راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همه‌چیز درباره کارتس ۲۰۱۴ / کنفرانسی سه‌روزه‌ای برای توسعه کسب و کار پرداخت

نام بزرگ‌ترین رویداد کارت و پرداخت جهان CARTES SECURE CONNEXIONS است که خودشان را این‌گونه معرفی می‌کنند: «The Global Event For Payment, Identification and Mobility» که نشان می‌دهد حوزه تحت پوشش این رویداد فرا‌تر از کارت و پرداخت است. در کنار رویداد نمایشگاهی سه روز کنفرانس برگزار می‌شود که برخلاف رویدادهای ایرانی که شاهد سخنرانی مدیران و مقامات رسمی هستیم، این صاحبان ایده و کسب‌وکار‌ها هستند که برای کسانی که با پرداخت هزینه نسبتاً بالا در برابرشان نشسته‌اند صحبت می‌کنند. هزینه ورود برای سه روز نزدیک به ۶ میلیون تومان ایران آب می‌خورد. کمترین هزینه ورود به این کنفرانس حدود یک و نیم میلیون تومان است. از همین عدد بالایی که افراد برای ورود به این رویداد می‌دهند می‌توان اهمیت و قوت محتوای طرح‌شده درون رویداد‌ها را دریافت. باز برخلاف بیشتر رویدادهایی که ما در ایران برگزار می‌کنیم و ظاهر علمی دارد و شکل و صورت نسبتاً علمی مهم‌تر از دید و نگاهی است که برای کسب‌وکار لازم است بیشتر این رویداد‌ها با نگاهی کسب‌وکاری تنظیم‌شده‌اند. کنفرانس سه‌روزه کنار نمایشگاه اصلی، توسط comeexposium در Paris Nord Villepinte برگزار می‌شود. بیایید باهم شیرجه بزنیم درون آینده!

France-Cartes-Index-way2pay-93-09-27

در سه روز برگزاری کنفرانس ۱۲ رویداد برگزار می‌شود که با توجه به تم اصلی کارتس ۲۰۱۴ که کاربران درحرکت هستند، نگاهی ویژه به ابزارهای نوین مبتنی بر تلفن همراه دارد. در هرروز ۴ رویداد به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شود. همه رویداد‌ها از ساعت نه و نیم صبح تا پنج بعدازظهر ادامه دارد. روال کلی برنامه‌ها هم به این صورت است که با یک سخنرانی ده‌دقیقه‌ای در ساعت نه ونیم توسط رئیس آن بخش از رویداد، برنامه شروع و تا ساعت ده و نیم ادامه می‌یابد و بعد از قهوه و چایی دوباره برنامه از ساعت ۱۱ شروع و تا ۱۲ و نیم ادامه می‌یابد. بعدازآن تا ساعت دو ناهار است و از دو تا ۳ چند سخنرانی دیگر. بعد از چای و قهوه از ساعت سه و نیم تا پنج برنامه ادامه می‌یابد. برنامه‌های این سه روز در یک نگاه به این صورت است:

.

روز اول

mPOS و iBeacons: نوآوری بیشتر برای تجارت متصل (الکترونیک)

کیف پول‌ها، بیت‌کوین: معنای جدید پرداخت

حریم شخصی در جامعه دیجیتال

صدور کارت فوری و شخصی‌سازی: چه چیزی جدید است؟

.

روز دوم

خدمات تلفن همراه، فعال‌کنندگان آینده تلفن همراه ما

مستندهای امنیت و دولت الکترونیک

EMV: چالش‌ها و مزیت‌ها

اشیای متصل: اتصال و هوشمندی (M۲M، اینترنت اشیا)

.

روز سوم

NFC/HCE، یک تجارت موفق مبتنی بر شبکه (اتصال)

پرداخت همراه: اول امنیت! (HCE، NFC، اپل‌پی، SE، TEE)

اپلیکیشن‌های بیومتریک

به‌سوی خدمات ابری قابل‌اطمینان و اعتماد

جابجایی هوشمند در حمل‌ونقل

.

