راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه ISMS می‌تواند امنیت اطلاعات و اعتبار مؤسسات مالی را تضمین کند؟

در عصر دیجیتال، حفاظت از اطلاعات حساس فقط یک ضرورت نیست، بلکه یک جنبه حیاتی برای حفظ یکپارچگی کسب‌وکار و اعتماد مشتری است. یک ISMS رویکردی ساختاریافته برای مدیریت این موضوع را ارائه کرده و محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن داده‌های شما را تضمین می‌کند.اما ISMS دقیقاً چیست و چرا کسب‌وکارها و به‌خصوص مؤسسات مالی به آن نیاز دارند؟

به گزارش روابط عمومی داناپرداز، سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) یک سیستم مدیریت مستند است که الزامات و کنترل‌های امنیتی را شامل می‌شود. ISMS به‌طور خاص، مجموعه‌ای از سیاست‌ها و رویه‌ها را برای مدیریت سیستماتیک داده‌های حساس یک سازمان ارائه می‌دهد.

در ISMS، قوانین، رویه‌ها، اقدامات و ابزارهایی تعریف می‌شوند که امکان مدیریت، کنترل، تضمین و بهینه‌سازی امنیت اطلاعات را فراهم می‌کند. خطرات ناشی از فناوری اطلاعات باید قابل‌شناسایی و مدیریت باشد.

ISMS همچنین شامل رهنمودها و قوانین رفتاری برای کارکنان و شرکا در رابطه با مدیریت منابع اطلاعاتی آنها است. استاندارد ISO 27001 مشخص می‌کند که کدام اسناد باید حداقل دسترسی را داشته باشد.


ISMS چه اجزایی را شامل می‌شود؟


در هسته ISMS، یک رویکرد سیستماتیک و پیشگیرانه برای مدیریت ارائه می‌شود. این رویکرد به مؤسسات مالی و سایر کسب‌وکارها کمک می‌کند تا خطرات تهدیدکننده امنیت اطلاعات خود را شناسایی، ارزیابی و اولویت‌بندی کرده و کنترل‌هایی را برای کاهش این خطرات در نظر بگیرند. ISMS همچنین فرایندهای نظارت و بازنگری مداوم را برای اطمینان از مؤثر بودن کنترل‌ها و شناسایی و رفع هرگونه ضعف شامل می‌شود.

یک ISMS معمولاً شامل عناصر زیر می‌شود:

  • خط‌مشی‌ها و رویه‌ها: این‌ها رویکرد سازمان به امنیت اطلاعات و مسئولیت‌های کارکنان در حفاظت از داده‌های حساس را تشریح می‌کند.
  • ارزیابی خطرات: این مؤلفه شناسایی و ارزیابی خطرات بالقوه برای اطلاعات سازمان و تعیین کنترل‌های مناسب برای کاهش این خطرات را شامل می‌شود.
  • پیاده‌سازی کنترل‌ها: در این مؤلفه به نحوه پیاده‌سازی اقدامات فنی و سازمانی برای محافظت از داده‌های حساس سازمان پرداخته می‌شود.
  • نظارت و بررسی مداوم: این مؤلفه شامل بررسی منظم اثربخشی ISMS و ایجاد هرگونه تغییر لازم برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای سازمان است.

پیاده‌سازی ISMS چه مزایایی را برای مؤسسات مالی به دنبال دارد؟


حملات سایبری در سطح جهانی در حال افزایش است و می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر یک مؤسسه مالی و شهرت آن تأثیر منفی داشته باشد. یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ISMS به محافظت از یک سازمان و دور نگه‌داشتن آن از این خطرات کمک کرده و تضمین می‌کند که برای تقویت امنیت سازمان در سه ستون امنیت سایبری افراد، فرایندها و فناوری ابزارهای کارآمدی را ارائه می‌دهد.

در ادامه با چند مورد از مزایای پیاده‌سازی ISMS برای مؤسسات مالی را بررسی می‌کنیم:

