راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحول دیجیتال و پیشتازی در بانکداری نوین؛ نقشه راه بانک تجارت برای آینده

از ارتقای زیرساخت‌های فناوری تا همگامی با فین‌تک‌ها و زنجیره تأمین مالی؛ چگونه بانک تجارت با توسعه اکوسیستم دیجیتال خود در صنعت بانکداری ایران پیشرو می‌شود؟

جواد سجادی، مدیر امور تحول فناوری اطلاعات بانک تجارت، در گفت‌و‌گویی به چشم‌انداز بانک تجارت در حوزه فناوری اطلاعات، چالش‌ها و فرصت‌های بانک تجارت در مواجهه با فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های مالی و نقش بانک تجارت در تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF) پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت سامانه کسب‌و‌کار فناوری تجارت شایان، سجادی معتقد است که بانک تجارت، خود را رقیب فین‌تک‌ها نمی‌داند بلکه با سرمایه‌گذاری در این حوزه، شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی را برای خلق ارزش در اکوسیستم فناوری مالی ایجاد کرده است که بخشی از پازل اکوسیستم فناوری مالی بازار را تشکیل می‌دهند.

مدیر امور تحول فناوری اطلاعات بانک تجارت با اشاره به چشم‌انداز بانک تجارت در حوزه فناوری اطلاعات و نقش آن در تحول دیجیتال بانک توضیح داد: «چشم‌انداز بانک تجارت در حوزه فناوری اطلاعات، پیشتازی و سرآمدی اکوسیستم فناوری اطلاعات بانک در صنعت بانکداری ایران است. با برنامه‌ریزی‌های دقیق در معاونت فناوری اطلاعات، هدف‌گذاری کرده‌ایم تا در آینده‌ای نه چندان دور این چشم‌انداز محقق شود.»


راهکار بانک تجارت برای حفظ و تقویت جایگاه خود در رقابت بانکی


او در خصوص راهکار بانک تجارت برای حفظ و تقویت جایگاه خود در رقابت بانکی نیز گفت: «بانک تجارت در سه سال اخیر با استقرار سامانه کربنکینگ و مهاجرت داده‌های مشتریان از سیستم‌های قدیمی به سامانه جدید، به ارتقای زیرساخت‌های خود پرداخته است. همچنین، با تأسیس و توسعه شرکت‌های تخصصی، زیرساخت‌های متعددی را در حوزه‌های مالی، اعتباری و فناوری اطلاعات فراهم کرده و در حوزه‌های نوین مانند هوش مصنوعی، لندتک و ولث‌تک به توسعه بانکداری باز و پلتفرم‌های بانکداری تعبیه‌شده پرداخته است. این اقدامات زیرساختی پیش‌زمینه شکوفایی محصولات بانک را فراهم ساخته و به واسطه انجام این اقدامات، پیش‌بینی می‌کنیم سال 1404 سالی پر از دستاورد برای بانک در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار باشد.»

سجادی با اشاره به تمایزهای کلیدی بانک تجارت در حوزه فناوری اطلاعات و بانکداری دیجیتال بیان کرد: «بدنه متخصص و کارآزموده فناوری اطلاعات و شرکت‌های تحت پوشش بانک تجارت، مهم‌ترین تمایز این بانک نسبت به رقباست. سامانه‌های جدید مالی و اعتباری، به‌روز بودن زیرساخت‌های مرکز داده و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تخصصی در حوزه فناوری‌های مالی، اکوسیستم پویایی از بازیگران مؤثر در صنعت بانکی را برای بانک تجارت ایجاد کرده است که به عنوان مزیت رقابتی ارزشمندی محسوب می‌شود.»


چالش‌ها و فرصت‌های بانک تجارت در مواجهه با فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های مالی


او همچنین در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های بانک تجارت در مواجهه با فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های مالی گفت: «در فضای کنونی بانکداری دیجیتال، حضور فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های مالی با موانع متعددی نظیر مقررات پیچیده بانکی و نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی مواجه است. بانک تجارت، خود را به‌عنوان رقیب فین‌تک‌ها نمی‌داند بلکه با سرمایه‌گذاری در این حوزه، شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی را برای خلق ارزش در اکوسیستم فناوری مالی ایجاد کرده است که بخشی از پازل اکوسیستم فناوری مالی بازار را تشکیل می‌دهند.»