افتتاحیه

گردهمایی افتتاحیه شروع پرقدرت کارتس است که در آن فعالان اکوسیستمِ پرداخت، احراز هویت و حمل‌ونقل گرد هم می‌آیند. شرکت‌کنندگان افتتاحیه در سالن ژان تِوِز شاهد بحث و گفت‌وگوهایی درباره کلان‌روندهای نوآوری در روزهای آینده توسط رهبران صنعت بودند. یورواسمارت هم یک شِمای کلی از مهم‌ترین روندهای بازار و پیش‌بینی‌هایی که می‌شود را ارائه کرد.

در برنامه افتتاحیه دو سخنرانی کلیدی و سه پنل بحث و گفت‌وگو وجود داشت. در این برنامه چه کسانی صحبت می‌کنند؟ سخنرانان کلیدی از کمپانی اورنج و یورواسمارت هستند. اورنج یکی از شرکت‌های بین‌المللی فرانسه است که در زمینه خدمات دیتا، مخابرات و ارتباطات فعالیت می‌کند. این کمپانی که از سال ۱۹۸۸ شکل‌گرفته حدود ۲۲۶ میلیون مشتری دارد و ۱۷۰ هزار نفر در این کمپانی کار می‌کنند. مدیر برنامه NFC این کمپانی درباره پیاده‌سازی NFC در فرانسه و وضعیت و چالش‌های پیاده‌سازی آن به‌عنوان اولین سخنران کلیدی برای حاضران صحبت کرد. سخنران کلیدی بعدی هم رئیس هیئت‌مدیره یوراسمارت بود که درباره روند‌ها و پیش‌بینی‌های بازار ارائه‌ای داشت. یورواسمارت سازمانی غیرانتفاعی است که در بلژیک مستقر است. این سازمان خودش را صدای صنعت امنیت هوشمند می‌داند و فعالیت‌های پژوهشی فراوانی در این زمینه انجام داده است.

France-Cartes-1-Index-way2pay-93-09-27

اگر نگاهی به نام دیگر سخنرانان حاضر در پنل‌ها هم بیندازیم نام افرادی در نقش‌های مختلف شرکت‌های مختلف و مطرح را می‌بینیم: کمپانی مشاوره The Human Chain، کمپانی مشاوره Fross & Sullivan، کمپانی هنگ‌کنگی HIS که تولیدکننده کارت‌های گرافیک است، کمپانی هلندی و البته بین‌المللی جمالتو که در زمینه کارت‌های هوشمند فعالیت می‌کند و بیش از ۱۰ هزار پرسنل دارد، کمپانی ورلدلاین (Worldline) فعال در زمینه خدمات پرداخت الکترونیک، کمپانی فرانسوی اوبرتور (Oberthur) که با بیش از ۶۳۰۰ کارمند در زمینه کارت‌های هوشمند فعالیت می‌کند، وریفون (VeriFone) کمپانی آمریکایی بین‌المللی که شناخته‌شده‌ترین برند در زمینه دستگاه‌های کارت‌خوان و خدمات پرداخت در جهان است، کمپانی آلمانی تولیدکننده نیمه‌هادی‌ها یعنی Infineon، کمپانی هلندی تولیدکننده نیمه‌هادی‌ها یعنی NXP و کمپانی فرانسوی Ingenico که به‌خوبی شناخته‌شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید خبری از حضور و سخنرانی هیچ مقام و مسئول و وزیر و رئیس دولتی نیست و هر چه هست کمپانی‌ها و شرکت‌هایی هستند که رهبران فناوری بازار هستند. اگر به کلیدواژه‌های طرح‌شده در برنامه افتتاحیه هم نگاهی بیندازیم می‌بینیم که کلماتی مانند نوآوری برای پرداخت و خرده‌فروشی، حریم شخصی در جامعه دیجیتال، هوشمندی و دنیای به‌هم‌پیوسته، اینترنت اشیا، حمل‌ونقل و M۲M از توا‌تر بالایی برخوردار بودند. این واژه‌ها به نظر می‌رسد کلمه‌هایی هستند که هرکسی که می‌خواهد درباره آینده صحبت کند نیم‌نگاهی به آن‌ها می‌اندازد.

.

