راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرداخت ۲۰۰ همت از بدهی‌های بانک‌ها و تأمین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۴

سید حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در نخستین نشست خبری خود در تشریح جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ که توسط  مسعود پزشکیان به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌ها و رویکردهای این لایحه پرداخت. او تاکید کرد که تجربه بودجه‌نویسی سال‌های اخیر نشان داده است که هر دولتی که بودجه را زودتر به مجلس تقدیم کند، در سال‌های بعد نیز موفق‌تر خواهد بود. این در حالی است که تدوین بودجه امسال با وجود استقرار کامل دولت، با سختی‌های خاصی همراه بود.

 پورمحمدی رقم کلی بودجه عمومی کشور در سال ۱۴۰۴ را حدود ۶,۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و در این باره بیان کرد که درآمدهای دولت ۲۲۷۵ همت، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۲۳۳۰ همت و واگذاری دارایی‌های مالی ۱۳۸۰ همت پیش‌بینی شده است. او همچنین بیان کرد که دولت در سال آینده بر اساس این بودجه، تلاش خواهد کرد از ناحیه بودجه کمترین فشار به اقتصاد و مردم وارد شود.


اصلاحات ساختاری و شفافیت بودجه


پورمحمدی به موضوع اصلاحات ساختاری در بودجه‌ریزی اشاره کرد و بیان داشت که از سال ۱۳۹۷ این مسئله یکی از مطالبات اصلی بوده و در بودجه ۱۴۰۴ نیز به آن توجه ویژه شده است. یکی از چالش‌های همیشگی، لحاظ نشدن منابع هدفمندی در بودجه عمومی و همچنین عدم شفافیت در برخی از بندهای بودجه بود. او اظهار کرد که امسال تلاش شد تا ارقام بودجه عمومی و شرکت‌های دولتی به صورت شفاف و قابل گزارش‌دهی تنظیم شوند تا از ابهام در بودجه‌ریزی جلوگیری شود.


انطباق با برنامه توسعه هفتم


او تصریح کرد که بودجه سال ۱۴۰۴ اولین سالی است که بر اساس قانون برنامه توسعه هفتم تدوین شده است. سازمان برنامه و بودجه تلاش کرده تا انطباق حداکثری میان لایحه بودجه و این قانون وجود داشته باشد و جزئیات این انطباق نیز به صورت کامل در پیوست لایحه بودجه به مجلس تقدیم شده است.


تأثیر بودجه بر رشد اقتصادی و کاهش تورم


رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یکی از اهداف اصلی بودجه ۱۴۰۴ را تأثیر آن بر کاهش تورم و رشد اقتصادی دانست. او اظهار داشت که تنظیم احکام بودجه به گونه‌ای انجام شده که بیشترین اثر را در رشد اقتصادی داشته باشد و از سوی دیگر، ثبات در بازارها را نیز تقویت کند. همچنین بودجه عمرانی کشور نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است و بخشی از این افزایش از طریق حواله‌های نفتی تأمین خواهد شد.


بازپرداخت بدهی‌های دولت و حمایت از صندوق‌ها


پورمحمدی تأکید کرد که دولت موظف است بخشی از بدهی‌های خود به بانک‌ها و تأمین اجتماعی را پرداخت کند. بر این اساس، در بودجه ۱۴۰۴، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت بدهی بانک‌ها و همچنین ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای بدهی‌های تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، در بودجه سال آینده، موضوع مشارکت عمومی و خصوصی به صورت جدی دیده شده و صندوق‌های حامی اشتغال و بیمه محصولات کشاورزی نیز از حمایت‌های لازم برخوردار خواهند بود.


معافیت مالیاتی و حمایت از مشاغل


معاون رئیس‌جمهور از افزایش سقف معافیت مالیاتی مشاغل و کارمندان به ۲۴ میلیون تومان ماهانه خبر داد و این اقدام را گامی در جهت تحقق عدالت اقتصادی دانست. او همچنین اشاره کرد که حقوق گمرکی برای مواد اولیه و کالاهای اساسی در همان سطح دو درصد حفظ خواهد شد و شرکت‌های بورسی نیز در صورت افزایش سرمایه، از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد.


