرید از فروشگاه اینترنتی تاچارا

روزهای نمایشگاه کتاب که نزدیک می‌شود تب‌وتاب خواندن در همه اوج می‌گیرد و جمعیت میلیونی به سمت نمایشگاه سرازیر می‌شوند تا کتابی بخرند و شاید خیلی از این کتاب‌ها در گوشه خانه‌ها و انباری‌ها مهجور و مقهور بماند.

برای ایجاد یک خرق عادت، تفاوت، یا هر چه که دوست دارید اسمش را بگذارید، تصمیم گرفتم اول زمستان چند کتاب بخرم. تعدادی را بخوانم و تعدادی را هدیه بدهم. شاید هم سرانه مطالعه ایرانی‌ها را افزایش دادم.

اما در روزهای سرد زمستانی پس از ساعت‌ها کار طاقت‌فرسا(!)، رمقی برای رفتن به خیابان انقلاب و پرسه در کتاب‌فروشی‌ها و گم‌شدن در لابلای انبوه دانش و معرفت نمی‌ماند. این شد که به دنبال یک فروشگاه اینترنتی کتاب بودم که ازقضا یکی از دوستان تاچارا را به من معرفی کرد.

تا اینجای ماجرا که همه‌چیز خوب است.

تاچارا جشنواره‌ای دارد به نام دوشنبه‌های تاچارا؛ اگر دوشنبه‌ها از تاچارا خرید کنید 25% تخفیف به شما تعلق می‌گیرد. لابد با خود می‌گویید چقدر خوب! من هم همین را گفتم و خرید آن چند جلد کتاب ناقابل را به دوشنبه موکول کردم.

دوشنبه از راه رسید و من با ذوق و شوق عناوین موردعلاقه‌ام را در سایت تاچارا یافتم و به سبد خرید افزودم. وقتی از گشت‌وگذار در میان عناوین مختلف کتاب‌ها اغنا شدم، عملیات پرداخت را آغاز کردم.

پرداخت را از سامانه پرداخت آنلاین سایت و یا همان پارس پال انجام دادم. شاید مشکل از همین‌جا شروع شد. مبلغ کتاب‌ها را پرداخت کردم اما وضعیت پرداختی «پرداخت‌نشده » باقی ماند. برای اطمینان یک‌بار دیگر پرداخت کردم اما وضعیت تغییری نکرد. می‌خواستم مطمئن شوم مشکل از شبکه شتاب است و طی زمان رفع مغایرت‌های شتابی، وجه به حساب من بازخواهد گشت. برای همین با تاچارا تماس گرفتم و آقایی که خود را روستا و مدیر پروژه معرفی کرد اطمینان داد که مبلغ پرداخت شده است و مشکل از سمت تاچارا است و با ارسال کتاب‌ها، معادل پرداختی به من عودت داده می‌شود. خوشحال شدم و منتظر ماندم تا کتاب‌هایم ارسال شوند و پول از جوی رفته به جوی بازگردد. اما زهی خیال باطل.

چند روزی گذشت و خبری از کتاب‌هایم نشد. پنج روز صبر کردم اما طاقتم طاق شد و دوباره با تاچارا تماس گرفتم. این بار با عذرخواهی شماره کارتم را گرفتند و قرار شد مابه‌التفاوت را به حسابم واریز کنند.

القصه چندین بار من تماس گرفتم و شماره دادم اما نه از کتاب‌ها خبری شد و نه از پول! بعد از 12 روز برای تحویل کتاب‌ها تماس گرفتند و گفتند کتاب‌ها گران شده است، پیک هم همین‌طور، لطف کنید پولش را بپردازید.

نمی‌خواهم بگویم خرید اینترنتی بد است، اتفاقا خیلی هم خوب است و موردنیاز ما در این شهر بزرگ و آلوده. اما دوستان تاچارا نباید برای حجم خرید آنلاین تدبیری اندیشیده باشند؟ این دسته کارها در فضایی که پرداخت الکترونیک نیاز جامعه برای ایجاد آرامش است، حتی اگر از تبعات مثبت محیط زیستی آن باخبر نباشیم، تنها به بی‌اعتمادی مردم به فضای الکترونیک می‌انجامد.

سرتان را درد نیاورم، خرید اینترنتی کتاب نه‌تنها فایده‌ای نداشت بلکه چند هفته مرا درگیر کرد. کتاب‌ها به دستم رسید اما هنوز خبری از بازگشت پرداخت دوم نیست. 

از تاچارا سوال می‌کنم شما که فرموده‌اید: اصلاً بگذارید سر تعظیم فرود بیاوریم به این شعار آن بانک معروف که “ما با قرارهایمان زندگی می‌کنیم”. آیا به قرارتان با مشتری پایبند بوده‌اید؟

1 دیدگاه
  1. مریم می‌گوید

    پول منم خوردن، هنوزم یادم نرفته….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.