روز اول / اتاق یک

mPOS و iBeacons: نوآوری بیشتر برای تجارت متصل (الکترونیک)

تجربه خرید در فروشگاه از زمانی که خریداران شروع به استفاده از ابزارهای متنوع و به‌طور خاص تلفن همراه کرده‌اند در حال تغییر است. پذیرش فناوری‌های جدید توسط مشتریان، یک انقلاب واقعی را در محل فروش رقم‌زده است. فناوری‌های جدید چگونه تجربه کاربر مطلوبی را برای خریداران رقم می‌زنند؟ فناوری‌های جدید چه فرصت‌هایی را برای خرده‌فروشان ایجاد می‌کند؟ سخنرانانی از کمپانی‌های فرانسوی، مجارستانی، انگلستانی، ایرلندی و آمریکایی در طول یک روز دراین‌باره صحبت کردند که فناوری‌های جدید چه فرصت‌های جدیدی خلق می‌کند و چگونه باید از آن‌ها استفاده کرد. اگر به کلیدواژه‌های طرح‌شده در لابلای صحبت‌ها نگاهی بیندازیم این موارد بیشتر به چشم می‌خورد: آینده تجارت متصل (Connected Commerce)، مهم‌ترین روندهای خرده‌فروشی، تجارت همراه، شبکه‌های اجتماعی، تبدیل لحظه‌های پرداخت به لحظه‌های تعامل، mPOS، HCE، BLE، NFC، خدمات ارزش‌افزوده، پارادایم شیفت در خرده‌فروشی، ابزارهای هوشمند پوشیدنی پرداخت. آخرین سخنرانی این رویداد را یکی از نمایندگان پی‌پال انجام داد که عنوان جالبی داشت: انقلاب تلفن همراه درراه است!

.

روز اول / اتاق دوم

کیف پول‌ها، بیت‌کوین: معنای جدید پرداخت

ارزهای جدید مبتنی بر شبکه و مجازی مانند بیت‌کوین و ریپل (Ripple) و یا شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، نیروهایی هستند که نسل جدیدی از فهم نسبت به تجارت را ایجاد کرده‌اند. در اتاق دوم این رویداد قرار بود رویکرد و نگاه را نسبت به آن چیزی که در پیشِ رو است تغییر دهد. فعالان کسب‌وکار از شرکت‌های مطرحی از کشورهایی مانند انگلستان، فرانسه، بلژیک و آمریکا در سخنرانی‌ها و پنل‌هایی که داشتند درباره این رویدادهای انقلابی صحبت کردند. صبح این رویداد بعد از صحبت یکی از نمایندگان شرکت تحقیقاتی جونیپر انگلستان، پنل بحث و گفت‌وگویی بود با عنوان آینده بیت‌کوین. هرچند که چهار شرکت‌کننده این پنل فرانسوی بودند اما هرکدام دستی در آتش بیت‌کوین داشتند و مانند بسیاری از رویداد‌ها و شبه‌رویداهایی که شاهد سخنرانی فلان مقام دولتی در مضرات بیت‌کوین هستیم اینجا ابعاد فنی و کسب‌وکاری بیت‌کوین و تأثیر بزرگ‌تری که می‌گذارد بررسی شد. در سخنرانی‌های بعدی هم این موضوع بررسی شد که آیا بیت‌کوین می‌تواند آینده پرداخت باشد و چه مزیت‌هایی دارد که آن را جدی می‌کند. البته فقط مزیت‌ها نبود. دریکی دیگر از سخنرانی‌ها این موضوع بررسی شد که ارزهای مجازی مانند بیت‌کوین چه ریسک‌هایی دارند. در دیگر سخنرانی‌های این رویداد، مطالعه موردی درباره رفع موانع امنیتی کیف پول همراه صحبت شد. اخیراً استفاده از فناوری مانند HCE هم موردتوجه قرارگرفته و درباره شیوه‌های تسهیل این نوع جدید از پرداخت هم‌صحبت شد. راهبردهای استفاده از ابزارهای پوشیدنی هم از دیگر موضوع‌هایی بود که به آن توجه شد. شاید یکی از جالب‌ترین سخنرانی‌ها تحت این عنوان انجام شد: درک سرعت تغییر در دنیای پرداخت امروز! همچنین درباره آینده پول نقد و نسل جدید کیف پول‌های الکترونیک هم‌صحبت شد.

.

