راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قصد داریم وارد عرصه‌های جدید تأمین مالی زنجیره‌ای شویم

در گفت‌و‌گو با رئیس هیئت‌مدیره تجارت شایان اقدامات، چالش‌ها و افق پیش روی این شرکت بررسی شد

شرکت سامانه کسب‌وکار فناوری تجارت شایان در سال 1399، به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ فناوری و نوآوری بانک تجارت (تفتا) و بازوی اجرایی بانکداری شرکتی و تجار، فعالیت تخصصی خود را در حوزه ارائه خدمات مالی B2B در بانک تجارت شروع کرد. تجارت شایان با بهره مندی از سرمایه انسانی متخصص و دانش روز توانسته است راه‌حل‌های نوینی از جمله سامانه یکپارچه ارائه خدمات تأمین مالی زنجیره‌ای (SCF) با نام تجاری اکوتام را در راستای رفع نیاز به کسب‌و‌کارها و صنایع مختلف معرفی کند و به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان فناور در کشور در حوزه SCF در این بازار فعال باشد. در راستای آشنایی بیشتر با این شرکت گفت‌و‌گویی با علیرضا ایلخانی، رئیس هیئت‌مدیره تجارت شایان انجام شده و او به تشریح اقدامات، چالش‌ها و افق پیش روی تجارت شایان پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت سامانه کسب‌وکار فناوری تجارت شایان، علیرضا ایلخانی یکی از مدیران ارشد در بانک تجارت است که مسئولیت‌های کلیدی در بخش‌های مختلف این بانک داشته است. او به‌عنوان رئیس اداره بانکداری تجاری در بانک تجارت فعالیت می‌کند و پیش‌تر در بانکداری شرکتی این بانک فعالیت داشته است. او همچنین در حوزه‌هایی مانند زنجیره تأمین مالی (SCF) مشارکت داشته و از مزایای آن مانند افزایش شفافیت و کاهش هزینه‌های مالی برای کسب‌وکارها سخن گفته است.


نگاهی به مزیت‌های رقابتی تجارت شایان


ایلخانی با اشاره به وضعیت رقابتی بازار، در خصوص تجارت شایان توضیح داد: «تجارت شایان نسبت به رقبای خود در کشور از مزیت‌های زیادی برخوردار است، بانک تجارت که سهام‌دار اصلی شایان است درک مناسبی از تأمین مالی زنجیره‌ای و ابزارهای موجود در این حوزه دارد و همچنین مدیر ارشد این سازمان حمایت کاملی از تداوم فعالیت‌ها در این حوزه و برنامه‌های بزرگی برای حوزه SCF دارد. مدیران میانی نیز درک مناسبی از SCF و ابزارها دارند و می‌خواهند این ابزارها را توسعه بدهند. مدیران اجرایی این بانک هم ابزارها را می‌شناسند و از سازوکارهای لازم برای فروش این ابزارها و ارائه این خدمات آگاه هستند این اولین مزیت رقابتی شایان نسبت به شرکت‌های زیر مجموعه بانک‌هایی است که هنوز درک مناسبی از مفاهیم مرتبط با حوزه تأمین مالی زنجیره‌ای و پیاده‌سازی آن را ندارند.»

او ادامه داد: «مزیت بعدی تجارت شایان نسبت به رقبای خود داشتن تیم با تجربه و حرفه‌ای هست. شروع فعالیت تجارت شایان به چند سال قبل برمی‌گردد. این شرکت دانش مناسبی را در این حوزه ایجاد کرده است و تیم اجرایی‌ای دارد که نه تنها با مفاهیم آشنا هستند بلکه توانسته‌اند تجربه هم در حوزه عملیاتی کسب کنند و بدانند که چطور باید در این حوزه پیشرو باشند و این فرصت را داشتند که محصولشان را به شکل تدریجی تکمیل کنند و به بلوغ برسانند در واقع تمرکز دانش و تجربه‌ای که در شایان هست در شرکت‌های دیگر با این کیفیت و با این حجم وجود ندارد.»


مأموریت اصلی تجارت شایان چیست؟


علیرضا ایلخانی با اشاره به مأموریت اصلی شرکت تجارت شایان گفت: «مأموریت اصلی تجارت شایان تولید ابزارهای مختلف در حوزه تأمین مالی زنجیره‌ای است که تا جای ممکن هم موفق بوده است. سامانه اکوتام یکی از نمونه‌های خوب سامانه ارائه خدمات به مشتریان حقوقی است که تمامی ویژگی‌های یک برنامه جامع را دارد اینکه ما به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمت درک دقیق و درستی از نیاز مشتری داشته باشیم در این سامانه پیاده‌سازی و اجرا شده است.»


