راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

موبی‌کد رویدادی که با حضور شرکت‌های بانکداری و پرداخت رنگ دیگری گرفت

فاصله علم و عمل، فاصله کسب‌وکار و دانشگاه، فاصله آموخته‌ها و توانایی‌ها از جمله فاصله‌های دوست‌نداشتنی است. در ایران بارها از این صحبت شده که آن چه در دانشگاه‌ها آموخته می‌شود به درد محیط‌های کسب‌وکار نمی‌خورد و بالعکس، بارها گفته شده که کسب‌وکارها به دانشگاه‌ها اعتماد ندارند. در هر صورت نتیجه مشکلات فراوان برای همه است. دانشگاه‌ها ارتباط خوبی با واقعیت ندارند و صنایع هم به اندازه کافی از راه‌حل‌های علمی بهره‌مند نمی‌شوند. این بار قرار شد به مناسبت رویدادی کوچک شاهد نزدیکی بیشتر دانشگاه‌ها و محیط‌های کسب‌وکاری باشیم. موبی‌کد رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان اندروید با هم رقابت می‌کنند. چه چیزی این رویداد را برای ما جذاب می‌کند؟ دو چیز. اولی حضور گسترده گروه‌ها و شرکت‌های فعال در صنعت بانکداری و پرداخت است. از خدمات و توسن و فناپ تا جیرینگ و شرکت‌های کوچک‌تر در این رویداد حضور داشتند؛ اما دومین چیزی که این رویداد را برای ما جالب می‌کند توجه ویژه دومین دوره موبی‌کد به بانکداری و پرداخت و حسابداری بود. هر چند که در اپلیکیشن‌های ارائه شده نرم‌افزارهای حسابداری وزنه سنگین‌تری داشت اما چند نرم‌افزار جالب هم بین آن‌ها بود که برای بانکدارها باید جالب باشد. بانکداری و پرداخت در ایران چاره‌ای ندارد جز این که قدرت موبایل را به کار بگیرد. در ادامه نگاهی می‌کنیم به اختتامیه این رویداد که شاهد حضور مردان فناوری بانکی ایران بود.

Mobicode-Contest-index-way2pay-banner-93-09-15

.

رقبای شما شرکت‌های بین‌المللی نیستند

نصرالله جهانگرد معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم اختتامیه مسابقات ایران موبی کد گفت: «قبلاً محورهای کلیدی برنامه‌های فناوری اطلاعات سه محور اقتصاد، امنیت و فرهنگ بود، اما اکنون محورهای زیست‌محیطی، فنّاوری و سرمایه انسانی نیز به آن اضافه‌شده است. اقتصاد در ایران سه قطب مهم خدمات صنعت و کشاورزی دارد که با ورود فنّاوری به این عرصه‌ها می‌توان ارزش‌افزوده ایجاد کرد و در بخش خدمات فرصت‌های شغلی فراهم نمود.» وی امکان خلق ارزش‌افزوده با ورود فنّاوری به زمینه موبایل را نیازمند بومی‌سازی اپلیکیشنها و دقت در نیازهای بومی و نیازمند خلاقیت و یادگیری دانست و افزود: «ما تلاش می‌کنیم دانشگاه‌ها را در بحث ورود به فنّاوری‌های تلفن همراه توانمند کنیم به‌طوری‌که از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم جاوا و اندروید را که از ابزارهای مهم کار هستند در محتوای درسی خود بگنجانند.»

جهانگرد با اشاره به اینکه میزان استفاده از زبان و نوشتار هر کشور در اینترنت نشانگر اقتدار آن کشور است افزود: «ما بر آنیم که بازار استفاده از اپلیکیشن‌ها را توسعه دهیم تا محتوای بومی و ایرانی تولید شود و نشر یابد.» او افزود ما تلاش خواهیم کرد در تمامی رویدادهای مرتبط با فناوری به‌عنوان حامی شرکت داشته باشیم و به دنبال آن هستیم که خریدار محصول را با مشتری روبرو کنیم تا مشتری اعتماد لازم برای تولید محصولات جدید را به دست آورد. جهانگرد با بیان این که اطلاعات هر مکانی برای بومیان همان‌جا مفید است و اپلیکیشن‌های بومی خریدار بیشتری دارد گفت: «کمپانی‌های بین‌المللی رقیب شما نیستند زیرا آن‌ها برای ورود به این بازار به اطلاعاتی نیاز دارند که در اختیار شماست.»

 .

