راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راحتی کاربر مهم‌ترین پارامتر در رضایتمندی مشتری

شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ، در پنجمین همایش کاربردپذیری، در سخنرانی خود با موضوع کاربردپذیری در سیستم‌های حرفه‌ای با بیان اینکه تفکر مهندسان نرم‌افزار تغییر کرده است گفت: زمانی مهندسان مباحث کاربردپذیری را قبول نداشتند ولی در حال حاضر علاوه بر مقبولیت این مباحث، درباره آن با یکدیگر تبادل‌نظر می‌کنند.

به گفته وی زمانی که با نرم‌افزارهای در مقیاس بزرگ چون نرم‌افزار بانکی روبرو هستیم دو مشکل خواهیم داشت، یکی وجود کاربران پرتعداد در بانک‌ها است که تعداد آن‌ها از چند صد کاربر تا چند ده هزار کاربر با توجه به بزرگی بانک متغیر بوده و با توجه به سطح تحصیلات و پیش‌زمینه‌های مختلف، کارمندان بانک‌ها قرار است با سیستم‌هایی کار کنند که علاوه بر رفع نیازمندی‌‌هایشان، با آن احساس راحتی کنند.

Usabilityiconf-b-Index-way2pay-93-09-15

مدیرعامل فناپ مشکل دیگر را متفاوت بودن طیف کاربران در تعامل با نرم‌افزارهای بانکی در خارج از بانک و مشتریان دانست و بیان کرد: نرم‌افزارهای بانکی با دسته کاربران متفاوتی چون کاربران اینترنت بانک‌ها، موبایل بانک‌ها، پایانه‌های فروش، دستگاه‌های خود‌پرداز و غیره روبرو بوده که این خود باعث سخت‌تر شدن کار طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای بانکی می‌شود.

Usabilityiconf-a-Index-way2pay-93-09-15

به گفته جوانمردی این سیر تکامل در نرم‌افزارهای خود‌پرداز بانکی قابل‌مشاهده است که در ابتدا خدمات بسیار محدودی را ارائه می‌کردند که امروزه این خدمات به همراه توصیه‌ها و آموزش‌ها برای استفاده بهتر کاربران وسعت یافته است.

وی در تکمیل صحبت‌های خود افزود: در حال حاضر تلاش می‌شود بیشتر خدمات موردنیاز کاربر از طریق صفحه اول این دستگاه‌ها کامل و باقی نیازمندی‌ها در صفحات دیگری پاسخ داده شود.

جوانمردی تعامل با کاربران را مدل مرجع دیگری در بحث کاربردپذیری دانست که در سال‌های اخیر مطرح‌شده است و تصریح کرد: بحث محتوا، باعث برقراری ارتباط نرم‌افزار ارائه‌شده با کاربر نهایی شده و مهم این است که در هنگام ارائه یک راهکار با در نظر گرفتن تعداد کاربران، مدت‌زمان استفاده از نرم‌افزار و بسیاری از جزئیات دیگر، در ‌‌نهایت نرم‌افزار ما قدرت توسعه و نفوذ در بازار را داشته باشد.

مدیرعامل فناپ با تاکید بر اینکه تغییر در نرم‌افزارهای با مقیاس بزرگ، سخت‌تر است گفت: تغییر در این نرم‌افزارها به دلیل اینکه بحث پایایی نرم‌افزار مطرح می‌شود، حائز اهمیت است و چه‌بسا اگر تغییرات بدون آزمون‌های لازم انجام شود ممکن است نرم‌افزار را با مشکلات بزرگی روبرو کند.

به گفته وی بایستی در گام اول به کاربر به‌صورت ویژه‌تر توجه کنیم، چرا که در بسیاری از محصولات شرکت‌های بزرگ، مسئله کاربردپذیری از اهمیت کمی برخوردار است، هرچند قابلیت پاسخگویی نرم‌افزار به نیازهای سازمانی، لزوما به معنای قابل ارائه بودن آن نرم‌افزار نیست.

