راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کریپتوگرافی و تأثیر آن بر آینده امنیت مالی جهانی

در بخش‌هایی از جیتکس به‌خصوص در سالن‌های ۷ و ۸ تا حدی موقعیت سالن‌های ۸-۹ نمایشگاه بین‌المللی خودمان در ایران را دارد. محلی است که معمولاً در نمایشگاه برندهای اصلی رویداد در آن حضور پیدا می‌کنند، اما چیزی که در سالن ۸-۹ نمایشگاه بین‌المللی می‌بینید را به توان ۱۰ کنید تا حدی از ابعاد ماجرا مطلع شوید. در سالن‌های ۷ و ۸ جیتکس می‌توانید برندهایی مانند گوگل‌کلاد، ADOBE، ردینگتون، SAS، G42، RED Hat، لنوو و IBM را مشاهده کنید.

در یکی از ارائه‌هایی که در غرفه IBM بود تمرکز جدی بر آینده رمزنگاری یا کریپتوگرافی بود. در این ارائه مطرح شد که آینده دنیای دیجیتال جدید بستگی به کریپتوگرافی دارد. شاید این حرف از زبان IBM تا حدی بازاری به نظر برسد و در نگاه اول فکر کنیم که قصد دارد محصول خود را به فروش برساند و توسعه دهد، اما باید باور داشت که چشم‌انداز IBM تا حدی در این مسیر ترسیم شده است.

این شرکت قصد دارد هرچه بیشتر سرعت پردازنده‌های کوانتومی خود را افزایش دهد و در این مسیر کریپتوگرافی از اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. همین موضوع اگر بنا باشد در فضای بانکی قرار گیرد شرایط بسیار متفاوت خواهد بود، چرا که قطعاً سرعت پردازش تراکنش‌ها را نیز می‌تواند افزایش دهد و با دنیایی مواجه می‌شویم که امنیت در کنار سرعت قرار می‌گیرد، موضوعی که شاید ایده‌آل‌ترین موضوع برای صنایع مالی باشد، چرا که هم اطلاعات امن باقی می‌ماند و هم سرعت پردازش نیز افزایش می‌یابد، اما به نظر می‌رسد IBM در چشم‌اندازی که برای خود تعریف کرده است می‌تواند بخش زیادی از موضوعات امنیت شبکه در بحث پردازش شبکه را تحت تأثیر قرار دهد.

چه در موضوع تراکنش‌های بلاکچینی و چه در مورد تراکنش‌های بانکی این موضوع به‌شدت صدق می‌کند. با بررسی این موضوع می‌توان دریافت باید هم‌زمان با استفاده از پردازنده‌های کوانتومی IBM به سمت توسعه امنیت در کنار آن نیز پیش رفت، چرا که با توسعه پردازنده‌های کوانتومی عملاً امنیت شبکه نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و شما نیاز خواهید داشت تا رمزنگاری کوانتومی را نیز توسعه دهید تا امنیت اطلاعات شما به‌خوبی حفظ شود در غیر این صورت قطعاً این موضوع می‌تواند چالشی تا چند سال آینده برای تمام سیستم‌های امنیتی قدیمی باشد. آن چیزی که ما شاهد آن هستیم کریپتوگرافی بر تمام سیستم‌ها از جمله پرداخت سوئیفت و سیستم‌های تسویه تأثیرگذار خواهد بود، همچنین این موضوع نیز بر روی کیف‌پول‌های بلاکچینی معاملات و احراز هویت کاربران نیز تأثیر می‌گذارد که اگر ساختار ترمیم نشود می‌تواند دنیای آینده را با چالش مواجه کند، ولی اگر ساختار با روند پیش برود می‌تواند سرعت و امنیت تراکنش‌های در دنیا بیشتر از گذشته شود، اما اگر از این فضا عبور کنیم و از کنار غرفه غول‌پیکر IBM گذر کنیم در کنار آن یک غرفه به‌نسبت کوچک می‌بینیم به نام OMNIFY برمی‌خوریم که به نحوی سعی دارد پلتفرم امور مالی تعبیه‌شده «عرب بانک» باشد.

عرب بانک یا بانک عرب یکی از بانک‌های قدیمی خاورمیانه است که در سال ۱۹۳۰ تأسیس شد و اکنون در ۶۰۰۰ شعبه و پنج قاره جهان به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد. به نظر می‌رسد اومنی‌فای قصد دارد بازوی سرویس‌های نوآورانه مالی عرب بانک باشد، به‌خصوص در سرویس‌هایی که رگولاتوری چندانی در خصوص آن وجود ندارد و همچنین شخصی‌سازی سرویس‌های مالی برای کسب‌وکارها یکی از نکات اصلی این اتفاق است. نقشه راهی که اومنی‌فای برای خود ترسیم کرده است ساده‌سازی تراکنش‌ها و گسترش دامنه بازار و خود است و به دنبال سفارشی‌سازی خدمات بانک و پرداختی برای مشتریان خود است.

این پلتفرم قصد دارد تا هم کارت‌های مجازی و هم کارت‌های فیزیکی ارائه دهد و پرداخت‌های بین‌المللی یکپارچه با هزینه کم و سرعت بالا انجام دهد و همین‌طور بتواند راهکارهای احراز هویت و فرایند ثبت‌نام مشتریان خود را تسهیل کند و با تطبیق قوانین امنیت کاربران را افزایش دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.