پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آیا اتصال کارت سوخت به کارت بانکی پس از هفت سال وقفه اجرایی میشود؟
اخیراً مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در برنامه «تهران 20» از طرح جمعآوری کارتهای سوخت از سال 1404 خبرداده است. به گفته او، طرحی در مجلس تصویب کردیم که کارت سوخت خودروها جمع شود و سهمیه بنزین به کارت بانکی صاحب خودرو انتقال پیدا کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: «سال آینده کارت سوختها جمع میشود، این اتفاق کمک میکند که جلوی بخش قابلتوجهی از قاچاق گرفته شود.»
امیررضا قویدل، از تیم روابط عمومی وزارت فاوا، در واکنش به صحبتهای مالک شریعتی در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اواخر سال 97، آذری جهرمی و سازمان فناوری اطلاعات خیلی تلاش کردند که برای کاهش هزینهها و جلوگیری از قاچاق سوخت، شارژ سهمیه ماهانه روی کارتهای بانکی انجام شود که ناموفق بود اما حالا پس از حدود 7 سال همان شد.»
درواقع طرحی که مالک شریعتی خبر از اجرایی شدن آن در سال 1404 میدهد، حدود 7 سال قبل طراحی شده و حتی قرار بوده اجرایی شود؛ اما به دلایل نامعلومی منتفی شده است.
دلیل اجرایینشدن طرح اتصال کارت سوخت به کارتبانکی در سال 97 چه بود؟
متولی اصلی طرح اتصال کارت سوخت به کارتبانکی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران بود که هیچ توضیحی در خصوص علت منتفی شدن این طرح ارائه نداد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات وقت در بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ در خصوص اتصال کارتبانکی به کارت سوخت هوشمند توضیحاتی به خبرنگاران ارائه داد: «هیچ اشکال فنی در زمینه اتصال سیستم کارت سوخت خودرو و کارتبانکی وجود ندارد و همینالان هم این قابلیت امکان فعالسازی دارد.»
به گفته او، سناریویی که از ابتدا مطرح کردند، سناریوی بنزین دونرخی بود که به طور طبیعی در آن کارتبانکی امکان استفادهشدن داشت؛ اما به نظر میرسد که استفاده از کارتبانکی بهجای کارت سوخت در سناریوی بنزین تکنرخی با سیکل فعلی شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی همخوانی چندانی نداشته باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم دراینخصوص توضیح داد: «یعنی ممکن است کارتبانکی در شرایط فعلی برای آنها خیلی مفید نباشد. البته این کار خیلی راحت است و پیشنهاد کردهایم کسانی که کارت سوخت خود را همراه ندارند، از کارتبانکی برای سوختگیری استفاده کنند.»
آذری جهرمی بر این باور بود که باید نرخ مشخصی برای این افراد مشخص شود تا همه برای داشتن کارت، تشویق شوند و بتوانند از کارتبانکی خود بهرهبرداری کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آن زمان ادعا کرد که در شرایط فعلی هیچ اشکال فنی برای انجام اتصال کارتبانکی و کارت سوخت خودرو وجود ندارد. البته پولی که برای ثبتنام و صادرکردن کارت سوخت از مالکین خودروها میگیرند، همیشه جذاب بوده است و این موضوع را انکار نمیکنم.
حالا باید دید با توجه به تکلیف مجلس مبنی بر اجرایی سازی سهمیه بنزین در کارت بانکی این امر در سال 1404 اجرایی خواهد شد و شاهد جمعآوری کارت سوخت خواهیم بود.