راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رضایت بانک‌ها از تغییر / آیا زمان تغییر در سامانه‌های یکپارچه بانکی فرارسیده است؟

چند روز پیش مدیرعامل بانک دی گفت که در حوزه IT راه‌اندازی سامانه یکپارچه و جامع بانکداری الکترونیک یک رخداد بسیار بزرگ برای ما بود که در آینده نزدیک شاهد پیامدهای مثبت آن خواهیم بود. احمد شفیع‌زاده با تأکید بر هدایت منابع بانکی به سمت فعالیت‌های مولد گفت: افتتاح این سامانه نتیجه سرمایه‌گذاری مناسبی بود که امسال ما در بخش فن‌آوری اطلاعات انجام دادیم که حتماً بازخورد آن با ایجاد یک ساختار مناسب، توسعه بانکداری شرکتی و اختصاصی را در پی خواهد داشت. (+)

تقریباً 3 سال پیش بود که فناپ همایشی برگزار کرد با عنوان مدیریت مهاجرت سامانه‌های بانکی. شهاب جوانمردی مدیرعامل فناپ در این همایش گفته بود که در هر مهاجرت نمی‌توان نرم‌افزاری را در سازمان مستقر کرد، اما انتظار داشت که در فرآیند کسب‌وکار تغییر صورت نگیرد. او ادامه داده بود: بنابراین این سؤال در ذهن مدیران مطرح می‌شود که آیا سازمان مبدأ ازنظر جهش‌های سازمانی توانایی دارد؟ آیا هزینه‌های نرم‌افزار را می‌توانند پرداخت کنند؟ اگر قیمت تراکنش A ریال است، آیا امکان رسیدن به تراکنش موردنظر بانک وجود دارد؟ چه میزان سهم بازار بانک افزایش می‌یابد و سؤالات ازاین‌دست که بیشتر از منظر ریسک قابل پاسخگویی است. چنانچه نگاه بلندمدت و آینده‌نگر نداشته باشیم و مطالعه کافی در خصوص تجربه‌های موجود و همچنین چالش‌های پیشرو صورت نگیرد و بخواهیم سریع به نتیجه برسیم، طبعاً مهاجرت پاسخگو نیست.

در همایش مهاجرت سامانه‌های بانکی درواقع سرخط‌های تجارب و مطالعاتی که شرکت فناپ در خصوص مهاجرت از نرم‌افزار قدیمی به جدید در بانک پاسارگاد داشت بررسی شد. به نظر می‌رسد، مهاجرت، کلیدواژه ترسناکی برای بسیاری از مدیران فناوری اطلاعات بانکی ایران است.

در سال‌های گذشته در چند بانک ایرانی مهاجرت صورت گرفته است. یکی از آن‌ها مهاجرت در بانک حکمت بود. مهدی رجبی مدیر پروژه این مهاجرت درباره آن گفته بود: «پروژه بسیار سختی بود که بدون داشتن تجربه عملی و یکدلی بین بچه‌ها حاصل نمی‌گردید، روزهای نخست برای ورود به بانک و شروع پروژه با مشکلاتی روبرو بودیم اما بعد از گذشت چند هفته و با پشتیبانی شخص آقای دکتر عسکر زاده و پس از ایشان آقای امیر شفیعی، فضای مناسبی برای کار به وجود آمد، بااینکه داده‌های موجود در سیستم بهستان به شکل مناسبی در اختیار ما قرار نمی‌گرفت اما با کمک کارکنان بانک و حمایت مدیریت موفق به دستیابی به این داده‌ها شدیم و اگر تجربه بانک شهر نبود، شاید زمان بیشتری برای مهاجرت موفق صرف می‌شد، البته ما هیچ مشکلی در مهاجرت از داده‌های سامانه قبلی بانک –UNIX – نداشتیم آن‌هم به علت تجربه توسن و کمک کارکنان بانک در خصوص فراهم نمودن داده‌های باکیفیت.»

 .

از چالش‌ها نترسیم

از زمانی که در دنیای فناوری مفاهیم سرعت، کار آیی، انعطاف، اندازه‌پذیری، مدیریت ارتباط مشتری (CRM)، استفاده از چرخه‌های پیاده‌سازی سریع‌تر و مانند این‌ها مطرح و ثابت شد، بانک‌ها نیز اندیشه استقرار راهکاری مبتنی بر تمامی این مزایا در استفاده از فناوری روز را در سر می‌پرورانند.

چالش‌های تعویض سیستم بانکی درصورتی‌که به‌درستی درک شوند، همگی قابل مدیریت و توافق هستند. بانک‌ها باید از دنیای فناوری برای توانمند کردن کسب‌وکارشان قدردانی کنند و ترسی از دنیای ناشناخته‌ها نداشته باشند. تاریخ نشان داده است که بانک‌هایی که پتانسیل فناوری‌های جدید را در حوزه کاری خودشان درک و از آن استفاده به‌جا کرده‌اند، همیشه موفق بوده‌اند. این دسته از بانک‌ها همواره بر تطبیق تغییرات روز دنیای فناوری با مدیریت صحیح مخاطراتی جانبی آن درکسب‌وکارخودشان، قدم‌های بلند و موفقی برداشته‌اند و به‌صورت پیشرو در استقرار راهکارهای به‌روز که نیازهای بازار پررقابت امروزه را جواب‌گو باشد، عمل نموده‌اند.

 اشکان حسین‌پور

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط؛ شماره 685

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.