راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همه ما در قبال آینده مسئولیم / نخستین میزگرد بررسی رابطه بانکداری الکترونیک و ردپای اکولوژیک برگزار شد

به گفته پدرم، پدربزرگم برای هرکدام از فرزندانش یک ملک و املاکی کنار می‌گذاشت تا هنگام جوانی و شروع زندگی مشترک، بتوانند زندگی‌شان را با آن شروع کنند؛ و چقدر شیرین بود وقتی پدرانمان و مادرانمان این‌چنین حمایت‌های مردانه‌ای را از سوی پدرانشان داشتند. احتمالا ما هم سعی می‌کنیم به شکل‌های مختلف ملک و املاک یا پولی را برای آینده فرزندانمان کنار بگذاریم. اما همه ما به فکر خودمان هستیم و بس! چراکه اگر کمی دقیق‌تر نگاه کنیم می‌بینیم که ما نه‌تنها برای نسل آینده چیزی نمی‌گذاریم بلکه حقشان را هم داریم می‌خوریم. به گفته مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط‌زیست سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ما در ایران بیش از سه برابر ظرفیت اکولوژیک کشورمان را داریم استفاده می‌کنیم! این حقیقت تلخی است که باید باورش کنیم؛ حقیقتی که شاید در مورد دیگر کشورها هم صدق کند اما اگر برنامه‌ریزی درستی برایش نداشته باشیم آینده خیلی خوب نخواهد بود. میزان رد پای اکولوژیک ما یعنی اندازه مصرف ما از ظرفیت زیستی که در حالت عادی باید برابر یک باشد، الان معادل 2.66 است.

برای مقابله با این اتلاف منابع یا برای بهبود استفاده حداکثری از منابع، دنیا به سمت مفهومی رفته به نام «تکنولوژی سبز»؛ البته برخی هم آن را «تکنولوژی طبیعت »یا «تکنولوژی طبیعت‌محور» هم می‌نامند. درواقع به هر تکنولوژی‌ای که به حفظ منابع محیط‌زیست کمک کند تکنولوژی سبز گفته می‌شود و می‌توان یک خسته نباشید جانانه گفت به تمام کسانی که در دنیا و در ایران در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت کار می‌کنند؛ چراکه می‌توان این صنعت را یکی از صنایعی دانست که به‌شدت در راستای کاهش استفاده از منابع محیط‌زیست قدم برداشته است، از کاهش استفاده از کاغذ گرفته تا کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت و هزاران هزار چیزی دیگر که با آمدن این صنعت، باری را از دوش محیط‌زیست برداشته است.

Irankish-Greenbanking-Index-way2pay-93-09-18a

همین کافی بود تا سه‌شنبه هفته گذشته «نخستین میزگرد بررسی رابطه بانکداری الکترونیک و رد پای اکولوژیک» به میزبانی شرکت ایران کیش و با حضور جمعی از فعالان صنعت بانکداری و فعالان محیط‌زیست برگزار شد.

این نشست با حضور صادق فرامرزی مدیرعامل شرکت ایران کیش، مهندس قنبریان مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، دکتر نبی‌الله منصوری استاد مهندسی محیط‌زیست دانشگاه علوم و تحقیقات، دکتر غلامرضا کاظمی دینان مشاور رییس‌کل بانک مرکزی، دکتر زهرا جواهریان مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط‌زیست سازمان محیط‌زیست، دکتر محمد مراد بیات مدیرعامل مرکز فابا، مهندس برنجی مدیرعامل شرکت آترین پارسیان با هدف جلب‌توجه رسانه‌ها و شبکه بانکی به موضوع محیط‌زیست و اهمیت کاهش رد پای اکولوژیک برگزار شد.

فرامرزی مدیرعامل شرکت ایران کیش در این نشست با اشاره به کاهش مصرف کاغذ، کاهش ترددهای شهری و همچنین کاهش قابل‌توجه مصرف اسکناس به کمک بانکداری و پرداخت الکترونیک گفت: «سالانه هشت میلیون قطعه اسکناس بازسازی می‌شود که 800 میلیون تومان برای دولت هزینه دارد. درحالی‌که بانکداری الکترونیک می‌تواند به‌طورجدی از این میزان مصرف بکاهد.»