روز اول / اتاق سوم

حریم شخصی در جامعه دیجیتال

امینت هرگز دست از سر ما برنمی‌دارد. هرچقدر هم که فناوری پیشرفت می‌کند باز امنیت موضوع مهمی است. جامعه دیجیتال هم علاوه بر محاسنی که دارد چالش‌هایی در زمینه حریم شخصی با خود به همراه آورده است. بااین‌وجود ما احساس بسیار راحتی در استفاده از فناوری‌های جدید در زندگی روزمره‌مان داریم ولی اعتماد بعد از رسوایی‌های متعدد شنود و جاسوسی و نظارت، به‌طورجدی آسیب‌دیده است. شرکت‌کنندگان در این رویداد با چالش‌های متعددی که جامعه دیجیتال با آن روبه‌رو است رودررو شدند. سخنرانانی از هلند، بلژیک، آلمان، فرانسه، نروژ، سوئد و رژیم اشغالگر قدس در این بخش سخنرانی کردند. آینده eID، امنیت اطلاعات به‌عنوان عامل پیش‌ران توسعه اقتصاد دیجیتال، رگلاتوری و تور فرصت‌های کسب‌وکاری در جهان در حال تغییر، پرسش‌های اساسی در امنیت، مقابله با عدم اعتماد به راه‌حل‌های نوآورانه احراز هویت، چگونگی جابجایی کارت‌های فیزیکی احراز هویت با معادل‌های مجازی آن، مزیت‌های واقعی استفاده از هویت دیجیتال، احراز هویت امن با استفاده از روش‌های بیومتریک، راه‌حل‌های نوآورانه امنیتی تضمین حریم شخصی، بررسی این‌که ساختار فعلی رگلاتوری پرداخت به نفع یا به ضرر حریم شخصی کاربران است و امنیت به‌عنوان یک خدمت ازجمله کلیدواژه‌هایی بود که در این رویداد مطرح شد.

.

روز اول / اتاق چهارم

صدور کارت فوری و شخصی‌سازی: چه چیزی جدید است؟

به دست آوردن مشتری جدید و تحویل فوری کارت‌بانکی به آن‌ها از مهم‌ترین خدماتی است که موسسه‌های مالی و اعتباری انجام می‌دهند. چگونه می‌توان نرخ جذب را بیشتر کرد و تجربه مشتریان در این زمینه را ارتقا داد؟ چگونه می‌توان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد؟ چه فرصت‌هایی در بازار صدور آنی کارت وجود دارد؟ این‌ها بخشی از سؤالاتی بود که در این رویداد بررسی شد. آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، انگلستان، برزیل و فرانسه هرکدام نمایندگانی در این بخش داشتند. اگر نگاهی به کلیدواژه‌ها بیندازیم چیزهای جالبی دستگیرمان می‌شود: از کارت به تلفن همراه، صدور آنی کارت: پیش به‌سوی شعبه‌های آینده بانک‌ها، صدور آنی کارت‌های مبتنی بر EMV، رخنه و نفوذ و راه‌های مقابله با آن، اهمیت طراحی کارت برای رسیدن به قله کیف پول‌ها، اهمیت وفادار سازی در شخصی‌سازی.

.

روز دوم / اتاق اول

خدمات تلفن همراه، فعال‌کنندگان آینده تلفن همراه (پیش‌پرداخت، وفادار سازی، مالی)

انقلاب تلفن همراه، از دوران اتصال به دوران خدمت نقل‌مکان می‌کند و ما اکنون شاهد تأثیر عمیقی هستیم که بر تمام جنبه‌های زندگی ما دارد. در این بخش از کنفرانس، زوایای مختلف خدمات تلفن همراه در سراسر جهان و بررسی این‌که چگونه خدمات مالی، خرده‌فروشی و دیگر بخش‌ها تحت تأثیرش قرار می‌گیرند بررسی شد. تجربه مشتری در حال بازتعریف شدن است. انگلستان، آمریکا، سنگاپور، فرانسه، ایتالیا، برزیل و کانادا نماینده‌هایی در این رویداد داشتند. پول نقد دیجیتال (!)، چگونه خدمات مالی همراه صنعت مالی را بازطراحی می‌کند، پتانسیل‌های کانال یکپارچه، هرزمان، هرکجا، تهدیدهای روبه گسترش ابزارهای همراه، مصرف‌کنندگان و پرداخت همراه، بهترین راه‌های درگیر کردن مشتریان و فروشندگان در پرداخت‌های همراه، بررسی مطالعه‌های موردی در زمینه خرید همراه و آوردن نوآوری‌های پرداخت همراه به بازار ازجمله مواردی بود که بررسی شد.

