پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گام دوم سندباکس طلا با تمرکز بر مدلهای جدید تجاری آغاز شد
هشتم مردادماه ۱۴۰۳، سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها بهمنظور تسهیل و شفافسازی معاملات طلا وارد سندباکس وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) شد. این سامانه با هدف ایجاد بستری برای انجام معاملات طلا با نظارت دولتی طراحی شده است. کاربران میتوانند در هر ساعت از شبانهروز اقدام به خرید و تحویل طلای خود کنند.
در راستای آن، امروز، چهارم دیماه ۱۴۰۳، امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، از گام دوم سندباکس طلا خبر داد. او اعلام کرد که در این مرحله مدلهای نوآورانه تجاری مرتبط با بازار طلا در محیط آزمایشی سندباکس تخصصی تجارت الکترونیکی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. وی این محیط را تحولی اساسی در تنظیمگری مبتنی بر تجربه و هماهنگی بینبخشی توصیف کرد.
کلاهدوزان با اشاره به هماهنگیهای صورتگرفته در گام اول سندباکس، اظهار داشت: «همکاری میان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بانک مرکزی، فراجا و سایر نهادهای نظارتی از یک سو و بخش خصوصی از سوی دیگر در این حوزه مثالزدنی بود. این هماهنگی منجر به توافق نهادها بر سر سیاستهای مرتبط با فروش آنلاین طلا شد و نقطه عطفی در تنظیمگری بینبخشی به شمار میرود.» او همچنین تأکید کرد که بررسی طرحهای سندباکس بر اساس اولویت ثبت درخواست انجام خواهد شد.
ببینید: همه بازیگران اکوسیستم فروش آنلاین طلای ایران در یک نگاه
با توجه به اینکه این روزها روند تازهای در کشور شکل گرفته و مردم به سمت سامانههای خریدوفروش آنلاین طلا روی آوردهاند؛ راهپرداخت در گزارشی جامع، ۲۶ سامانه خریدوفروش طلای آبشده، ۱۳ صندوق سرمایهگذاری مبتنی بر طلا و برخی از ارائهدهندگان وام برای خرید طلا را معرفی کرده است.
ببینید: چالشهای اکوسیستم فروش طلای آنلاین در ایران در گفتوگو با مدیران زربد، گلدیکا و طلاین
در راستای بررسی چالشهای اکوسیستم طلای آنلاین در ایران، راهپرداخت یک پنل تخصصی با حضور فربد امیرغیاثوند، مدیرعامل زربد،؛ محسن ابوالفتحی، مدیرعامل طلاین و علیرضا عیوضی، مدیرعامل گلدیکا برگزار کرد. در این پنل، چالشها و فرصتهای بازار آنلاین طلا مورد بررسی قرار گرفت و مثلث سهضلعی اعتماد، اطمینان و لجستیک بهعنوان ارکان اصلی چالشهای این حوزه معرفی شد.
علاوه بر این، خطرات خالیفروشی در بازار طلا نیز مطرح و بر لزوم استفاده از فناوریهای نوین مانند دستگاههای خودپرداز طلا و بانکداری طلا تأکید شد. این اقدامات به شفافیت بیشتر معاملات و کاهش خطر تقلب و خالیفروشی کمک خواهد کرد.
در پایان این پنل، کارشناسان به ارائه راهکارهایی برای رگولاتوری پرداختند و تأکید کردند که وجود قوانین و مقررات شفاف میتواند اعتماد کاربران و کسبوکارها را جلب کرده و توسعه پایدار این اکوسیستم را تضمین کند.