جوانمردی با بیان اینکه طراحی نرم‌افزار کاربرد محور از طراحی مفهومی آغاز و سپس به طراحی و پیاده‌سازی می‌رسد افزود: مشابه چرخه‌های دیگری که در عملیات‌های مدیریتی با آن روبرو هستیم، بایستی به صورت مداوم بازنگری، دریافت بازخورد و اصلاح انجام شود که تابه‌حال این موارد درباره کارایی نرم‌افزار‌ها مطرح بودند اما بایستی در مورد کاربردپذیری هم لحاظ شوند و لازم است این اصلاحات مبنی بر نظرات کاربران و تجارب کاربری ایشان باشد.

مدیرعامل فناپ با تاکید بر این مسئله که رقابت بانک‌ها به علت فضای اقتصاد تورمی بر کم کردن هزینه‌ها است، بیان کرد: با توجه به اینکه رقابت بانک‌ها نمی‌تواند در عرصه نرخ سود باشد، مسئله نگه داشت هر مشتری برای بانک‌ها از اهمیت دوچندانی برخوردار می‌شود زیرا از دست دادن مشتریان هزینه‌های بسیار بالاتری دارد.

وی در ادامه گفت: بیش از هشتاد درصد تراکنش‌ها در بانک‌های خصوصی کشور، بر بستر الکترونیکی اتفاق می‌افتد که این مسئله نشان‌دهنده لزوم تمرکز بر بسترهای الکترونیکی از سویی و رضایتمندی مشتری از سوی دیگر است.

به گفته جوانمردی در بررسی‌های انجام‌شده در خصوص رضایتمندی مشتری، بحث راحتی کاربری با فاصله‌ای زیاد بالا‌تر از سایر پارامترهایی چون امنیت، محتوا و… قرار می‌گیرد و بعدازآن، حریم خصوصی، سرعت و کارمزد‌ها قرار می‌گیرند که این نشان‌دهنده اهمیت ویژه کاربردپذیری است.

مدیرعامل فناپ با افزودن این نکته که بایستی علت شکست نرم‌افزار‌ها در سازمان‌های بزرگ را بررسی کنیم صحبت‌های خود را چنین پایان داد: مطابق تحقیقات انجام‌شده این موضوع بیشتر از کارایی به کاربردپذیری نرم‌افزار مربوط بوده که دو عامل ارتباط با یک نرم‌افزار و احساس خوب از کار کردن با آن، باعث نادیده گرفته شدن اشکالات توسط کاربر می‌شود و از سویی دیگر با برقراری ارتباط با نرم‌افزار، تعویض شدن نرم‌افزار به‌راحتی از سوی کاربر مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد که تمامی این نکات نشان‌دهنده اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه کاربردپذیری است.

نصرالله جهانگرد، رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور نیز در این همایش برنامه‌های سازمان فناوری اطلاعات در زمینه کاربردپذیری را چنین برشمرد: سنجه‌های ارزیابی روش‌های ارزیابی کاربر محور، شرح خدمات استراتژی‌های کلان راهبری کلان، کاربردپذیری تجربه کاربری دسترس‌پذیری، بلوغ ارتباطات و بلوغ مشارکت بخشی برنامه‌های این سازمان برای کاربردپذیری درگاه‌های ملی است.

Usabilityiconf-Index-way2pay-93-09-15

همچنین طراحی سیستم‌ها بر پایه طبیعت انسانی عنوان سخنرانی بود که توسط حمیدرضا آموزگار، قائم‌مقام پروژه میدکو در فناپ ارائه شد و وی نکاتی را در خصوص معماری مبتنی بر طبیعت، معماری نرم‌افزار مبتنی بر انسان و… بیان داشت.

Usabilityiconf-amoozagar-Index-way2pay-93-09-15

شایان ذکر است پنجمین همایش کاربردپذیری دیروز مورخ سیزدهم آذرماه با حضور نصرالله جهانگرد، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ و تنی چند از صاحب‌نظران و متخصصان این حوزه در سالن شهید قندی سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد که اهمیت مقوله کاربردپذیری، استراتژی کاربردپذیری، استراتژی محتوا، آزمون کاربردپذیری و… از مهم‌ترین مباحث مطروحه بود.

 منبع: فناپ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.