راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ورود نسل جدید ابزارهای بانکداری الکترونیک به کشور / رونمایی از اولین VTM در ایران توسط بانک شهر و توسن تکنو

با توجه به گسترش روزافزون خدمات بانکداری الکترونیک و استقبال گسترده شهروندان از ارائه خدمات ارزش‌افزوده بانکی، اولین دستگاه VTM در ایران در پارک آب‌وآتش توسط بانک شهر و شرکت توسن تکنو رونمایی شد. این دستگاه که در قالب کیوسک خدمات بانکی 7*24 ارائه شده است قابلیت ارائه خدمات مختلف را به‌صورت الکترونیک برای مشتریان بانک شهر فراهم آورده است.

گزارش تصویری راه پرداخت از «رونمایی از اولین VTM در ایران توسط بانک شهر و توسن تکنو» را می‌توانید در راه پرداخت ببینید.

VTM-City-Index-way2pay-93-10-13d VTM-City-Index-way2pay-93-10-13

متاسفانه تا به امروز خدمات خارج از شعبه بانک‌ها در ایران به خدمات پرداخت منحصر شده است و سال‌هاست که صنعت بانکداری الکترونیک و پرداخت ایران در یک نقطه متوقف شده و هیچ تغییر شگرفی در آن رخ نداده است. ورود VTM به چرخه نظام بانکی کشور را می‌توان نقطه عطفی در بانکداری الکترونیک کشور دانست، درست همان‌طور که در سال‌های گذشته ورود دستگاه‌های کارت‌خوان و دستگاه‌های خودپرداز هر کدام نقطه عطفی در این صنعت بوده‌اند. درواقع با ورود VTM و با خروج برخی خدماتِ مبتنی بر حساب از شعبه نسل جدید بانکداری الکترونیک ایجاد می‌شود.

محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو دراین‌باره گفت: «طبق سیاست‌گذاری‌ها بانک‌ها باید به سمت ایجاد مگا شعب پیش بروند. استفاده از کیوسک‌های بانکی و به‌خصوص VTMها سبب کاهش تعداد شعب و قیمت تمام‌شده بانک‌ها می‌شوند و به‌علاوه به کمک این خدمات سهم بازار بانک از بین نمی‌رود.»

VTM-City-Index-way2pay-93-10-13b

اولین VTM ایران در حال حاضر در کیوسک بانکی بانک شهر در پارک آب‌وآتش آماده ارائه خدمات به شهروندان است. همچنین کیوسک بانکی بانک شهر، قادر به ارائه 13 خدمت الکترونیکی از قبیل پاسخگویی به مشتریان بانک شهر و شهرداری‌ها به‌صورت آنلاین، صدور آنی کارت هدیه، واریز وجه نقد و ارتباط مستمر مشتریان با کارشناسان بانک در کیوسک چندمنظوره است و طبق وعده مدیران بانک شهر پس از اخذ مجوزهای لازم 17 خدمت دیگر نیز در دستور کار این کیوسک قرار خواهد گرفت.

 .

VTM چیست؟

VTM یا همان Virtual Teller Machine با یک راه‌حل نوآورانه به‌عنوان کانال جدیدی برای ارائه خدمات بانکی شناخته‌شده است و یکپارچگی مطلوبی از فناوری‌های ارتباطی و ابزارهای مالی ایجاد کرده است. با یکپارچه‌سازی امکان ارتباط ویدئویی اچ‌دی، مراقبت ویدئویی، پایانه‌های خودکار مالی، امضای دستی رمز شده، شناسایی با کارت و ارتباط ویدئویی رودررو بسیاری از خدمات عرضه‌شده در شکل سنتی بانک‌ها می‌تواند در VTM عرضه شود. علاوه بر این دستگاه امکان ارتباط عمیق‌تر با مشتری را فراهم می‌کند و بیش از 70 درصد خدماتی که در شعبه عرضه می‌شود را می‌تواند ارائه کند.

 .

VTM نقطه عطف بعدی در بانکداری الکترونیک است

محمد مظاهری، مدیرعامل شرکت توسن تکنو، بر لزوم خروج برخی تراکنش‌های غیر کارتی از شعبه تاکید کرد و گفت: «در بانکداری الکترونیک خدمات خارج از شعبه ما در سطح پرداخت الکترونیک متوقف شده است. باید بتوانیم تراکنش‌های پیچیده و غیر کارتی را از داخل شعب خارج کنیم و به سمت خدامت نیمه‌حضوری در شعب 7*24 ببریم. در شعب VTM چون ارتباط تعاملی با بانک برقرار می‌شود می‌توان خدمات مبتنی بر شماره‌حساب ارائه کرد. یکی از خواسته‌های اقتصاد کلان و بانک مرکزی رفتن بانک‌ها به سمت مگا شعبه و کاهش قیمت تمام‌شده در عین حفظ سهم بازار است. همان‌طور که خودپرداز و کارت‌خوان نقاط عطفی بوده‌اند VTM هم نقطه عطفی برای بانکداری الکترونیک خواهد بود.»

