راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در شرکت نوپاد چه می‌گذرد؟

وجود یک اندیشگاه دائمی ایده‌پردازی، در کنار پرداخت امن پاسارگاد و باشگاه مشتریان، سه بخش اصلی حوزه فعالیت شرکت نوپاد را تشکیل می‌دهند؛ شرکتی که می‌خواهد از پروژه‌ها و اپلیکیشن‌های جدیدی در حوزه‌های کشاورزی، بهزیستی، سینمایی، غذایی و حتی اطلاع‌رسانی رونمایی کند.

به گفته مازیار فرمانی، مدیرعامل نوپاد، هویت کنونی این شرکت با آنچه که در بدو تشکیل‌اش بنا نهاده شده بود فاصله گرفته است. نوپاد قرار بود برای گروه مالی پاسارگاد ایده‌پردازی کند. اوایل هم در همین مسیر پیش می‌رفت؛ یعنی تمام کسانی که در نوپاد بودند کارشان خلق ایده بود و مجموعه‌ای از واحد‌ها و شرکت‌های پاساگارد نیز راهبری آن طرح‌ها را به عهده می‌گرفتند.

فرمانی با دسته‌بندی ایده‌ها به دو طیف گفت: ‌ یک دسته از ایده‌ها مبتنی بر فناوری اطلاعات بود و دسته‌ای دیگر هیچ ارتباطی به ITنداشت، یعنی ایده‌هایی صرفا بانکی، بیمه‌ای و لیزینگی بود. برای خلق ایده‌های نامربوط به IT، کارمان سخت‌تر می‌شد و بیشتر ایده‌ها به سمت فناوری اطلاعات می‌رفت. به همین خاطر، نوپاد پس از مدتی صرفا به سمت ایده‌های مبتنی بر IT متمرکز شد.

.

بهترین ایده

مدیرعامل نوپاد در پاسخ به اینکه بزرگ‌ترین و بهترین ایده‌ این شرکت در حوزه IT چه بوده‌ است، گفت: بانکداری مجازی، بزرگ‌ترین ایده‌ ما بود؛ طرحی که هم‌اکنون همه از آن استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: ایده ما در بانکداری مجازی این بود که اینترنت، شعبه بانک شود. رویایی که به حقیقت پیوست، چرا که هم‌اکنون ۹۰ درصد خدماتی که می‌توان از شعب دریافت کرد، به صورت اینترنتی قابل انجام است.

فرمانی تاکید کرد: دیگر نمی‌توانیم بگوییم بانکداری مجازی یکی از سرویس‌های نوپاد است. ایده‌اش را نوپاد داد، اما بانکداری مجازی الان قطعا یکی از سرویس‌های مشترک بین فناپ و بانک پاسارگاد است و هیچ‌کس هم این گفته را رد نمی‌کند که این ایده را شرکت نوپاد داده است.

.

تولد پی‌پاد

پرداخت امن پاسارگاد یا پی‌پاد ایده بعدی نوپاد بود که اتفاقا توسط همین شرکت هم راهبری می‌شود. فرمانی با اشاره به اینکه این ایده عملا از PAY PAL گرته‌برداری شده است، گفت: پی‌پاد مدل ایرانی PAY PAL است؛ ایده‌ای که به دلیل فقدان کارت‌های اعتباری در ایران شکل گرفت.

او با بیان اینکه نوپاد قرار نبوده در اجرای پروژه‌ها دخیل باشد، گفت: به دلیل اینکه هیچ بخشی در هلدینگ فناپ نبود که این ایده را عملیاتی کند، اجرای آن را به ما محول کردند. در حالی‌که قرار نبود در حوزه اجرا وارد شویم، اما از یک جایی به بعد مجبور شدیم کارهای اجرایی بسیاری انجام دهیم.

