راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دیجی‌پون؛ پلتفرمی برای خرید و فروش کدهای تخفیف

سیاوش محسنیان، بنیان‌گذار دیجی‌پون در نمایشگاه ایران ایتکس عنوان کرد که این مجموعه برخلاف گمان عده‌ای، زیرمجموعه دیجی‌کالا نیست

دیجی‌پون از استارتاپ‌های جوانی است که در سومین نمایشگاه ایران‌ایتکس شرکت کرده است؛ این نمایشگاه با محوریت کسب‌وکارهای حوزه فناوری برگزار می‌شود و کارجویان و کسب‌وکارها برای جذب و استخدام در آن شرکت می‌کنند و شرایط خود را برای یکدیگر شرح می‌دهند.

دیجی‌پون یکی از استارتاپ‌های پورتفوی شتاب‌دهی پلنت است. این پلتفرم به کاربران امکان می‌دهد در زمان کوتاه و با قیمت مناسبی کد تخفیف خود را برای فروش بگذارند. همچنین هر لحظه که تصمیم به خرید محصول یا دریافت خدماتی داشتند می‌توانند در دیجی‌پون کد تخفیفی برای آن بیابند و آن را بخرند. در ادامه گفت‌وگوی سیاوش محسنیان، بنیان‌گذار دیجی‌پون در نمایشگاه ایران ایتکس با خبرنگار «کارنگ» آمده است.


کوپن‌های تخفیف‌دار برای امور رفاهی سازمان‌ها


دیجی‌پون استارتاپ جوانی است که حدود یک سال از آغاز فعالیتش می‌گذرد. یکی از چالش‌هایی که این استارتاپ در طول این یک سال داشته، نام برند خود بوده است.

سیاوش محسنیان، بنیان‌گذار دیجی‌پون، درباره نام دیجی‌پون توضیح داد: «دیجی‌پون برگرفته از یک مفهوم جهانی، یعنی «دیجیتال‌کوپن» است. به دلیل شباهت اسمی که با دیجی‌کالا داریم برخی گمان می‌کنند دیجی‌پون زیرمجموعه دیجی‌کالاست که این گمان اشتباه است. ما کوپن‌های دیجیتالی را روی پلتفرم که درواقع یک کیف پول است شارژ می‌کنیم. این کوپن‌ها یا کارت هدیه یا کوپن‌های تخفیف‌دارند که درنهایت سازمان‌ها در امور رفاهی‌شان استفاده ‌می‌کنند.»


اتصال کیف پول و فروشگاه


محسنیان درباره نوآوری به‌کاررفته در دیجی‌پون اظهار کرد: «نوآوری دیجی‌پون در این است که در کنار کیف پول خود یک فروشگاه دارد که تمام دارایی درون کیف پول به آن فروشگاه وصل می‌شود و می‌توان با استفاده از این دارایی‌ها کارت‌های هدیه و کدهای تخفیف را خریداری کرد. دیجی‌پون با ایده کوپن کارمندی شکل گرفت. از آنجا که بسیاری از کوپن‌های کارمندی قابلیت تبدیل به پول نقد را نداشتند یا فرایندی غیرامن برای نقد کردن این کوپن‌ها وجود داشت، به این فکر افتادیم که زیرساخت امنی برای تبدیل کوپن‌ها بسازیم و تبادل کوپن‌ها را برای خریداران و فروشندگان آن امن کنیم. همچنین دیجی‌پون یک بازار قابل ترید دارد.»


نیروی کار؛ چالش اصلی دیجی‌پون


نیروی کار این روزها به یکی از چالش‌های کسب‌وکارها تبدیل شده است. از سویی مهاجرت نیروی کار متخصص و از سوی دیگر مواجهه با نسل تازه‌ای که نیروی کار را تشکیل می‌دهند، باعث شده بسیاری از سازمان‌ها برای جذب و نگهداشت نیرو با مشکلاتی روبه‌رو باشند.

محسنیان درباره چالش‌هایی که دیجی‌پون در حوزه سرمایه انسانی با آن روبه‌روست توضیح داد: «در حوزه منابع انسانی از ابتدای کار با نسل زد چالش بسیاری داشتیم. به عبارتی کارآموزهایی داشته‌ایم که اتفاقاً در حوزه‌های مختلف بسیار متخصص بودند، اما متأسفانه بعد از فرایند پذیرش در سازمان، برخی از رفتارهای سازمانی را رعایت نمی‌کنند و این موضوع نگهداری نسل زد را برای ما دشوار می‌کند. اکنون فقط یک نفر از هشت نفر نسل زد که در دوره‌های کارآموزی به سازمان ما آمدند باقی مانده است.»