نقش بانک تجارت در تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF)


به گفته سجادی بانک تجارت با تأسیس شرکت شایان تجارت به عنوان یک شرکت تخصصی در حوزه زنجیره تأمین مالی، خود را پیشرو در این صنعت می‌داند. او توضیح داد: «این شرکت با ایجاد ابزارها و پلتفرم‌های به‌روز در حوزه زنجیره اعتباردهی، مشتریان را از مرحله تهیه مواد اولیه تا فروش محصولات به مصرف‌کننده نهایی، همراهی می‌کند. پروژه‌هایی نظیر «تأمین نو»، «صنف نو»، «بورس نو»، «کشت نو» و «کسب نو» از جمله دستاوردهای این شرکت در دو سال اخیر بوده‌اند. همچنین از طریق شرکت سیمرغ تجارت و طرح کالانو، زنجیره تأمین لوازم خانگی و وسایل نقلیه را اعتباردهی کرده‌ایم و با حضور در بازار BNPL، به مدیریت تسهیلات خرد پرداخته‌ایم.»


نقش فناوری اطلاعات در بهبود فرایند تأمین مالی زنجیره تأمین


مدیر امور تحول فناوری اطلاعات بانک تجارت در خصوص نقش فناوری اطلاعات در بهبود فرایند تأمین مالی زنجیره تأمین توضیح داد: «فناوری اطلاعات با ایجاد پلتفرم‌هایی که اعتبارسنجی و تخصیص اعتبار را به‌صورت شبکه‌ای و الکترونیکی انجام می‌دهند، به بهبود چرخه تأمین مالی کمک می‌کند. همچنین با گسترش سرویس‌ها، APIها و پلتفرم‌های تعبیه‌شده، صنایع مختلف را از دغدغه‌های عملیاتی بانکی فارغ ساخته و به توسعه کسب‌وکار آنها یاری می‌رساند. افزوده شدن بخش‌های مدیریت ثروت، بیمه و مالیات به زنجیره تأمین مالی نیز تأثیر چشمگیری بر رشد و توسعه بازار خواهد داشت.»


مدیریت تأثیر تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی بر استراتژی‌های فناوری اطلاعات بانک تجارت


به گفته سجادی بانک تجارت با تکیه‌بر تولید محصولات بومی و همکاری با شرکت‌های واردکننده تجهیزات، ریسک‌های تحریم را مدیریت می‌کند. همچنین، با برگزاری دوره‌های آموزشی و تأسیس آکادمی آموزشی برای همکاران، ریسک‌های ناشی از تحریم‌ها کاهش‌یافته است. حمایت از پروژه‌های امنیتی نیز همواره در دستور کار معاونت فناوری اطلاعات بانک قرار داشته و اقدامات مؤثری در این راستا انجام‌شده است.

سجادی در پاسخ به این سؤال که با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی در بخش‌های تولید و کسب‌وکار، بانک تجارت چه برنامه‌هایی برای تسهیل اعتبار دهی به واحدهای مختلف کسب‌وکاری و ارتقای اعتماد مشتریان به شبکه بانکی دارد، گفت: «ما در بانک تجارت راهکارهایی را دنبال می‌کنیم که بانک را به زمین مشتری ببریم و علاوه بر تقویت اعتماد مشتریان، شفافیت گردش اطلاعات مالی را نیز برای آنها به وجود می‌آوریم و با تعبیه سرویس‌ها در داخل ساختارهای فناوری شرکت‌های کوچک و بزرگ و ایجاد زنجیره‌های فاکتورینگ و اعتبار دهی و در کنار آن ارائه خدمات در قالب بانکداری باز، امکان دسترسی به اطلاعات دقیق و استفاده خودکار از تنوعی از سبد خدمات مالی و اعتباری به شکل آنلاین و بدون واسطه را فراهم کرده‌ایم. ما معتقدیم این اقدامات گام‌های اساسی برای جلب اعتماد و حفظ ارتباطی پایدار با مشتریان خواهند بود.»

منبع تجارت شایان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.