Irankish-Greenbanking-Index-way2pay-93-09-18g

وی در ادامه گفت: «در سال جاری در دنیا چهار میلیون هکتار جنگل و شش میلیون هکتار زمین زراعی از دست رفته است. 32 میلیارد تن دی‌اکسید کربن در هوا و 9 میلیون تن مواد سمی در آب‌وهوا رها شده است. رد پای اکولوژیک بازتاب‌کننده آثاری است که هر جامعه در اثر سبک و شیوه خود به‌جا می‌گذارد.آمریکا 5 برابر سهم اکولوژیک خود و امارات بالای 11 برابر سهم خود را مصرف می‌کند. میانگین در دنیا 2.5 برابر سهم خود را مصرف می‌کند، ایران نیز به‌اندازه میانگین دنیایی مصرف دارد. اما هند 0.5 برابر سهم خود مصرف دارد.»

Irankish-Greenbanking-Index-way2pay-93-09-18f

فرامرزی در پایان نیز گفت: «در بحث توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی از استانداردهای ایزو استفاده می‌کنیم که در پیاده‌سازی توسعه پایدار به سازمان‌ها کمک خواهد کرد. توسعه پایدار تنها با لحاظ کردن ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سازمانی و زیست‌محیطی ممکن می‌شود.»

کاظمی دینان مشاور رییس‌کل بانک مرکزی نیز در این نشست گفت: «محیط‌زیست را خدا به ما هدیه داده است. ما باید این هدیه را قدر بدانیم و سهم آیندگان را از آن حفظ کنیم. سازمان‌های بزرگ باید به سهم مسئولیت اجتماعی خود توجه کنند. ما مسئولیت اجتماعی را به‌عنوان یک رسانه در اختیار روابط عمومی سازمان‌ها می‌دانیم و صدای بلندتر سازمان و حرکتی بسیار زیبا برای معرفی سازمان است. مخاطبین سازمان‌ها معتقدند علاوه بر نفع سازمان‌ها از مردم، در مقابل دغدغه‌های آن‌ها مسئول‌اند. البته نه‌تنها سازمان‌ها بلکه ما همه مسئول هستیم.»

Irankish-Greenbanking-Index-way2pay-93-09-18b

نبی‌الله منصوری استاد مهندسی محیط‌زیست دانشگاه علوم تحقیقات نیز در این نشست گفت: «ردپای اکولوژیک رابطه مستقیمی با رفاه اجتماعی دارد و ما هنوز یاد نگرفته این رفاه اجتماعی را با آسیب به محیط‌زیست ایجاد نکنیم. باید سعی کرد با افزایش رفاه اجتماعی طوری پیش برود که شاخص مصرف محیط‌زیست را پایین بیاوریم.

Irankish-Greenbanking-Index-way2pay-93-09-18c

دکتر محمد مراد بیات نیز در پایان این نشست گفت: «به قول آلوین تافلر بشر چند موج را پشت سر گذارده است، موج کشاورزی، موج صنعت و اکنون موج فناوری اطلاعات و ارتباطات. تمام مشکلات محیط زیستی محصول موج صنعت است اما موج فناوری قرار است هم آسیب‌ها را کاهش دهد و هم ترمیم کند. در بیانیه سازمان جهانی محیط‌زیست، حفظ محیط‌زیست را به عنوان توسعه پایدار معرفی کرده است و این توسعه بر عهده همه نهادها به خصوص نظام بانکداری الکترونیک است.

Irankish-Greenbanking-Index-way2pay-93-09-18e

بانکداری الکترونیک نظامی است که تولید کربن را کاهش داده و به حفظ و ترمیم محیط زیست کمک کرده است. آلودگی هوا را کاهش داده است. 80% آلودگی تهران مربوط به وسایل نقلیه است. هفتاد درصد تراکنش‌ها به سمت الکترونیکی شدن پیش رفته است که اگر اینگونه نبود تعداد ترددها از 15 میلیون فعلی بسیار فراتر می‌رفت. نظام بانکی و پرداخت می‌توانند افتخار کنند که خدمتی به محیط زیست کرده‌اند. اکنون نظام بانکی باید از مشاغل سبز حمایت کند. تا سازمان محیط زیست تلاش نکند تلاش بانک‌ها به جایی نمی‌رسد. سازمان محیط زیست باید با ورود به حوزه بانکی از این مشاغل دفاع کند.»

Irankish-Greenbanking-Index-way2pay-93-09-18d

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.