دقت عمل زیاد اکوتام در حوزه مأموریت سازمانی


ایلخانی بیان کرد: «سامانه اکوتام با بلوغ پیداکردن شرکت باید حوزه‌های جدیدی را در بحث تأمین مالی زنجیره‌ای ایجاد کند. رویکردهای مختلفی در دنیا وجود دارند که در ایران هنوز پیاده‌سازی نشده‌اند و شایان می‌تواند در اجرای این رویکردها در ایران پیشرو باشد شاید همچنان مأموریت در حوزه تأمین مالی زنجیره‌ای تعریف شود اما قصد داریم وارد عرصه‌های جدیدی از تأمین مالی زنجیره‌ای شویم.»


نگاهی به محصولات تجارت شایان


او با اشاره به محصولات شرکت تجارت شایان و ویژگی‌های آنها توضیح داد: «ما برای اینکه بتوانیم محصول بسازیم باید ابزارهای عملیاتی پایه را داشته باشیم تا بتوانیم مبتنی بر آن ابزارها کار را جلو ببریم. تجارت شایان فعالیت خودش را با ساختن ابزار دستور پرداخت شروع کرد. اوراق گام تنها ابزاری بود که به صورت رسمی در شبکه بانکی و در این حوزه وجود داشت و هیچ‌وقت توسط بانک مرکزی سرویسی بر آن ارائه نشد. اگر بانکی از این ابزار استفاده می‌کرد به‌عنوان مشتری بانک مرکزی بود و هیچ‌وقت بانکی موفق نشده بود این را در قالب یک پلتفرم در سامانه جدایی به مشتریان خود ارائه کند.»

او با اشاره به برات الکترونیکی توضیح داد: «اوراق گام هیچ‌وقت در اسکوپ تجارت شایان نبوده ولی برات الکترونیک (به‌عنوان یکی از ابزارهایی که توسط بانک مرکزی معرفی شده بود) می‌توانست کمک بکند به ما تا بتوانیم به مشتری‌ها سرویس بدهیم. برات الکترونیک تا چند ماه گذشته سرویس پایه‌های مورد نیاز ما را ارائه نداده بود و حتی امروز هم که این ابزار ارائه شدند شاید هنوز با ایرادهای مختلفی مواجه است که به لحاظ عملیاتی کار را سخت می‌کند. یکی از اتفاقاتی که توسط تجارت شایان افتاد این بود که با کمک بانک تجارت توانست ابزار «دستور پرداخت» یا «برات داخلی بانک تجارت» را طراحی و پیاده‌سازی کند.»

ایلخانی در ادامه گفت: ‌«دستور پرداخت ابزاری است که همه چارچوب‌های قانونی لازم را دارد و به لحاظ قانونی در چارچوب مفهوم براتی که در قالب بانک تجارت آمده طراحی شده است و به لحاظ بانکی همه الزامات بانکی را رعایت می‌کند. همچنین ثبت اسناد مرتبط با تعهدات و چگونگی اطلاع‌رسانی در خصوص این تعهدات به بانک مرکزی و ثبت این موارد در بانک مرکزی به نحو مناسبی داخل این ابزار ایجاد می‌شود.»


تأمین نو


ایلخانی با اشاره به تأمین نو گفت: «ما محصولات مختلفی را بر روی این ابزار ارائه دادیم. تأمین نو اولین محصول ما در این حوزه بود و تأمین نو توانست ارتباط بین خودرو سازان و قطعه سازان را پوشش دهد و به نحو مناسبی در این زمینه عمل کند.»


صنف نو


ایلخانی با اشاره به صنف نو همچنین گفت: «بعد از تأمین نو توجه ما به حوزه دیگری از مشتریان جلب شد، تولید کنندگانی که قرار بود محصولات خود را از طریق یک شبکه توزیع پخش کنند و به دست مصرف‌کننده نهایی یا فروشنده‌های خرد برسانند؛ برای طراحی این محصول احتیاج بود به اینکه ما نیاز خاص این گروه را بررسی کنیم که بعد از بررسی، محصول صنف نو طراحی شد. همچنان ابزار پایه ما ابزار دستور پرداخت بانک تجارت بود ولی شرایط ارائه خدمت به مشتری اعم از اینکه محصول من به لحاظ فنی چه ویژگی‌هایی دارد، به لحاظ فیچرهای موجود شرایط ارائه خدمت به مشتری چه ویژگی‌هایی دارد و موردهای این‌چنینی در طراحی این محصول یعنی صنف نو موردتوجه قرار گرفت و صنف نو برای این مشتریان ارائه شد. در زمینه همراهی در حوزه تولید به‌تازگی محصولات کشت نو و کسب نو به اکوتام پیوسته است از ابزارهای موجود در اکوتام برای ارائه خدمت به مشتریان استفاده می‌کند.»


