راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه ITSM دانا پرو به کاهش هزینه‌های عملیاتی در بانک‌ها کمک می‌کند؟

در بخش بانکداری که فناوری عمیقاً با هر جنبه‌ای از عملیات درهم‌تنیده شده است، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) در حصول اطمینان از همسویی خدمات فناوری اطلاعات با اهداف کسب‌وکار و ارائه مؤثر خدمات به مشتریان نقش مهمی دارد.

به گزارش روابط عمومی داناپرداز، ITSM به پیاده‌سازی و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات باکیفیت که نیازهای کسب‌وکار را به‌خوبی برآورده می‌کند اشاره دارد. این چارچوب شامل مجموعه‌ای از فرایندها و عملکردهایی است که هدف آنها بهینه‌سازی روش ارائه، مدیریت و پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات است.

در صنعت بانکداری که قابلیت اطمینان، امنیت و کارایی در اولویت قرار دارند، ITSM رویکردی ساختاریافته برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ارائه می‌کند که مزایای متعددی را برای سازمان به ارمغان می‌آورد.

خدمات فناوری اطلاعات به دلایل مختلف ازجمله تبادل اطلاعات نقشی حیاتی در صنعت مالی ایفا می‌کند. با فناوری‌هایی مانند ابر، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اینترنت اشیا (IoT)، خدمات مالی هوشمندتر و کارآمدتر از همیشه می‌شوند. فناوری‌ها راه را برای افزایش مشتری مداری بانک‌ها هموار می‌کنند.

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات از طریق تسهیل فرایندهای فناوری اطلاعات، بهبود کارایی و بهبود مدیریت منابع نقش مهمی در کمک به بانک‌ها برای کاهش هزینه‌های عملیاتی ایفا می‌کند. در این مقاله به چگونگی کاهش هزینه‌های عملیاتی بانک‌ها توسط یک راهکار ITSM مانند دانا پرو می‌پردازیم.


استانداردسازی و اتوماسیون فرایندها


چارچوب‌ ITIL به بانک‌ها کمک می‌کند تا فرایندهای فناوری اطلاعات خود را در سراسر سازمان استانداردسازی کنند. بانک‌ها با پیاده‌سازی رویه‌های ثابت برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، می‌توانند پیچیدگی و تنوع را که معمولاً به ناکارآمدی و افزایش هزینه‌های عملیاتی منجر می‌شود کاهش دهند.

یک راهکار ITSM مانند دانا پرو ابزارهایی را ارائه می‌دهد که امکان اتوماسیون وظایف معمول مانند مدیریت رخدادها، تأییدیه‌های تغییر و درخواست‌های خدمات را میسر می‌کند. اتوماسیون نیاز به مداخله دستی را کاهش می‌دهد که نه‌تنها اجرای فرایندها را تسریع می‌کند بلکه خطای انسانی را نیز به حداقل می‌رساند. این رویکرد به اختلالات کمتر و کاهش هزینه‌های عملیاتی مرتبط با حل‌وفصل رخداد و ارائه خدمات منجر می‌شود.

دانا پرو تمام ابزارهای ضروری و کاربردی برای مدیریت صحیح رخدادها را در اختیار تیم فناوری اطلاعات بانک قرار می‌دهد. به کمک این امکانات و ماژول مدیریت رخداد دانا پرو، بانک‌ها می‌توانند بهره‌وری خود را به بالاترین حد افزایش دهند. ماژول مدیریت رخداد به کارشناسان IT بانک اجازه می‌دهد تا از رخدادهای جدید به‌صورت بی‌درنگ مطلع شوند.

همچنین امکان مدیریت کامل چرخه حیات یک رخداد از طریق یک صفحه واحد در دسترس قرار دارد. با استفاده از قابلیت‌های اتوماسیون دانا پرو، بانک‌ها می‌توانند فرایندهای اساسی خود را خودکار کرده و بارکاری مدیریت رخدادها را تا 40 درصد کاهش دهند.


تخصیص بهینه منابع


ITSM نحوه استفاده از منابع فناوری اطلاعات مانند کارکنان، سخت‌افزار و نرم‌افزار را در سراسر سازمان نشان می‌دهد. باوجوداین دید جامع، بانک‌ها می‌توانند منابع خود را به‌طور بهینه تخصیص دهند و مطمئن شوند که منابع به‌طور کارآمد و مؤثر استفاده می‌شوند.

چارچوب‌های ITSM شامل فرایندهایی برای مدیریت ظرفیت است که به بانک‌ها کمک می‌کند تا از تأمین بیش‌ازحد یا استفاده ناکافی از منابع جلوگیری کنند. با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی دقیق برای نیازهای آینده فناوری اطلاعات، بانک‌ها می‌توانند مطمئن شوند که تیم‌های فناوری اطلاعات آنها بر روی وظایف با اولویت بالا کار می‌کنند و این رویکرد نیاز به اضافه‌کاری یا نیروی اضافی را کاهش می‌دهد.


مدیریت دارایی و کنترل هزینه


ITSM شامل فرایندهای جامع مدیریت دارایی است که چرخه عمر دارایی‌های IT مانند سخت‌افزار، نرم‌افزار و زیرساخت شبکه را رصد می‌کند. مدیریت مؤثر دارایی به بانک‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های عملیاتی خود را تحت کنترل داشته باشد.

