راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پورمحمدی: دستیابی به اهداف بانکداری الکترونیک در کشور بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده‌است

معاون برنامه‌ریزی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری با بیان این‌که ۷۰ درصد تبادلات بانکی الکترونیکی است بر تشکیل سازمان حسابرسی امنیت بانکداری الکترونیک تاکید کرد.

حمید پورمحمدی در همایش هم‌اندیشی بانک‌ها و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به تشکیل شورای الکترونیکی در وزارت اقتصاد در سال‌ ۱۳۸۳ اظهار کرد: وظیفه این شورا ارائه خدمات نوین و افزایش میزان تراکنش بانکداری الکترونیکی بود که در آن زمان تراکنش الکترونیک ۰. ۳ درصد تراکنش‌های بانکی بوده و هدف برای ۱۰ سال بعد به حدود ۴ درصد تعیین شد.

وی ادامه داد: در حالی در سال ۱۳۸۳ پیشنهاد شد که هدف‌گذاری برای افزایش تراکنش‌های الکترونیکی بانکی تا ۲۰ درصد باشد که اخیرا آمار‌ها نشان می‌دهد تراکنش‌های بانکداری الکترونیک به ۷۰ درصد رسیده است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های بسیاری که در چند سال گذشته در بانکداری الکترونیک در کشور حاصل شده است، یادآور شد: در بحث ATM‌ها مشکلات مردم حل شده، نظارت افزایش یافته، ‌در کارت سوخت و هدفمندی‌ یارانه‌ها دستاوردهای خوبی وجود داشته است.

پورمحمدی ادامه داد: زمانی بود که در اتاق پایاپای اسناد به صورت فیزیکی و در چمدان‌ها جابه‌جا می‌شدند، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اکنون دو سه نفر هم در این سالن‌ها رفت‌وآمد نمی‌کنند یا اینکه رتبه‌سنجی واعتبارسنجی بانک‌ها نهادینه شده و اکنون علاوه بر بانک‌ها سایر بخش‌ها نیز به این سامانه اضافه شده و زیر نظر بانک مرکزی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان این‌که هیچ‌گاه دغدغه امنیتی برای نظام بانکی کشور وجود نداشته است، گفت: این درحالی است که در حوزه پولشویی همواره توسط نهادهای بین المللی تحت فشار بودیم که در این سال‌ها تلاش بسیاری شد و در حال حاضر موفقیت‌های بسیاری به دست آمده که می‌توان امیدوار بود در آینده نزدیک کامل شود.

 .

پیشنهادات پورمحمدی برای نظام بانکی

معاون برنامه‌ریزی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به این‌که با وجود تمام دستاورد‌ها در بانکداری الکترونیک باید در برخی حوزه‌های دیگر اهتمام بیشتری وجود داشته باشد به ارائه چند پیشنهاد پرداخت.

وی با تاکید بر این‌که باید سازمان حسابرسی امنیت بانکداری الکترونیک تشکیل شود، افزود: این سازمان باید همانند سازمان حسابرسی هر بانکی را مورد بررسی قرار داده و بانک‌ها باید گواهی امنیت بانکداری الکترونیک را دریافت کنند تا اثبات کنند که عملکرد آن‌ها چگونه است.

پورمحمدی افزود: ساختار سازمان حسابرسی امنیت بانکداری الکترونیک باید خصوصی اما تحت نظارت بانک مرکزی باشد. دومین مورد حفظ اعتماد عمومی به بانکداری الکترونیک است چرا که این اعتماد در حال حاضر نهادینه شده و باید تمام دستاوردهای به دست آمده حفظ شود.

معاون برنامه‌ریزی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری با اشاره به این‌که باید نقش بانکداری الکترونیکی در افزایش بهره‌وری ارتقا یابد، بیان کرد: در حالی در برنامه پنجم و سند چشم انداز ۲۰ ساله رشد بهره وری به ۲. ۵ درصد مدنظر بود که اکنون منفی شده است. این درحالی است که بد‌ترین رشد منفی در حوزه بهره‌وری و عامل سرمایه به دست آمده و نشان از هدر‌رفت آن است.

وی افزود: باید بانکداری الکترونیک بتواند خلاء افزایش بهره‌وری را پر کند چرا که می‌تواند نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

پورمحمدی چهارمین پیشنهاد خود را حرکت به سمت دستیابی به تمامی اهداف بانکداری عنوان کرد و افزود: با وجود تمام اقدامات انجام شده به دلیل پیچیدگی بانکداری اسلامی نتوانسته‌ایم تمامی اهداف بانکداری الکترونیک را محقق کنیم، بنابراین باید به سمت دستیابی به این اهداف حرکت کرد.

معاون برنامه‌ریزی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری با تاکید بر گسترش دستاوردهای حوزه بانکداری الکترونیک گفت: با وجود اینکه دستاوردهای خوبی در حوزه بانکداری الکترونیک به دست آورده‌ایم اما به طور کامل اشاعه نشده است بنابراین باید در سفرهای رییس جمهور و یا سفرا این دستاورد‌ها را معرفی کرده و جهت‌گیری به سمت صادرات آن باشد.

وی یادآور شد: با توجه به تدوین برنامه ششم ایده کلی حاکم بر این برنامه حرکت به سمت رشد اقتصادی با ویژگی رقابتی است که در این مورد بانک‌ها و بانکداری الکترونیک می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.