  • امنیت بهبودیافته: یک ISMS به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا خطرات امنیت اطلاعات خود را شناسایی و ارزیابی کنند و سپس کنترل‌هایی را برای کاهش تأثیرگذاری این تهدیدات پیاده‌سازی کنند. این رویکرد می‌تواند به کاهش احتمال نقض داده‌ها و حملات سایبری کمک کند. به‌این‌ترتیب مؤسسات مالی می‌توانند از عواقب شدید مالی و کاهش قابل‌توجه شهرت خود دوری کنند.
  • انطباق پیشرفته: بسیاری از صنایع دارای مقررات و استانداردهای خاص مرتبط با امنیت اطلاعات هستند که صنعت مالی یکی از مهم‌ترین صنایع به‌حساب می‌آید. یک ISMS نه تنها به تضمین امنیت اطلاعات مؤثر کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به مؤسسات مالی کمک کند تا این الزامات اضافی برای انطباق را برآورده کنند و از پرداخت‌ جریمه‌های سنگین دوری کنند.
  • پشتیبانی از تحول دیجیتال: به دلیل ماهیت خدماتی که مؤسسات مالی ارائه می‌دهند و افزایش تقاضا در ساعات مختلف شبانه‌روز، مؤسسات مالی در مسیر استفاده از فناوری‌های جدیدی مانند پردازش ابری و فین‌تک حرکت می‌کنند.ISMS به مؤسسات مالی کمک می‌کند تا نسبت به امنیت این فناوری‌ها و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی مطمئن باشند. ISMS همچنین این امکان را به بانک‌ها می‌دهد تا در برابر تهدیدات سایبری جدید و پیچیده‌ای که به‌سرعت در حال تکامل هستند، مقاومت کنند.
  • افزایش کارایی: با ادغام امنیت اطلاعات و فرایندهای مدیریت داده در یک سیستم واحد، یک ISMS می‌تواند تکرار و همپوشانی را از بین ببرد و درعین‌حال، ارتباط بین دپارتمان‌ها و تیم‌های مختلف در یک سازمان را بهبود بخشد که به کارایی و بهره‌وری بهتر منجر می‌شود.
  • افزایش اعتماد مشتری: امنیت اطلاعات مشتریان برای مؤسسات مالی اهمیت بالایی دارد. کسب‌وکارها می‌توانند با نشان دادن تعهد به حفاظت از داده‌های حساس مشتری، اعتماد و اطمینان مشتری را به سازمان خود افزایش دهند. ISMS در این زمینه می‌تواند به حفظ اعتماد مشتریان کمک کند، زیرا نشان می‌دهد که این مؤسسات برای محافظت از داده‌های آنها تلاش‌ می‌کنند. مؤسسات مالی با پیاده‌سازی ISMS، خدمات دیجیتالی امن‌تر و پایدارتری را ارائه می‌دهند که به رضایت بیشتر مشتریان منجر خواهد شد.
  • مزیت رقابتی: پیاده‌سازی ISMS می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا شهرت خود را بین مشتریان بالقوه بهبود بخشند و روابط خود را با ذینفعان فعلی تقویت کنند. این در حالی است که مؤسسات مالی هنگام رقابت برای جذب مشتریان بیشتر، خود را از سایر مؤسسات متمایز می‌کنند.

چرا مؤسسات مالی به ISMS نیاز دارند؟


موفقیت کسب‌وکار در حال حاضر به قدری با موفقیت امنیت اطلاعات مرتبط است که هر سازمانی که به دنبال آینده‌نگری خود است باید نشان دهد که استانداردهای سطح بالایی از امنیت اطلاعات، حریم خصوصی داده‌ها و امنیت سایبری را رعایت می‌کند تا بستری امن و پایدار برای رشد ایجاد کند.

به‌طورکلی، پیاده‌سازی یک ISMS مؤثر به مؤسسات مالی اجازه می‌دهد تا:

  • امنیت اطلاعات را برای مشتریان و ذینفعان خود تضمین کنند
  • از برند، نتایج و سهامداران سازمان خود محافظت کنند
  • کمک می‌کند تا مشتریان جدیدی پیدا کنند، به بازارهای جدید وارد شوند و رشد کنند
  • همچنین، پیاده‌سازی یک ISMS در بلندمدت به این سازمان‌ها کمک می‌کند تا:
  • هزینه‌های مربوط به امنیت اطلاعات و مدیریت داده را کاهش داده و درعین‌حال کارایی را افزایش دهند
  • ضمن کاهش مشقت‌های مدیریت، بینش‌های قابل اقدام را در خصوص داده‌ها فراهم می‌کند
  • درک و رعایت کردن الزامات مدیریت امنیت اطلاعات توسط کاربران را تسهیل می‌کند

اساساً یک ISMS به‌عنوان یک عنصر اساسی از استراتژی کلی مدیریت ریسک یک مؤسسه مالی، به تضمین بهره‌گیری از بالاترین استانداردهای ممکن امنیت اطلاعات، محرمانه بودن داده‌ها و موفقیت مؤسسات مالی کمک می‌کند.

منبع داناپرداز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.