بانک‌ها با رصد کردن همه دارایی‌های IT خود می‌توانند مطمئن شوند که از دارایی‌های خود به‌طور کامل استفاده می‌کنند و هیچ‌کدام از دارایی‌ها بلااستفاده نمی‌ماند. این امر نیاز به خرید دارایی‌های اضافی را کاهش داده و به کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای نیز کمک می‌کند.

چارچوب‌های ITSM به بانک‌ها کمک می‌کند تا کل چرخه عمر دارایی‌های فناوری اطلاعات خود را از لحظه خرید تا واگذاری مدیریت کنند. با برنامه‌ریزی برای جایگزینی دارایی و اطمینان از نگهداری به‌موقع، بانک‌ها می‌توانند از هزینه‌های بالای مرتبط با خرابی‌های غیرمنتظره و تعویض اضطراری جلوگیری کنند.

نرم‌افزار ITSM دانا پرو از یک ماژول مدیریت دارایی‌های IT قدرتمند برخوردار است که به کارشناسان IT بانک اجازه می‌دهد تمام دارایی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سازمان را به‌صورت متمرکز مدیریت کنند. با استفاده از پویشگر شبکه دانا پرو می‌توان به آخرین تغییرات سرورها و کامپیوترها دسترسی داشت و همه‌چیز را تحت کنترل قرارداد. نظارت پیوسته بر روی دارایی‌ها به تخصیص بهینه منابع و کاهش هزینه‌های عملیاتی بانک‌ها کمک می‌کند.


بهبود مستمر و بهینه‌سازی هزینه


ITSM فرهنگ بهبود مستمر را ترویج می‌کند، جایی که فرایندهای IT به‌طور منظم بررسی و بهینه می‌شوند. این پالایش مداوم به بانک‌ها کمک می‌کند تا به‌سرعت ناکارآمدی‌ها را شناسایی کرده و اقدامات مرتبط با صرفه‌جویی در هزینه را پیاده‌سازی کنند.

ابزارهای دانا پرو معیارهای دقیق و گزارش عملکرد خدمات فناوری اطلاعات را ارائه می‌دهند. با تجزیه‌وتحلیل این گزارش‌ها، بانک‌ها می‌توانند حوزه‌هایی را شناسایی کنند که می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد، مانند حذف فرایندهای اضافی، بهینه‌سازی گردش کار یا مذاکره مجدد در مورد قراردادهای فروشنده.

بازخورد مداوم از فرایندهای ITSM به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا بهبودهای تدریجی را انجام دهند که هزینه‌های عملیاتی را در طول زمان کاهش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، با بررسی منظم گزارش‌های مربوط به رخدادها، بانک‌ها می‌توانند مسائل رایج را شناسایی کرده و با سرمایه‌گذاری در اقدامات پیشگیرانه، دفعات وقوع و هزینه رخدادهای آینده را کاهش دهند.


همسویی بهتر IT و اهداف کسب‌وکار


یکی از اصول کلیدی ITSM هم‌راستایی خدمات فناوری اطلاعات با اهداف کسب‌وکار است. ITSM با حصول اطمینان از اینکه ابتکارات فناوری اطلاعات مستقیماً از اهداف استراتژیک بانک حمایت می‌کند، به جلوگیری از اجرای پروژه‌ها و هزینه‌های غیرضروری کمک می‌کند.

فرایندهای ITSM به بانک‌ها کمک می‌کند سرمایه‌گذاری‌های فناوری اطلاعات را بر اساس تأثیر بالقوه آنها بر نتایج کسب‌وکار اولویت‌بندی کنند. با تمرکز بر ابتکاراتی که بیشترین ارزش را ارائه می‌کنند، بانک‌ها می‌توانند از هزینه کردن برای پروژه‌هایی که به صرفه‌جویی در هزینه یا تولید درآمد کمک نمی‌کنند اجتناب کنند.

چارچوب‌های ITSM شامل فرایندهای مدیریت مالی است که به بانک‌ها کمک می‌کند تا بودجه‌های فناوری اطلاعات را به‌طور مؤثرتری کنترل کنند. با رصد کردن مخارج مربوط به فناوری اطلاعات و مقایسه آنها با بودجه‌های برنامه‌ریزی‌شده، بانک‌های می‌توانند هزینه‌های مازاد را خیلی زود تشخیص داده و اقدامات اصلاحی را برای باقی ماندن در محدوده بودجه انجام دهند.

نرم‌افزار ITSM دانا پرو ابزارهای قدرتمندی را در دسترس بانک‌ها قرار می‌دهد تا علاوه بر کاهش هزینه‌های عملیاتی خود، سطح بالایی از کیفیت و امنیت خدمات را حفظ کنند. دانا پرو با استانداردسازی و اتوماسیون فرایندها، بهینه‌سازی تخصیص منابع، بهبود مدیریت رخدادها و تغییرات و تضمین بهبود مستمر، به بانک‌ها کمک می‌کند تا کارآمدتر و مؤثرتر عمل کنند.

نتیجه یک سازمان فناوری اطلاعات ناب‌تر است که هزینه‌های عملیاتی خود را در سطحی بهینه حفظ کرده و از اهداف استراتژیک خود پیروی می‌کند. این رویکرد می‌تواند به موفقیت مالی بلندمدت بانک کمک کند.

منبع داناپرداز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.