.

روز دوم / اتاق دوم

مستندهای امنیت و دولت الکترونیک

مدیریت هویت و شیوه‌های قابل‌اعتماد محکم، برای دولت‌ها موضوعی حیاتی است. دولت‌ها در سراسر جهان علاقه‌مند هستند که زیرساخت‌ها و چارچوب‌های باری احراز هویت قدرتمند طراحی و پیاده‌سازی کنند که بتوانند از مزایای آن در طرح‌های دولت الکترونیک، سلامت و تجارت الکترونیک بهره‌مند شوند. فعالیت‌هایی در سراسر جهان شروع‌شده است که بتوانند چارچوب‌هایی برای هویت دیجیتال و قابل‌اطمینان در فضای مجازی طراحی کنند. در این رویداد تصویری از روند‌ها و برخی تجربه‌های موفق بررسی شد. تأثیر هویت دیجیتال در رشد و توسعه اقتصادی و خدمات الکترونیک، امضای دیجیتال، کارت‌های شهروندی اهمیت ابزارهای همراه ازجمله واژه‌های کلیدی این رویداد بود. این رویداد به دلیل ماهیت حاکمیتی که داشت شاهد حضور نمایندگانی از طرف دولت فرانسه بود. همچنین صاحبان کسب‌وکار و نمایندگان دولتی از کشورهای مختلف در این رویداد حضور داشتند که تجربه‌هایشان را در اختیار شرکت‌کنندگان بگذارند. کشورهایی مانند نیجریه، ترکیه، بوسنی و هرزگوین و اکوادور تجربه‌هایشان در زمینه پیاده‌سازی روش‌های احراز هویت را ارائه کردند.

.

روز دوم / اتاق سوم

EMV: چالش‌ها و مزیت‌ها

اروپایی‌ها برخلاف آمریکایی‌ها اعتقاد زیادی به EMV دارند و به نظر می‌رسد که باقی جهان هم به‌مرور اهمیت این استاندارد را درمی‌یابند. بااین‌حال در این رویداد از دیدگاه‌های مختلف به این استاندارد نگاه شد. در این رویداد پنلی هم باری بحث و بررسی در زمینه مهاجرت به EMV در آمریکا برگزار شد. در سومین بخش برنامه‌های روز دوم از کشورهای چین و استرالیا هم نمایندگانی حضور داشتند. به دلیل اهمیت این استاندارد متن مفصلی دراین‌باره در همین پرونده منتشرشده است.

.

روز دوم / اتاق چهارم

اشیای متصل: اتصال و هوشمندی (M۲M، اینترنت اشیا)

شاید یکی از مهم‌ترین واژه‌هایی که این روز‌ها در دنیای فناوری در حال تکرار شدن است «اینترنت اشیا» باشد. به نظر می‌رسد داستان‌های علمی تخیلی در حال واقعی شدن هستند و فقط تلفن‌ها و لپ‌تاپ‌ها نیستند که می‌توانند به اینترنت متصل شوند. آن‌طور که بار‌ها در مقاله‌ها گفته‌شده حالا نوبت یخچال و گاز و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید است که به اینترنت متصل شود. وقتی چیز‌ها به اینترنت متصل می‌شوند آن‌وقت شما می‌توانید بین اشیای مختلف ارتباط برقرار کنید. زندگی در دنیایی که میلیارد‌ها شی متصل به اینترنت در آن وجود دارد ما را درون دنیایی از اطلاعات پرت کرده است. به نظر می‌رسد دنیای اینترنت در آستانه تحولی بزرگ در تاریخ نسبتاً کوتاه خود است. حالا قرار است اشیا باهم ارتباط برقرار کنند و باهم حرف بزنند. ما هم می‌توانیم با اشیا ارتباط برقرار کنیم و خواسته‌هایمان را به آن‌ها بگوییم. بازار روبه رشد اینترنت اشیا خدمات و محصولات جدیدی می‌طلبد که فقط محدود به یک صنعت خاص نیست و همه صنایع مجبور به تغییرات اساسی هستند. فرصت‌های جدیدی پیشروی کسب‌وکار‌ها قرارگرفته است.