تأمین نو بورس کالا


ایلخانی با اشاره به تأمین نو بورس کالا، دیگر محصول تجارت شایان گفت: «با توجه به بازار کنونی خیلی از مشتریان موظف هستند یا ترجیح می‌دهند که معاملات خود را که بخش کمی هم نیست از طریق بازار بورس کالا انجام بدهند. مکانیزم بورس کالا احتیاج به شرایط خاص خود دارد و ما با مذاکرات مختلف در لایه‌های مختلفی که وجود دارد توانستیم در بورس کالا و فروشندگان و خریداران در این حوزه‌ها محصولی تولید کنیم که بتواند خدمات تأمین مالی زنجیره‌ای را به خریداران و فروشندگان محصول از طریق بورس کالا ارائه کند و این محصول «تأمین نو بورس کالا» نام‌گذاری شد یعنی مفهوم تأمین نو در بورس کالا پیاده‌سازی می‌شود. این هنوز عملیاتی نشده در فاز پایلوت قرار دارد و به محض اینکه فاز پایلوت موفقیت‌آمیز به اتمام برسد می‌توانیم وارد حوزه بورس کالا شویم.»


صنف نو پلاس


ایلخانی به اشاره به صنف نو پلاس همچنین توضیح داد: «فارغ از این موارد محصول دیگر ما ترکیب ابزارهای تسهیلاتی و ابزار تعهدی است. برات داخلی یا دستور پرداخت ما یک ابزار تعهداتی است. بانک تضمین کننده پرداخت یک تعهد در سررسید مشخصی است ولی در ابزارهای تسهیلاتی بانک از ابتدا با پرداخت نقدینگی به مشتری خودش سعی می‌کند گره از کار مشتری باز کند با توجه به تجربه‌ای که در بانک تجارت وجود داشت تحت عنوان کالانو که در حوزه مشتریان اشخاص اتفاق افتاده بود و کمک می‌کرد به اینکه توان خریدار برای خرید اقساطی با تمایل فروشنده به فروش اقساطی با هم هماهنگ شود مثلاً مشتری من این امکان را دارد که یک کالایی را به صورت قسطی در 12 قسط خرید کند ولی شرایط نقدینگی و سرمایه در گردش به فروشنده اجازه نمی‌دهد که این کالا را با تعداد اقساطی بیشتر از شش قسط بفروشد. اینجا بانک به کمک خریدار می‌آید و این امکان را ایجاد می‌کند تا تسویه حساب با فروشنده طی 6 قسط انجام شود و تسویه حساب با خریدار طی 12 قسط انجام شود البته این اعداد مثال بود و می‌تواند هر ترکیبی دیگری رو به خود اختصاص دهد.»

ایلخانی بیان کرد: «عملاً ما می‌توانیم با این ابزار نیاز خریدار و فروشنده را به همدیگر نزدیک کنیم این ابزار تحت عنوان صنف نو پلاس امروز در دست تولید است و در فاز پایلوت قرار دارد و امیدواریم که بتوانیم تا چند هفته دیگر این محصول را به مشتریان ارائه کنیم.»

به گفته رئیس هیئت‌مدیره تجارت شایان، یک محصول دیگر این شرکت در حوزه ال سی داخلی است. او در این خصوص توضیح داد: «می‌توانیم سند تعهد پرداختی که بر روی ال سی داخلی ما ایجاد می‌شود را در هر قالب برای مشتریان انتقال دهیم . این محصول به‌عنوان یک منشأ اعتبار استفاده می‌شود به این صورت که مشتری می‌تواند بدهی خودش را از طریق بخشی از ال سی که به نفعش صادر شده و اسناد حملش ارسال شده به حلقه‌های قبلی خود که از آنها خرید کرده است پرداخت کند. این سه محصول را به شکل ویژه در دست تهیه داریم و هر سه در فاز پایلوت است. امیدوارم بتوانیم در چند هفته آینده به مشتریان ارائه دهیم.»

علیرضا ایلخانی در پایان گفت: «جذابیت همه این محصولات کنار همدیگر معنا پیدا می‌کند آنجایی که بتوانیم پیوستگی بین این ابزارها و گروه‌های مختلف مشتریان را حفظ کنیم. همچنین قابلیت تبدیل برات داخلی به برات الکترونیک می‌تواند بسیار جذاب باشد. نوآوری ما این بود که توانستیم یک طیف یکپارچه‌ای داشته باشیم که محصولات به‌سادگی بتوانند به همدیگر تبدیل شوند و نیازهای خاص هر گروه از مشتریان ما را برطرف کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.