همسان‌سازی حقوق بازنشستگان


پورمحمدی با اذعان به وجود چالش‌هایی در اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، از آغاز پرداخت‌ها در مهرماه خبر داد و تأکید کرد که در ماه‌های آینده تلاش خواهد شد تا مطالبات بازنشستگان به‌صورت کامل پرداخت شود. او همچنین بر تعهد دولت به پرداخت کامل بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی تأکید کرد.


ثبات اقتصادی و کنترل کسری بودجه


رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأیید کسری بودجه ۸۵۰ هزار میلیارد تومانی، اظهار داشت که در بودجه ۱۴۰۴ تلاش شده است تا با صرفه‌جویی و انضباط مالی، از فشار بر اقتصاد کشور و بازار سرمایه جلوگیری شود. او تصریح کرد که استقراض از بازار سرمایه در نیمه اول سال، به دلیل کسری بودجه و برداشت از صندوق توسعه ملی بوده است، اما در سال آینده تلاش خواهد شد تا بدون نیاز به صندوق توسعه ملی، بودجه کشور تأمین شود.


واردات خودرو و رشد مالیات


پورمحمدی در خصوص واردات خودروهای نو در بودجه سال آینده اعلام کرد که ۲ هزار میلیارد تومان برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است تا از این طریق مصرف بنزین و قیمت‌ها کنترل شود. او همچنین اشاره کرد که در بودجه ۱۴۰۴، رشد مالیات نسبت به سال‌های گذشته کمتر پیش‌بینی شده است و تمرکز بر کاهش فشار مالیاتی بر مردم و بنگاه‌ها خواهد بود.


حذف فرابودجه و تقویت انضباط مالی


او در ادامه تصریح کرد که در بودجه سال ۱۴۰۴، دیگر چیزی به نام «فرابودجه» وجود نخواهد داشت و تمامی منابع هدفمندی یارانه و تخصیص‌های نفتی در بودجه گنجانده شده است. او تأکید کرد که دولت جز از طریق انتشار اوراق امکان پرداخت بدهی ندارد و تلاش شده است انضباط جدی به بودجه کشور داده شود تا از ناپایداری اقتصادی جلوگیری شود.


۳۳۰ همت برای یارانه نقدی و کالابرگ


رئیس سازمان برنامه و بودجه به بخش یارانه‌ها نیز اشاره کرد و اظهار داشت که حدود ۳۳۰ همت برای پرداخت یارانه نقدی و کالابرگ در سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است. او همچنین تأکید کرد که دولت تمام تلاش خود را برای جلوگیری از نوسانات اقتصادی که ممکن است یارانه‌بگیران را تحت تأثیر قرار دهد، به کار گرفته است.


عدم اعمال شوک مالیاتی


پورمحمدی در رابطه با سیاست‌های مالیاتی بودجه ۱۴۰۴ تصریح کرد: «تلاش کردیم قوانین مالیاتی به نحوی تنظیم شوند که شوک به اقتصاد وارد نشود.» او تأکید کرد که تغییرات مالیاتی باید منجر به فشار به مردم و بنگاه‌ها نشود و رشد مالیات نسبت به سال‌های گذشته با روند کاهشی پیش‌بینی شده است.


نفت ۶۳ دلاری و پیش‌بینی قیمت ارز


رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درباره تحقق تعهدات نفتی و اصلاحات ارزی توضیح داد که بودجه سال ۱۴۰۴ با پیش‌بینی قیمت هر بشکه نفت ۶۳ دلار تنظیم شده است. او بیان کرد که نرخ دلار برای کالاهای اساسی همچنان ترجیحی خواهد بود و سقف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و دارو ۱۲ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. پورمحمدی تاکید کرد که بودجه به‌گونه‌ای تنظیم شده که از ناحیه سیاست‌های ارزی و مالی به اقتصاد کشور شوک وارد نشود.


۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو


پورمحمدی همچنین از پیش‌بینی واردات ۲ میلیارد دلار خودرو در سال آینده خبر داد. او اعلام کرد که این اقدام به‌منظور کنترل مصرف بنزین و قیمت خودرو در بازار انجام خواهد شد.

در پایان این نشست، او بر تعهد دولت به حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید و اعلام کرد که دولت برنامه‌ریزی کرده است تا ۳۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید کند و در این زمینه آمادگی دارد از تمامی متقاضیان تولید برق خورشیدی حمایت کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.