M۲M یا ارتباط ماشین با ماشین ازجمله کلیدواژه‌هایی بود که در این رویداد مطرح شد. در این رویداد علاوه بر کشورهایی که پیش‌ازاین در رویدادهای دیگر نماینده‌ای داشتند کشور سوئیس هم نماینده داشت. شاید مهم‌ترین موضوعی که در بیشتر سخنرانی‌ها موردتوجه قرارگرفته بود بحث‌های مربوط به امنیت اینترنت اشیا بود. در آخرین بخش این رویداد هم موضوع امنیت در یک پنل موردبحث و بررسی قرار گرفت.

.

روز سوم / اتاق اول

NFC/HCE، یک تجارت موفق مبتنی بر شبکه (اتصال)

NFC و HCE دو فناوری هستند که بعد از معرفی اپل‌پی حیات دوباره‌ای یافتند و بیشتر از گذشته موردتوجه قرار گرفتند. اپل که در هر صنعتی ورود کرده تغییر و تحول اساسی در آن ایجاد کرده با معرفی پرچم‌داران جدیدش در عرصه تلفن همراه دست به بازآفرینی مدل‌های کسب‌وکاری زد که چند سالی بود موردتوجه قرارگرفته بود؛ اما زمانی که اپل به این میدان گذاشت بقیه آن را جدی‌تر گرفتند. افسانه‌ها و واقعیت‌ها درباره این فناوری‌ها، کاربرد این فناوری‌ها در حمل‌ونقل، بررسی ریسک‌های امنیتی، افزایش تراکنش‌های mPOS با استفاده از تغییر در زنجیره ارزش از کلیدواژه‌های این رویداد بود. کشور هنگ‌کنگ با توجه به تجربه‌هایی که دارد، در این بخش حضور فعالی داشت. با توجه به اهمیت موضوع HCE در مقاله‌ای جداگانه این موضوع را در همین پرونده بررسی کرده‌ایم.

.

روز سوم / اتاق دوم

پرداخت همراه: اول امنیت! (HCE، NFC، اپل‌پی، SE، TEE)

در ادامه رویداد اول این روز و تحت تأثیر ورود اپل‌پی به این بازار نوظهور، موضوعی تکراری در صنعت پرداخت این بار از زاویه دیگری موردتوجه قرار گرفت: امنیت! همیشه و در ابتدای طرح هر راه‌حل نوآورانه‌ای موضوع امنیت موردتوجه جدی قرار می‌گیرد. این بار در کارتس موضوع امنیت درباره فناوری‌هایی جدید موردتوجه قرار گرفت. پرداخت همراه دستخوش چه تغییراتی خواهد شد؟ نگرانی‌های امنیتی چقدر درست است؟ این رویداد شاهد حضور نماینده‌هایی از فنلاند، آمریکا، انگلستان، هلند و فرانسه بود. همان‌طور که تا اینجا دیدیم به‌جز چند مورد خاص، ارائه‌دهندگان در این رویداد همه از چند کشور خاص بودند و جای خالی کشوری مانند ایران به‌خوبی مشاهده می‌شود. در این بخش از کنفرانس هم از بخش‌های مختلف تحقیقات، بازاریابی و مدیریت اجرایی شرکت‌های فعال نمایندگانی حضور داشتند. این رویداد هم با پنل بحث و بررسی درباره ابعاد مختلف امنیت در فناوری‌های جدید تمام شد.

.

روز سوم / اتاق سوم

اپلیکیشن‌های بیومتریک

مانند دو رویداد قبلی این رویداد هم به‌شدت تحت تأثیر فناوری‌های اپل بود. بعد از این‌که اپل گوشی‌های آیفون را مجهز به حسگر اثرانگشت کرد، دنیای جدیدی را در زمینه شناسایی و احراز هویت خلق کرد که هنوز ابعاد زیادی از آن برای ما ناشناخته است. درهرحال این فناوری عامل محرک قوی است که کاربردهای زیادی در زمینه احراز هویت خواهد یافت. ارمغان این شیوه امنیت بالا و تسهیل فرایند‌ها برای کاربران نهایی است. در تجهیزاتی مانند تلفن‌های همراه، دستگاه‌های خود‌پرداز و شعبه‌های بانکی شاهد تغییر خواهیم بود. در این بخش هم کار‌شناسان و مدیران شرکت‌های پیشرو تجربیاتشان را در اختیار شرکت‌کنندگان گذاشتند. در متنی جدا در همین پرونده این موضوع را بیشتر بررسی کرده‌ایم.

