پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیرعامل دیجیپی: اولویت ما در حکمرانی داده، ارائه خدمات مالی بهتر به کاربران است
مدیرعامل دیجیپی با بیان اینکه اولویتشان این است که خدمات مناسبتر مالی به افراد بیشتری ارائه دهیم، گفت: «حکمرانی داده، بیشتر به این معنی است که عملیات دریافت، ارتباط و بهرهبرداری از دیتاها را به نحوی انجام دهیم که موفق شویم خدمت موردنظر مشتری را به او ارائه دهیم.»
به گزارش روابط عمومی دیجیپی، هومن امینی، مدیرعامل دیجیپی، در پنل حکمرانی داده در یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظامهای پرداخت، اظهار کرد: «قبل از اینکه بخواهیم وارد فضای مالکیت دیتا شویم، باید به این موضوع اشاره کنم که یکی از دغدغه مهم ما آموزش سواد مالی به مشتریان است. با این سواد مالی، مشتری با علم و آگاهی اجازه میدهد دادههای دیجیتالش برای احراز هویت و اهلیت در فرایندهای فینتکی و لندتکی مورداستفاده قرار بگیرد. ما برای این کار معمولاً وقتی مشتری ثبتنام میکند، در شرایطی از او اجازه میگیریم که اطلاعات را برای اعتبار مالی استفاده کنیم.»
او با بیان اینکه دغدغه بخش قابلتوجهی از مشتریان این است که اصولاً چطور میتوانند وام یا اعتبار بگیرند، ادامه داد: «۱۵ تا ۲۰ درصد از تماسهایی که با همکاران من در دیجیپی گرفته میشود مربوط به چگونگی دریافت اعتبار است و بیشتر از اینکه نگران محافظت از اطلاعاتشان باشند، دغدغه این را دارند که چگونه میتوانند مشمول دریافت اعتبار و وام شوند.»
مدیرعامل دیجیپی افزود: «بُعد دوم ماجرا هم این است که چالش بسیاری از مشتریان ما فراموشی در پرداخت اقساط است و حتی در این مورد استقبال میکنند که ما از دادههای دیجیتال استفاده کنیم و پرداخت اقساط را به آنها یادآوری کنیم. همینطور استقبال میکنند تا در مواردی به آنها کمک شود که رتبه اعتباری بهتری بگیرند و در فرایند شمولیت مالی به آنها کمک کنیم.»
امینی اظهار کرد: «مسئله ما با نهادهایی که دیتاهای متعددی از کاربران دارند و این دیتاها کمک میکند تا مشتری را بهتر بشناسیم، این است که پروتکلهای دیتا پرایوسی را رعایت کنیم، به همین دلیل برای خودمان یک ورژن داخلی برای امنیت داده درست کردهایم و استقبال میکنیم که دیتایمان بزرگتر شود.»
مدیرعامل دیجیپی تأکید کرد: «حکمرانی دیتا در نظر ما، بیشتر به این معنی است که عملیات دریافت، ارتباط و بهرهبرداری از دیتاها را به نحوی انجام دهیم تا موفق شویم خدمت موردنظر مشتری را به او ارائه دهیم. این فرایند طبیعتاً با حفظ محرمانه بودن اطلاعات و افراد است، ولی اولویت اول این است که خدمت مناسبتری به افراد بیشتری ارائه شود.»
امینی با اشاره به اینکه جوابهای متعددی به این سؤال میتوان داد که چطور اعتبارسنجی دقیق و بهروز داشته باشیم، گفت: «ما سعی میکنیم در حوزه فینتک به کاربر توضیح دهیم که اعتبارسنجی چطور اتفاق میافتد. از طرفی سعی میکنیم بفهمیم چه فیچرهایی پرسونای بهتری از کاربر به ما میدهد که بتوانیم خدمت بهتری به او ارائه دهیم.»
مدیرعامل دیجیپی افزود: «از مبحث حکمرانی دیتا در حوزه مدیریت ثروت و بیمه هم استفاده میشود. یعنی در این اکوسیستم سعی میکنیم به فردی که نمیتوانسته کالایی را بخرد کمک کنیم توانمند شود و خرید کند و از سوی دیگر، به فردی که منابع مالی را جمعآوری میکند تا در آینده خرید کالایی داشته باشد، کمک میکنیم تا به نقطه موردنظرش برسد و با سیاستگذاری و هدفگذاری مالی، به نتیجه بهتری دست یابد.»
تأثیر سواد مالی در بزرگشدن اکوسیستم تجارت الکترونیک
او ادامه داد: «اگر افراد سواد مالی را یاد بگیرند اکوسیستم تجارت الکترونیک بزرگ میشود و در غیر این صورت کسبوکار مالی کار نمیکند. از طرفی، بیگدیتا این فرصت را میدهد که خدماتی در شأن مشتری و باکیفیت ارائه دهیم تا مشتری هم با دسترسی بهتر به شمولیت مالی، فعالیت بیشتری در فضای دیجیتال داشته باشد.»
او با بیان اینکه با بهینهکردن گردش منابع مالی سعی میکنیم سرویس و خدماتمان را بهتر کنیم، گفت: «وقتی فرد در زمان خرید با خطای کافینبودن موجودی روبهرو میشود میتوانیم با اعتبارسنجی فوری، به او خدماتی ارائه دهیم که باوجود کمبود موجودی، خریدش را کامل کند، این در حالی است که این فرد شاید پیشازاین از سمت بانکها امکان دریافت تسهیلات را نداشته است. با این نگاه، همافزایی خدمات فینتک و مالی در اکوسیستمهایی که دیتامحور هستند کاملاً معنادار است و موجب ارزشافزودههایی میشود که در غار تنهایی تفکر سنتی یک بانک یا شرکت سنتی خیلی معنا ندارد.»
مدیرعامل دیجیپی گفت: «در صحبتهای ریاست بانک مرکزی هم مطرح شد که بانکها تخصصیتر میشوند و اثر آن در شرکتها ادامه پیدا میکند؛ یعنی از بانکها شروع میشود؛ ولی در بانکها پایان پیدا نمیکند و در شرکتهای فینتکی ادامه خواهد یافت. با این نگاه، به نظر من تهدیدی برای بانکها یا شرکتها وجود ندارد، بلکه یک فرصت است برای کشف منابع درآمدی جدید و بهینهکردن هزینهها در اکوسیستم فناوری مالی.»