VTM-City-Index-way2pay-93-10-13j

مظاهری به مزایای VTM در تجربه‌های جهانی هم نگاهی انداخت و گفت: «گزارش‌هایی که از بانک‌هایی مانند کویت بانک در دست است نشان می‌دهد VTM حدود 30 تا 40 درصد هزینه‌های پرسنلی را کاهش داده و 320 درصد زمان سرویس‌دهی را افزایش داده است. و تا 90 درصد امکانات شعبه را ارائه کرده است.»

مدیرعامل توسن تکنو در خصوص نحوه ترویج این دستگاه افزود: «در شرایط حاضر ما به VTM نیاز داریم اما بانک مرکزی و حوزه رگلاتوری هم باید به این جریان کمک کند و زیرساخت‌هایی مانند کارت ملی هوشمند برای احراز هویت مهیا شود.»

 .

شعار بانک شهر، نوآوری است

پورزرندی، مدیرعامل بانک شهر، چهار وجه مهم را در استراتژی‌های بانک شهر توسعه منابع انسانی، نگاه ویژه به مشتری، نوآوری و خلاقیت و ارتقاء بانک شهر برشمرد و گفت: «شعار بانک شهر نوآوری است و یکی از آرزوهای من گسترش کیوسک‌های الکترونیکی بود که محقق شد. نسل جدید خدمات جدید می‌خواهد کلیدهای دیروزی قفل‌های امروزی را باز نمی‌کنند.» به گفته وی در این کیوسک‌ها به مدت 6 ماه تا یک سال یک نفر برای آموزش به مردم حضور خواهد داشت.

VTM-City-Index-way2pay-93-10-13c VTM-City-Index-way2pay-93-10-13a

بانک شهر تا پایان 94 هزار دستگاه VTM نصب می‌کند

قائمیان در خصوص ورود VTM به ایران گفت: «این دستگاه نسل جدید خدمات بانکداری دنیا است و در خدمات بانکداری قبلی مراجعه حضوری به بانک لازم بود و پس‌ازآن در نسل خدمات الکترونیکی، برخی خدمات پرداخت و دریافت روی خودپرداز و یا کارت‌خوان انجام می‌شد. نسل جدید، نسل VTM و یا استفاده از تحویل‌دار (Teller) مجازی به کمک ارتباط ویدئویی است. اثرات بایو برای احراز هویت شخص به کار گرفته می‌شود و عملیات بانکداری 24 ساعته می‌شود و هزینه‌های خدمات بانکی کاهش می‌یابد.»

قائمیان همچنین از برنامه بانک شهر برای توسعه VTM خبر داد و گفت: «در حال حاضر تنها یک دستگاه VTM در ایران وجود دارد و بانک شهر در نظر دارد تعداد این دستگاه‌ها را تا پایان سال 94 به 1000 دستگاه برساند.»

قائمیان از توانایی ایرانی‌ها در تولید نرم‌افزارهای بانکداری الکترونیک تجلیل کرد و گفت: «در بانکداری نیاز ما به خارج از کشور به‌شدت کم است و هیچ نرم‌افزاری را وارد نمی‌کنیم که این مسئله باعث موفقیت نسبی بیش‌ازحد در زمینه بانکداری شده است. ما ازلحاظ بانکداری الکترونیک در رده یک دنیا هستیم و فشارهای خارجی بر ما اثری ندارد.»

 .

چرا باید به سمت VTM برویم؟

جمشید جوادی‌پور معاون توسعه محصول شرکت توسن تکنو درباره رویکرد جدید بانک‌ها و نیاز به ابزارهای نوآورانه گفت: «بانک‌های ما از خدمات مبتنی بر تسهیلات به سمت خدمات مبتنی بر کارمزد حرکت می‌کنند در این راستا دو اتفاق می‌افتد. اگر این تسهیلات در رأس کار قرار نگیرد و به سمت کارمزد برویم باید سرویس‌هایی ارائه شود که در قبل آن‌ها بتوان کارمزد گرفت. این اتفاق می‌تواند از افزایش تعداد شعب جلوگیری کند و کاهش شعب فیزیکی موجب می‌شود لازم است شعب 7*24 یا تجهیزات الکترونیکی خاص مثل VTM وارد شبکه شود. با این روش به‌جای شعب زیاد می‌توان کیوسک نصب کرد.»