.

روز سوم / اتاق چهارم

به‌سوی خدمات ابری قابل‌اطمینان و اعتماد و جابجایی هوشمند در حمل‌ونقل

روز آخر و در اتاق چهارم، دو موضوع کلی موردبررسی قرار گرفت. امنیت، حریم خصوصی و حفاظت اطلاعات از مهم‌ترین عوامل در اعتماد به راه‌حل‌های ابری است. هرچند که نسبت به سال‌های گذشته شاهد رشد و گسترش بیشتری در استفاده از فناوری‌های ابری هستیم، اما هنوز مسائل امنیتی هرچند وقت یک‌بار و با اعلام یک رسوایی، شنود، رخنه یا چیزی مانندان توجه‌ها را به خودش جلب و نگرانی‌ها را دوچندان می‌کند. استفاده از ابزارهای متنوع با احراز هویت، نوآورری در صنعت مالی، فناوری‌های بدون تماسی و ابر‌ها و بررسی این‌که چه فرصت‌هایی در آینده قرار دارد ازجمله موارد موردبررسی در نیمه اول رویداد بود؛ اما در نیمه دوم رویداد حمل‌ونقل و تأثیری که نوآوری‌ها بر آن گذاشته‌اند بررسی شد. صنعت حمل‌ونقل از سال‌های گذشته ارتباط تنگاتنگی با صنعت پرداخت داشته است. با گسترش تلفن‌ها همراه به نظر می‌رسد نوآوری‌های بیشتری در این زمینه را مشاهده خواهیم کرد. آخرین بخش این رویداد هم پنل بحث و بررسی بود درباره حمل‌ونقل و تأثیری که از فناوری‌های نوین می‌گیرد. در این میزگرد از کشور ژاپن و شرکت سونی هم نماینده‌ای حضور داشت.

.

تعامل با رسانه‌ها

در سه روز برگزاری این کنفرانس و نمایشگاه آن، هرروز نشریه‌ای ۱۶ صفحه‌ای به‌صورت تمام‌رنگی و بر روی کاغذ گلاسه منتشر و در اختیار شرکت‌کنندگان گذاشته می‌شد. در این نشریه مطالب متنوع و کوتاهی از شرکت‌کنندگان منتشرشده بود. اما استفاده از رسانه‌ها منحصر به این نشریه چاپی نبود. کارتس در کنار وب‌سایت خود سعی کرده بود با طراحی اپلیکیشنی برای تلفن‌های هوشمند زمینه استفاده از ابزارهای جدید‌تر را هم فراهم کند. هرچند که طراحی این اپلیکیشن هم مانند وب‌سایت کارتس چندان چنگی به دل نمی‌زند، اما محتواهای جذاب و غنی در آن وجود دارد. در بین شبکه‌های اجتماعی هم کارتس از یوتیوب برای انتشار فیلم و تصویر، تویی‌تر برای انتشار مطالب فوری و فیس‌بوک و لینکدین هم استفاده کرده بود. در تویی‌تر هم می‌شد با هشتگ ‪‬CARTES۲۰۱۴ این رویداد را دنبال کرد. ‬

 .

هزینه حضور

هزینه حضور در کنفرانس هم به این صورت بود: سه روز ۱۶۹۵ یورو، دو روز ۱۴۴۹ یورو، یک روز ۸۶۰ یورو و نصف روز هم ۵۴۰ یورو. اگر می‌خواستید بلیت یک تا سه روز کامل را بخرید اگر شرکت‌کننده ویژه بودید به شما ۱۰ درصد تخفیف می‌دادند و اگر شرکت‌کننده نمایشگاه بودید به شما ۳۰ درصد تخفیف می‌دادند. اگر یورو را ۴ هزار تومان در نظر بگیریم، نزدیک به ۷ میلیون تومان هزینه حضور در این سه روز کنفرانس می‌شد. بیست و نهمین کارتس، که رویدادی جهانی برای بررسی صنعت امنیت دیجیتالی در حوزه راه‌حل‌های پرداخت، احراز هویت و حمل‌ونقل است یک تم کلی داشت: کاربران درحرکت.

منبع: ماه‌نامه بانکداری و پرداخت عصر ارتباط؛ شماره 15

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.