راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عیسی کشاورز: چالش متولی شدن بانک مرکزی در رگولاتوری رمزارزها، تحریم بیشتر این صنعت است

ایفیک دو کارگاه آموزشی با هدف تسهیل روابط بین‌الملل با حضور یوبیتکس برگزار کرد

ایفیک (شرکت مادرتخصصی سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران) در دوازدهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، کارگاه‌های آموزشی با عنوان «برندسازی محصولات برای بازاریابی بین‌المللی» و «تبادل مالی بین‌المللی با متدولوژی‌های نوین» برگزار کرد.

این کارگاه‌ها در تاریخ ۲۴ آذرماه با هدف تبادل اطلاعات، بررسی تجربیات نوین و تحلیل چالش‌های موجود در عرصه مالی بین‌المللی با حضور عیسی کشاورز، عضو هیئت مدیره یوبیتکس، شهریار شفیعی، مدیرآکادمی برند و علیرضا بحیرایی، مدیر آزمایشگاه ریسک کیکام، توسط ایفیک برگزار شد.


برندسازی محصولات برای بازاریابی بین‌المللی


در کارگاه برندسازی محصولات برای بازاریابی بین‌المللی ابتدا عیسی کشاورز به تشریح اهمیت برند در بازاریابی بین‌المللی پرداخت و بیان کرد: «اهمیت برندسازی محصولات بر کسی پوشیده نیست. برندسازی به ما کمک می‌کند ورود آسان‌تری به عرصه بین‌المللی داشته باشیم. برند هویتی است که هر محصول، هر شخص و هر فردی میان جامعه کسب می‌کند. هویت مهم‌ترین محور برند است. هویت سؤالی است که در پاسخ سؤال من چه کسی هستم بیان می‌شود. گاهی هویت‌ها درهم‌تنیده شده و قابل‌تمایز به‌آسانی نیست.»

او با اشاره به نمونه‌های موفق برندسازی یک کشور گفت: «کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یک ری‌برند انجام دادند و هویت جدیدی شکل دادند که در ۵۰ سال گذشته ساختند.»

کشاورز با تشریح برند ایران و نیاز به برندسازی کشور بیان کرد: «ما یک خود تعریفی‌هایی داریم که باید تغییر کند. برندی که ساخته‌ایم یک هویت سالادی (هویتی که به‌راحتی گسسته می‌شود) است و مزیت رقابتی به ما در سطح بین‌الملل نمی‌دهد. برای برندسازی درست و مهندسی هویت باید هویت ملی را ابتدا مشخص کنیم و منافع ملی تعریف شده داشته باشیم. برای ایجاد یک برند موفق، ابتدا باید در بازار داخلی به جایگاهی معتبر دست‌یافت و سپس به بازارهای جهانی گام نهاد. یکی از اجزای سازنده هویت ملی فرهنگ‌سازی است. ین امر تنها با مشارکت همه‌جانبه جامعه ایرانی امکان‌پذیر خواهد بود.»


برند موفق هیچ‌وقت قابل‌حذف نیست


در  ادامه بحیرایی به تعریف برند موفق پرداخت و گفت: «برند موفق هیچ‌وقت قابل‌حذف نیست و از ذهن مردم پاک نخواهد شد. برندهای معتبر در دنیا محصول نمی‌فروشد؛ بلکه احساس می‌فروشند. برای مثال کوکاکولا حس لذت و مرسدس‌بنز حس اهمیت می‌فروشد.»

او همچنین ادامه داد: ‌ «نیازسنجی مشتریان باعث رضایتمندی و رضایتمندی باعث ایجاد وفاداری مشتری می‌شود. برندهای موفق ابتدا باید مشتریان صحیح را انتخاب کند.»

بحیرایی در انتهای صحبت خود به اظهار داشت که برندهای ایرانی برای در بازارهای داخلی و خارجی باید محصولات خود را بر اساس ویژگی‌ها و نیازهای بازار هدف تولید کنند.


لجستیک و پرداخت مهم‌ترین مسائل ارتباط با بین‌الملل هستند


پس از بحیرایی، شفیعی در ابتدا با اشاره به وضعیت کشور سوریه توضیح داد که شیوه جنگ تغییر کرده و سرعت پدیده اصلی امروز برای موفقت است. او در این باره  گفت: «در کنار مباحث برندینگ کلاسیک در جوامع بین‌المللی سرعت است که مزیت رقابتی ایجاد می‌کند.  همان‌طور که سرنگونی بشار اسد با نگاه کلاسیک امکان‌پذیر نبود؛ اما با مباحث جدید انجام شد.»

شفیعی با اشاره به مهم‌ترین مسئله ارتباط با بین‌الملل بیان کرد: «لجستیک و پرداخت مهم‌ترین مسائل ارتباط با بین‌الملل هستند. لجستیک جهانی داخل پیمان‌های جهانی است باید بریم سراغ کسانی که در لجستیک می‌توانند کمک کنند در گام برندسازی کشور اول باید همکار لجستیک خود را مشخص کنیم.»

او همچنین ادامه داد: «گام دوم باید مشخص کنیم در چه پلتفرمی می‌خواهیم خودمان را عرضه کنیم. پلتفرم محل زندگی افراد است. اگر موفق نمی‌شویم؛ یعنی پلتفرم مناسبی برای عرضه برند انتخاب نکردیم.»

