راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به زودی شاهد نسلی خواهیم بود که هرگز کیفِ پولی ندیده‌اند!

در چند هفته اخیر تا حد ممکن از اپل‌پی استفاده کردم؛ یک برنامه پرداخت موبایلی که بر روی گوشی‌های آیفون 6 به بالا قابل‌اجرا است. من به دنبال هر فرصتی بودم که برای پرداخت در فروشگاه تنها انگشتم را بر روی دکمه خانه موبایل هوشمندم فشار دهم. اپل‌پی یک تحول انقلابی است، اما نه به آن دلیلی که بیشتر مردم فکر می‌کنند. این برنامه قرار نیست جای کارت‌های اعتباری را بگیرد. کارت‌های اعتباری هرگز آزاردهنده نبوده‌اند؛ نه برای فروشندگان، نه دارندگان کارت و نه حتی کسانی که پشت سرشان در صف پرداخت منتظر ایستاده‌اند (تنها بخش آزاردهنده آن، چک کردن رسید پرداخت در دقایق آخر است). کارت‌های اعتباری از رده خارج خواهند شد چون در برنامه اپل‌پی ادغام می‌شوند؛ این‌ یکی‌شدن یکی از دلایلی است که اپل‌پی شانس خوبی برای موفقیت دارد.

اما دلیل اصلی موفقیتش، این است که این برنامه جایگزین کیف پول، یکش کهنه‌ای که با انواع کارت، پول نقد، عکس‌ها و رسیدها پرشده می‌گردد. گوشی هوشمند در جایگزینی وسایل دیگر نیز سابقه دارد. گوشی هوشمند به‌کل یا تا حدی جایگزین وسایلی مانند دوربین عکاسی، دوربین فیلم‌برداری، ضبط‌صوت، دستگاه‌های همراه پخش موسیقی، دستگاه‌های GPS، ساعت مچی، برنامه‌های روزانه، نقشه، ساعت‌های زنگ‌دار، چراغ‌قوه و قطب‌نما شده است. هنگامی‌که شما برای خرید بیرون می‌روید، این کیف پول است که آزاردهنده است نه کارت اعتباری. کیف پول جاگیر است، ممکن است گم یا فراموش شود. وقتی‌که من با اپل‌پی در حال خرید هستم می‌توانم وسایل داخل کیف پولم را به سه چیز کاهش دهم:

1. یک کارت اعتباری، برای مکان‌هایی که هنوز از سیستم اپل‌پی استفاده نمی‌کنند.

2. کارت گواهی‌نامه که طبق قانون باید همراهم باشد اما برای حمل آن احتیاجی به کیف پول نیست (برای این کار کارت گواهی‌نامه و کارت اعتباری را داخل کیف آیفون می‌گذاریم که برای سه کارت و دو اسکناس تاشده هم جا دارد).

اما صبر کنید. هرچند به‌ظاهر هیچ دولتی قصد دیجیتالی کردن گواهی‌نامه را ندارد، اما به نظرم طی پنج سال آینده برخی این کار را انجام خواهند داد (من این کار را خواهم کرد، هرچند ریسک بزرگی در این کار است. هنگامی‌که مأمور پلیس از شما تقاضای کارت شناسایی می‌کند، باید گوشی خود را به او تحویل دهید و در این صورت مقامات به تمام محتویات گوشی دسترسی خواهند داشت).

3. حدود 20 دلار پول نقد. به نظر مبلغ اندکی است اما جوان‌ترها به شما خواهند گفت که همراه داشتن 40 دلار پول نقد عجیب است. ما در حال مشاهده نخستین نشانه‌های پایان یافتن دوره پول نقد هستیم.

.

سیتی بانک در نظرسنجی اخیرش پرسیده که برای خریدهای کوچک چه روشی مورداستفاده قرار می‌گیرد. تقریباً نیمی از افراد بین 50 تا 60 سال گفته‌اند: پول نقد (یعنی بیش از نیمی از این افراد گفته‌اند که چیز دیگری جز پول نقد که به‌نوبه خود شگفت‌انگیز است) ولی تنها 30 درصد از افراد زیر 30 سال از پول نقد استفاده می‌کنند.

محققان در مرکز تحقیقاتی فارس‌تر تخمین زده‌اند پرداخت‌هایی که از طریق موبایل در معاملات سالانه امسال انجام‌شده است از 7/3 میلیارد دلار به 34 میلیارد دلار تا قبل از پایان دهه می‌رسد. در آینده‌ای نه‌چندان دور، پرداخت از طریق موبایل بسیار کمتر از یک درصد خرده‌فروشی‌ها را در برمی‌گیرد اما با نرخ رشد سالانه 56 درصد، این نوع پرداخت سریع‌ترین روند رشد را در بخش پرداخت‌های همراه خواهد داشت (دیگر بخش‌ها شامل آن‌هایی هستند که آنلاین انجام می‌شوند و مستقیم از طریق دستگاه موبایل پرداخت را انجام می‌دهند)

بااینکه تنها 19 درصد از افراد آمریکایی که از اینترنت استفاده می‌کنند گفته‌اند از سیستم‌هایی مانند اپل‌پی یا گوگل وِلِت استفاده می‌کنند، اما محققان فارس‌تر به این روند رشد خوش بینند. یک دلیلش این است که معرفی کارت‌های اعتباری با تراشه‌های کامپیوتری که بر روی آن‌هاست و افزایش امنیت مشترک در اروپا باعث خواهد شد که فروشندگان سیستم پرداختی خود را ارتقا بخشند. در این صورت خیلی‌ها از سیستم پرداختی استفاده خواهند کرد که قادر به انجام پرداخت‌های هوشمند باشند.

شرط می‌بندم که در ده سال آینده رایج‌ترین پاسخ خریداران جوان درباره نحوه پرداخت‌های کوچک این است: تنها با اثرانگشت! و در پاسخ به این سؤال که آیا می‌دانید که کیف پول چیست، تنها شانه‌ای بالا می‌اندازند.

محدثه دهباشی

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط؛ شماره 686

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.