فرمانی در خصوص این تغییر رویکرد نوپاد گفت: به دو دلیل وارد مسایل اجرایی شدیم؛ یکی نبود متولی برای اجرای پروژه‌‌ها و دوم اینکه نوپاد شرکتی خصوصی است که به شکل یک شرکت خصوصی اداره می‌شود و بایستی درآمدزایی داشته باشد.

فرمانی، چرایی شکل‌گیری پی‌پاد را به نبود حلقه اعتماد در زنجیره تجارت الکترونیکی ایران نسبت داد و گفت: در بررسی‌هایمان به این نتیجه رسیده بودیم که اعتماد نداشتن مشتری به فروشنده در فضای مجازی، مهم‌ترین حلقه مفقوده در شکل‌ نگرفتن تجارت الکترونیکی است. بنابراین ایده پرداخت امن پاسارگاد را مطرح کردیم تا بانک به عنوان یک نهاد امنیت‌آور، وارد معاملات مجازی شود و این اعتماد را برای در امان بودن وجه و کالا به خریدار و فروشنده بدهد.

وقتی مشتری توسط پی‌پاد خریدی انجام می‌دهد، وجه مستقیم به حساب فروشنده واریز نمی‌شود بلکه در بانک ذخیره می‌ماند تا زمانی‌که فروشنده، کالا را به مشتری تحویل دهد و مشتری نیز تایید کند که کالای مورد نظرش را دریافت کرده است. در این فرآیند، عدم اعلام شکایت مشتری به بانک به منزله تاییدیه دریافت کالا از جانب وی قلمداد می‌شود. آن‌وقت وجه به حساب فروشنده واریز می‌شود. به عبارت دیگر، بانک نقش یک واسطه را میان فروشنده و خریدار ایفا می‌کند. در حال حاضر نوپاد با بیش از یک هزار فروشگاه طرف قرارداد است.

.

وقتی امپاد آمد

فرمانی در خصوص سرویس امپاد گفت: در تعامل با ایرانسل، سرویسی به نام امپاد را راه‌اندازی کردیم. امپاد ابتدا به‌صورت پیامکی فعال شد. یعنی دسترسی به سیستم پی‌پاد که اینترنتی کار می‌کرد را به صورت پیامکی فراهم کردیم.

به گفته وی، بعد از گذشت یک‌ سال از راه‌اندازی امپاد، تعداد تراکنش‌های پی‌پاد با رشد بسیار زیادی شروع به افزایش کرد و از حدود ۱۰۰ تراکنش روزانه به ۵۰ هزار تراکنش رسید.

مدیرعامل شرکت نوپاد در ادامه گفت: پس از مدتی در سال ۹۱ موضوع USSD مطرح شد و اینکه آیا باید پرداخت موبایلی روی آن فعال شود یا خیر؟ همه با این طرح موافق بودند، بنابراین پیش‌شماره #۷۲۰* را گرفتیم. شروع به راه‌اندازی تمام سرویس‌های پیامکی امپاد روی شبکه USSD کردیم و دوباره با رشدی اساسی مواجه شدیم. حالا نیز با آمدن ۳G، روی اپلیکیشن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

فرمانی توضیح داد: فعالیت شرکت نوپاد در حوزه پی‌پاد، دو بخش مختلف دارد. در یک بخش، سازمان‌های بزرگی وجود دارند که استفاده از درگاه‌های استاندارد بانک‌ها برایشان سودمند نیست. آن‌ها در خصوص تراکنش‌های مالی‌، درخواست‌های خاصی دارند و می‌خواهند بخشی از حسابداری سازمانشان را نوپاد انجام دهد. بنابراین، یک لایه جلو‌تر می‌رویم و به این مشتریان، گزارش‌های سفارشی می‌دهیم. بخش دوم هم به صاحبان کسب و کار اختصاص دارد. در این بخش، امپاد پررنگ است و تمرکز آن روی بانکداری همراه مبتنی بر USSD و اپلیکیشن‌ها می‌باشد.

.

 باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان پاسارگاد یکی دیگر از ایده‌های اندیشگاه نوپاد است که در آن موضوع وفادارسازی مشتریان به یک سازمان مطرح می‌شود. مدیرعامل شرکت نوپاد در خصوص نحوه فعالیت باشگاه مشتریان پاسارگاد گفت: کار باشگاه این است که مطابق پارامترهایی که برای بانک مهم و درآمدزا هستند، یک نظام امتیازدهی ایجاد کند.

او افزود: بانک بخشی از درآمدهایی که از قبال مشتریانش کسب می‌کند را به باشگاه می‌دهد تا دوباره برای‌‌ همان مشتریان هزینه کند، اما هزینه‌های باشگاه از جنس هزینه‌های بانک نیست. برای مثال، بانک پاسارگاد به مناسبت عید غدیرخم، کنسرتی اختصاصی ویژه اعضای باشگاه برپا می‌کند یا هنگام برگزاری جشنواره فیلم فجر، منتخبی از فیلم‌های بر‌تر را در سالنی اختصاصی برای این مشتریان تدارک می‌بیند تا در کنار خانواده‌شان به تماشای فیلم بنشینند.

به گفته وی، باشگاه مشتریان با دو هدف ایجاد شده است؛ اول وفادار نگه داشتن مشتریان فعلی به بانک پاسارگاد و دوم اینکه باشگاه یک ابزار بازاریابی محسوب می‌شود.

.

رونمایی از اپلیکیشن‌های جدید نوپاد

شرکت نوپاد روی پروژه‌ها و اپلیکیشن‌های جدیدی در حوزه کشاورزی، بهزیستی، سینمایی و حتی اطلاع‌رسانی بانک پاسارگاد برنامه‌ریزی کرده و می‌خواهد آن‌ها را رونمایی کند. رامین دهقان، معاون اجرایی شرکت نوپاد است. او در خصوص برنامه این شرکت درباره محصولات جدید گفت: ماموریت‌های نوپاد عمدتا به ارائه خدمات نوین بانکی، خدمات پرداخت و ایده‌های نو در زمینه سرویس‌های ارزش افزوده منجر می‌شود.

او افزود: محصولاتی برای ارائه داریم که بخشی از آن‌ها به خدمات مبتنی بر پرداخت با زیرساخت‌های اینترنتی و مخابراتی مربوط می‌شود و بخش دیگر به خدمات مبتنی بر شبکه USSD که بیشتر در محدوده حمل و نقل و خدمات فروش بلیت هواپیما و اتوبوس است.

دهقان از رونمایی اپلیکیشن‌های جدید خبر داد و افزود: اپلیکیشن‌ اطلاع‌رسانی بانک پاسارگاد با هدف برندینگ، اپلیکیشنی مختص بهزیستی و همچنین برنامکی برای سینما کورش به زودی رونمایی می‌شوند. همچنین رونمایی از دو اپلیکیشن «رستوران‌یار» و «صندوق‌یار» برای ارائه خدمات به رستوران‌ها و فروشگاه‌های هایپرمارکت جزو دیگر برنامه‌های ما است.

نوپاد، همچنین خدمت جدیدی را به سبد پی‌پاد اضافه کرده است. به گفته دهقان، این شرکت تالار بورس مجازی کالا و خدمات را برای فروش نهاده‌های کشاورزی ایجاد کرده است. کاربر نهایی می‌تواند به واسطه حضور سازمان نظام مهندسی کشاورزی از تامین‌کننده‌ها و از طریق زیرساخت پرداخت امن پاسارگاد نهاده تهیه کند.

شرکت نوپاد قرار است از وب‌سایت خبریام‌ریال نیز رونمایی کند؛ این وب‌سایت با هدف اطلاع‌رسانی در حوزه اخبار جدید بانکی به خصوص بانکداری همراه راه‌اندازی شده است.

منبع: فناپ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.