شفیعی با اشاره به اهمیت سوشال‌مدیا در بحث برندینگ اظهار داشت: «محل اصلی برندسازی در دنیا شبکه‌های اجتماعی هستند. در شبکه‌های اجتماعی محتوا مهم‌تر‌ شده و محتواسازی در حال حاضر از محتواسازی قدیمی فاصله گرفته است. باید به مخاطب القا کنی که تو می‌فهمی و کارت درست است. اینجاست که هنر مهم می‌شود.»

وی در انتها درباره برندسازی بیت‌کوین گفت: «بیت‌کوین برندسازی معمولی نکرد. با نگاه کلاسیک بیت‌کوین مشخص نیست برای چه کسی است که بتواند برندسازی کند؛ اما امروز بیشتر مردم دنیا آن را می‌شناسند با اینکه اغلب این دارایی را ندارند. بیت‌کوین امروز معنای اجتماعی می‌دهد.»


تبادل مالی بین المللی با استفاده از فناوری‌های نوین


کارگاه دومی که ایفیک در همان روز برگزار کرد تبادل مالی بین‌المللی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین نام داشت. در این کارگاه علاوه بر متخصصان اقتصادی کارگاه قبل، حسین کیانی‌زاده، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران، نیز در این نشست آموزشی حضور داشت و در انتهای نشست به سخنرانی پرداخت.

عیسی کشاورز در ابتدا به ظرفیت‌های فناوری‌های مالی اشاره کرد و گفت: «به‌هرحال فین‌تک‌ها و فناوری که در نظام‌های مالی اتفاق افتاده توانسته تا حدودی اعتماد عمومی کسب کند. همان‌طور که در بحث کریپتوکارنسی اتفاق افتاد. امروز با فناوری‌های نوین مانند کریپتو در هر لحظه و در هر مکانی می‌توان مبادلات انجام دا. حتی اگر تحریم هم نبود باید به سمت این تکنولوژی می‌رفتیم چه برسد به وضعیت حاضر.»

او همچنین ادامه داد: «هر طرح نوعی با مقاومت نظام سنتی روبه‌رو خواهد بود. بحث هک‌شدن و امنیت سایبری چالش مهمی است. تا به امروز که ۱۵ سالی از عمر بیت‌کوین می‌گذرد تا کنون هکی در بستر بلاکچین آن رخ نداده است. سامانه متمرکز به‌راحتی باید زلزله از بین می‌رود؛ اما در سیستم غیرمتمرکز با اتفاقات این‌چنینی دیتا از بین نمی‌رود و دست‌نخورده باقی می‌ماند.»


فناوری‌های نوین با موضوع مدیریت ریسک متولد شدند


کشاورز در ادامه با اشاره به مدیریت ریسک گفت: «فناوری‌های نوین با موضوع مدیریت ریسک متولد شدند. برای همین دولت‌ها پول دیجیتال بانک مرکزی را به وجود آوردند که ریسک پول فیات را کاهش می‌دهد.»

مدیرعامل یوبیتکس درباره اهمیت فناوری بلاکچین در مراودات بین‌المللی بیان کرد: «اینکه فناوری بلاکچین ظرفیت‌های متفاوت دارد مهم است. ارزش سرمایه‌گذاری آن بعد از کاربرد و ظرفیت آن قرار می‌گیرد. پول سه کارد ذخیره ارزش، مشروعیت و بخش‌پذیری دارد که فناوری بلاکچین هر سه ویژگی به‌علاوه کاربردهای دیگر دارد.»

کشاورز با اشاره به رگولاتوری حوزه رمزارز توسط بانک مرکزی گفت: «حرکت دولت در جهت رگولاتوری حوزه رمزارز اقدام مثبتی است؛ اما چالشی که وجود دارد این است که اگر بانک مرکزی متولی این صنعت در شرایط تحریم باشد، همان‌طور که ریال را تحریم کردند هر ارزی که بانک مرکزی به سمتش برود مراوداتش با مشکل مواجه خواهد شد و کاربران ایرانی بیش‌ازپیش زیر ذره‌بین قرار خواهند گرفت.»

او در ادامه گفت: «به کمک این فناوری‌های مالی نوین، ایران می‌تواند سیستم‌های پرداخت بین‌المللی خود را در شرایط تحریم تقویت کند. تمام بانک‌ها، کارگزاری‌ها، صندوق‌های دولتی و غیره می‌توانند همان‌طور که حساب ارزی دارند حساب دیجیتال نیز داشته باشند.»

کشاورز در انتها اظهار داشت که ایفیک می‌تواند از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، تحلیل داده، یادگیری ماشین و غیره برای مراودات مالی جدید و تسهیل و تسریع در مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های خارجی استفاده کند.


تأمین مالی با تبادل مالی کاملاً گره‌خورده است


پس از کشاورز، بحیرایی صحبت‌های خود درباره مدیریت ریسک تبادل مالی بین‌المللی با استفاده از فناوری‌های نوین پرداخت. او از روش‌های تأمین مالی در صنایع مختلف گفت و اظهار داشت که بحث تأمین مالی با تبادل مالی کاملاً گره‌خورده است.

شفیعی به‌عنوان سخنران آخر بیان کرد که برای حفظ ارزش دارایی‌ها، نیازمند ابزارهای مالی پیشرفته و روش‌های جذب سرمایه‌گذاری سریع هستیم. او همچنین اعلام کرد که در سطح بین‌الملل، نیاز به بهبود خدمات و سیستم‌های برندینگ داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.