راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اپل‌پی یک وعده بزرگ است، اما چشم‌انداز پرداخت موبایلی را تغییر نخواهد داد

اپل از برنامه‌اش برای کیف پول در قرن ۲۱ پرده‌برداری کرد و این‌همه چیز را تغییر خواهد داد. راهکار پرداخت اپل، اپل‌پی در حقیقت باید چالش‌هایی را پشت سر بگذارد که همه روش‌های پرداخت موبایلی دیگر از آن‌ها خارج‌شده‌اند و هیچ تضمینی وجود ندارد که بتواند موفق بیرون بیاید. اپل‌پی برای استفاده ساده به نظر می‌رسد فقط کافی است گوشی خود را به پایانه نزدیک کنید و انگشت خود را روی اثرانگشت خوان گوشی قرار دهید، نیازی هم با باز کردن قفل گوشی یا استفاده از یک اپلیکیشن نیست. اپل‌پی امن نیز هست. اطلاعات کارت اعتباری شما به پایانه منتقل نمی‌شود بنابراین هکرهای مخرب به هیچ داده معناداری دسترسی پیدا نمی‌کنند. اگرچه اپل پرداخت موبایلی را اختراع نکرده است ولی با رونمایی از آیفون ۶ در سپتامبر به خیلی از کسانی که آگاهی از پرداخت همراه نداشتند این مفهوم را معرفی کرد.

اپل زمان مناسبی را برای راه‌اندازی این فنّاوری انتخاب کرد. مشکل پرداخت‌های موبایلی شبیه معمای مرغ و تخم‌مرغ است. چه کسی اول سازگار خواهد شد: فروشنده یا مشتری؟ مشتری می‌خواهد مطمئن شود که تعداد قابل‌توجهی فروشنده از این پرداخت موبایلی استفاده می‌کنند یا کلاً تغییر نمی‌کنند و فروشنده‌ها نیاز دارند تعداد کافی مشتریان با این سیستم پرداخت تغییر رفتار دهند یا آن‌ها را پشتیبانی نکنند.

چگونه شکسته شدن این مشکل در آمریکا قانون جدیدی است که فروشنده‌ها را مجبور می‌کند که پایانه‌های پرداخت خود را به‌روز کنند و در برابر هرگونه تقلب کارت اعتباری در وارسی‌هایشان مسئول هستند. پایانه‌های جدید ظاهراً ان‌اف‌سی را پشتیبانی می‌کند که به اپل کمک خیلی بزرگی خواهد کرد.

خارج از آمریکا دسترسی به دستگاه‌های پرداخت غیر تماسی در همه‌جا ممکن نیست. بسیاری از ترمینال‌های فقط گونه خاصی از کارت‌ها را می‌پذیرند اما اپل‌پی به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. بسیاری از فروشنده‌ها پرداخت اپلی را نمی‌پذیرند چون به آن به دید یک رقیب نگاه می‌کنند. در آمریکا، جایی که اپل‌پی در حال حاضر راه‌اندازی شده است، سوپرمارکت بزرگ وال مارت در مسیر استفاده از این راهکار نیست چراکه خود وال مارت به‌عنوان یک رقیب سیستم Merchant Customer Exchange را پیاده کرده است که هم با اندروید و هم با iOS سازگار است. در ضمن سایر فروشنده‌ها هم ممکن است از اپل‌پی استقبال نکنند چون آن‌ها اپلیکیشن iOS مخصوص خود را دارند و می‌خواهند مشتری‌هایشان از آن‌ها استفاده کنند.

مشتری‌ها این روش‌ها را می‌بینند و خودشان تصمیم می‌گیرند که از کدام راهکار استفاده کنند. اگر سوپر مارکت محلی شما اپل‌پی را می‌پذیرد شاید شما باید برای او ارزش قائل شوید. اگر پمپ‌بنزین‌ها، سوپرمارکت‌ها و سایر فروشنده‌های محلی از روش‌های پرداخت موبایلی مختلف استفاده کنند احتمالاً شما با هیچ‌کدام مشکلی نخواهید داشت.

اپل‌پی یک معامله ارزشمند است. خود این سرویس در‌‌نهایت ممکن است با شکست مواجه شود اما توجه صاحبان کسب‌وکار، فروشنده‌های و مشتری‌ها را به خود جلب می‌کند و ما را یک‌قدم به آینده کیف پول الکترونیک نزدیک‌تر می‌کند؛ اما با تصور اینکه اپل پرداخت موبایل را یک‌شبه تغییر دهد فریب نخورید.

منبع: ماه‌نامه بانکداری و پرداخت عصر ارتباط؛ شماره 15

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.