کسب‌وکار ایرانی

حامد قنادپور مدیرعامل تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در سخنرانی پانزده‌دقیقه‌ای خود با عنوان «بزرگ فکر کن، متمایز عمل کن» گفت: «مهم‌ترین آدم دنیا خود شما هستید، پس برای خود وقت بگذارید و به خود بیندیشید و برای خود هزینه کنید و به علایقتان بها دهید». وی با استناد به قانون جذب گفت به هرچه فکر کنید به‌سوی شما خواهد آمد، پس تلاش کنید به موفقیت فکر کنید. وی 14 تا 34 ساله‌ها را نسل وای نامید و این نسل را متحول کننده دنیا خواند. قنادپور همچنین از دیجی کالا، قلم چی و کافه بازار به‌عنوان سبک‌های موفق کسب‌وکار در ایران نام برد و گفت سعی کنید ساده‌ترین کارها را متفاوت انجام دهید و تصمیمات متفاوت بگیرید. در انتها او این جمله از اینشتین را نقل کرد که آنچه در ذهن شماست دنیایتان را می‌سازد و شما می‌توانید دنیا را بسازید.

 .

شش اشتباه رایج

شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت فناپ در سخنرانی خود با عنوان اشتباهات رایج راهبری شرکت‌های دانش‌بنیان به شش گزاره اشاره کرد. وی «خودمان می‌دانیم» را اولین اشتباه و رایج‌ترین اشتباه عنوان کرد و گفت تجربه عنصر گران‌بهای هر کسب‌وکار است و باید آن را از صاحبانش بگیریم. وی وجوه مشترک کارآفرینان را اعتراف به نداشته‌هایشان خواند و گفت رمز موفقیت این دسته گردآوردن صاحبان آن نداشته‌ها در کنار خود است. وی مشابهت پنداری با کسب‌وکارهای مشابه غربی، واگذاری مسائل فردا به فردا و عدم وجود برنامه برای حل مشکلات آینده، فانتزی انگاری، عدم وجود تأمین مالی و فرعی فرض کردن کسب‌وکار به‌خصوص حوزه استارتاپ‌ها را از دیگر اشتباهات رایج شرکت‌های دانش‌بنیان برشمرد.

.

شرط تعامل موثر

محمدرضا نوروزی معاون بازاریابی شرکت شناسا، درباره سرمایه‌گذاری در ابزارهای هوشمند گفت برای ایجاد یک تعامل مؤثر باید پارادایم‌های ذهنی را به هم نزدیک کنیم این شباهت پارادایم‌ها ریسک سرمایه‌گذاری را می‌کاهد. وی سرمایه‌گذاری را فدای هر ارزشی در زمان حال برای ارزشی در زمان آینده معنا کرد و گفت ما زمینه فوق‌العاده‌ای از لحاظ تولید دانش و تحقیق و توسعه داریم و بنابراین پتانسیل ایجاد محصولات خوب وجود دارد.

وی مهاجرت مغزها به دلیل مشکلات اقتصادی در مبدأ و کیفیت‌های اقتصادی مقصد را یکی از مشکلات موجود در سر راه توسعه کسب‌وکارها دانست. وی همچنین افزود گروه مالی پاسارگاد با تأسیس شناسا علاقه‌مند به تعامل در این زمینه‌هاست و امیدواریم شما پارادایم خود را به پارادایم ما نزدیک کنید تا بتوانیم تعامل مؤثر داشت باشیم.

.

رشد پرداخت‌های موبایلی

میردامادی مدیرعامل شرکت پرداخت نوین آرین درباره روند پرداخت همراه در ایران و جهان گفت سرعت فناوری بسیار بالاست و دنیای پیشِ رو اگر متحول نباشد به‌اندازه گذشته متحول است. ما باید برای ورود به این تحولات آماده‌باشیم. وی با ارائه آمارهایی گفت استفاده از اینترنت موبایل در سال 2014 بیش از اینترنت دسکتاپ بوده است. در این سال 10 میلیارد دستگاه موبایل به اینترنت متصل بوده‌اند. وی عمده‌ترین مصارف پرداخت خرد را درزمینه پوشاک و تجهیزات دانست و اعلام کرد تراکنش‌های موبایلی حدود 260 درصد نسبت به مبلغ آن در سال گذشته افزایش داشته است.

میردامادی این آمارها را نشانگر رشد پرداخت با تلفن همراه در جهان دانست و سپس با ارائه آمار 5 میلیاردی تراکنش‌های شاپرک در سال گذشته و 3 میلیاردی شش‌ماهه اول امسال روند رو به رشد پرداخت الکترونیک را در ایران یادآور شد.

میردامادی عدم تطابق سیاست‌ها و شاخص‌ها و عدم توجه به برخی مراجع اثرگذار با روند رشد فناوری را از چالش‌های حوزه پرداخت همراه برشمرد و به اهمیت فناوری‌های رایانش ابری و پرداخت آفلاین اشاره کرد و افزود: راهکار حل مشکلات پرداخت استفاده از این دو فناوری است و پیش‌نیازهای سیاست‌گذاری و بسترسازی فرهنگی لازمه آن است. وی نیازهای قانونی، رگلاتوری، زیرساخت‌های فنی گسترده و ایمن، تنظیم روابط اپراتورها و نهادهای پرداخت را زمینه‌ساز وقوع تحول دانست.

 افسانه آتش‌افروز

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط، شماره 686

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.