او در ادامه افزود: «نیروی انسانی متخصص را هم نمی‌توان برای مدت‌زمان طولانی نگه داشت، زیرا به محض دریافت پیشنهاد کاری بهتر یا فرایند مهاجرت را دنبال می‌کند یا از سازمان می‌رود؛ درنتیجه نیروی کار متخصص را در بازه زمانی زیر یک سال می‌توان در سازمان نگه داشت. اینها چالش‌هایی بود که در یک سال گذشته با آنها مواجه بودیم.»

بنیان‌گذار دیجی‌پون بیان کرد: «امیدوارم نیروی انسانی مدنظرمان را در این نمایشگاه پیدا کنیم؛ نیروهایی که بتوانند با فرهنگ سازمانی ما کار کنند. پیدا کردن و ماندگاری نیروی کار مشکل است. معمولاً در دوره آموزشی خود را خوب نشان می‌دهند، اما بعد از فرایند آنبوردینگ نمی‌توانند در سازمان دوام بیاورند.»


فروش کارت هدیه و دوستی با محیط زیست


محسنیان در ادامه به چشم‌انداز و اهداف آینده دیجی‌پون اشاره کرد و درباره چگونگی فروش کد تخفیف و کارت هدیه با توجه به حفظ محیط زیست توضیح داد.

او گفت: «دیجی‌پون قرار است بزرگ‌ترین فروشگاه خریدوفروش کارت‌های هدیه و کد تخفیف باشد. شعار ما این است که دوستدار محیط زیستیم و به همین دلیل چیزی را به‌صورت فیزیکی چاپ نمی‌کنیم و نقطه مقابل کارت‌های فیزیکی هستیم. با توجه به اینکه کیف پول دیجیتال داریم، قابلیت‌های بسیاری برای انجام این کار داریم و امیدواریم در سال آینده حداقل پنج همت تراکنش را در بازار کارت هدیه و کد تخفیف داشته باشیم.»

بنیان‌گذار دیجی‌پون درباره ظرفیت جامعه برای پذیرش کارت هدیه غیرفیزیکی بیان کرد: «خدمات ما بسیار نوآورانه است. برای مثال ما در پلتفرم خود کارت هدیه هایپراستار را داریم. با استفاده از زیرساختی که خود هایپراستار به ما داده، شکل کارت هدیه را نشان می‌دهیم که یک بارکد اسکنر دارد؛ زمانی که به‌صورت حضوری به هایپراستار می‌روید، اسکنرهای تفنگی هایپراستار می‌توانند بارکد را اسکن کنند و خرید انجام شود. اگر هم بخواهید از هایپراستار به‌صورت اینترنتی خرید کنید، می‌توانید با یک شماره کارت در اسنپ‌مارکت از خدمات دیجی‌پون استفاده کنید. بسیاری از مراکز هم هستند که فروشگاه و زیرساخت آنلاین ندارند و ما به این مراکز زیرساخت آفلاین می‌دهیم. به عبارتی یک کیوآر در اختیار آنها قرار می‌دهیم. مراجعه‌کننده اگر کارت هدیه آن فروشگاه آفلاین را داشته باشد، می‌تواند با استفاده از همان کد کیوآر مشخص کند که قصد دارد چه مقدار از اعتبارش را خرج کند.»

محسنیان در پایان اظهار کرد: «پذیرش این خدمات در سازمان‌ها که نقطه فروش اصلی ما هستند اندکی دشوار بوده، اما تاکنون موفق عمل کرده‌ایم. مشتریان ما شامل هزار نفر از کارمندان بانک صادرات، جامعه پنجاه هزارنفری بازنشستگان و کارمندان در سراسر ایران که به‌تازگی در حال آماده‌سازی زیرساخت برای آنها هستیم، یک نقطه بسیار کوچک در سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران و بیمه سامان هستند.»


درباره مرکز نوآفرینی پلنت


گفتنی است مرکز نوآفرینی پلنت در سال ۱۳۹۸ به عنوان نخستین و تنها مرکز نوآوری تخصصی بیمه در کارخانه نوآوری آزادی تأسیس شد و در حال حاضر هفت استارتاپ اینشورتکی، دو استارتاپ فین‌تکی و یک استارتاپ در حوزه آموزش در مراحل شتاب‌دهی و پیش‌شتاب‌دهی دارد و در حال بررسی و تست ده‌ها ایده‌ در حوزه فین‌تک، اینشورتک و هلث‌تک است. 
هم‌چنین ایده استارتاپ لایف توکن پلنت که استقرار صندوق بیمه‌های زندگی مبتنی بر رمزارز ایرانی برای شرکت‌های بیمه است، سال گذشته به عنوان یکی از برترین ایده‌های نوآورانه صنعت بیمه در همایش بیمه و توسعه شناخته شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.