 .

کیوسک‌ها چگونه باعث کاهش هزینه بانک‌ها می‌شوند؟

جوادی‌پور علاوه بر 24 ساعته بودن زمان سرویس‌دهی کیوسک‌ها به‌عنوان یک مزیت، کاهش هزینه‌ها تا نصف را هم یک مزیت بزرگ دیگر می‌داند و می‌گوید: «هزینه راه‌اندازی هر 5 کیوسک، تقریبا چیزی معادل راه‌اندازی یک شعبه بانکی است. هرچند کیوسک‌ها نیاز به پشتیبانی از سوی شعبه دارند اما هزینه تعمیر و نگهداری هر شعبه ده برابر یک کیوسک است. با این اتفاق نرخ تمام‌شده خدمات هم کاهش می‌یابد فضای یک شعبه هم بیش از 10 تا 15 برابر است. تعداد پرسنل شعب 40 تا 50 درصد کاهش می‌یابد. زمان سرویس‌دهی هم از 8 ساعت به 24 ساعت رسیده است، یعنی 3 برابر شده است. درمجموع بانک‌هایی که امکان استفاده از این کیوسک‌ها را دارند می‌توانند با گسترش این کیوسک‌ها به سمت ایجاد بانک مجازی بروند؛ یعنی بانک‌هایی با تعداد شعب محدود و دفتر محدود برای سرویس‌دهی به مشتری. بیش از 90% خدمات درون شعبه‌ای در این کیوسک‌ها انجام می‌پذیرد. بانک مرکزی هم باید برخی قوانین را برای استفاده بیشتر از این کیوسک‌ها بیندیشد.»

 .

آیا مردم از نسل جدید صنعت بانکداری الکترونیک استقبال می‌کنند؟

معاون توسعه محصول شرکت توسن تکنو در خصوص استقبال مردم در استفاده از دستگاه‌های VTM گفت: «با توجه به اینکه مردم ما تجربه استفاده از کارت‌های بانکی، دستگاه‌های کارت‌خوان و دستگاه‌های خودپرداز را در سطح گسترده دارند، درنتیجه استقبال از این کیوسک‌ها خیلی دور از انتظار نیست. اما باید به این نکته توجه داشت که هر چه سرویس‌ها کاربرپسند تر (User Friendly) باشند، موفق‌تر عمل می‌کند. این را هم اضافه کنم که یکی از نکاتی که درباره استفاده از VTM وجود دارد این است که چون در این پروژه ارتباط از راه دور وجود دارد و فردی به‌صورت تعاملی (Interactive) همیشه از سوی بانک حضور دارد، حس اعتماد را برای کاربر بیشتر می‌کند و حتی می‌توان به‌جز تحویل‌دار بانک، نمایندگانی از بیمه یا سازمان‌های مشابه هم حضور داشته باشند و کاربر بتواند از چند کارشناس در حوزه‌های مختلف همزمان راهنمایی یا مشاوره بگیرد.»

 .

گلزاری: با ابزارهای نوین به دنبال کاهش قیمت تمام شده هستیم

گلزاری معاون فناوری اطلاعات بانک شهر در این مراسم گفت: «در اقتصاد جهانی دو محور وجود دارد، «توسعه» و «کاهش قیمت تمام‌شده». از طرف دیگر سهم فناوری اطلاعات در کشور آمریکا در رشد اقتصادی کشور 20% است که نشان‌دهنده اهمیت فناوری اطلاعات و پیاده‌سازی و توسعه خدمات مدرن است. یکی از راهکارهایی که به‌طورجدی در دستور کار بانک شهر قرار گرفت توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی در جهت کاهش قیمت تمام‌شده خدمات است.»

وی ضمن نام بردن از دو طرح کیف پول و کیوسک‌های الکترونیکی افزود: «در حوزه خدمات بانکداری مدرن برخی از خدمات غیرحضوری است.در دنیا درصد استفاده از خدمات الکترونیکی مدرن به 40 درصد رسیده است. اگر این خدمات حضوری مبتنی بر توسعه شعب و استقرار پرسنل باشد قیمت تمام‌شده را بالا می‌برد. استراتژی ما کاهش هزینه‌ها به کمک کیوسک‌های شهر نت و استفاده از VTM است.»

گزارش تصویری راه پرداخت از «رونمایی از اولین VTM در ایران توسط بانک شهر و توسن تکنو» را می‌توانید در راه پرداخت ببینید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.