راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برای توکنایز ریال دیجیتال از حجم چاپ اسکناس کم نکردیم

آخرین جزئیات ریال دیجیتال از زبان مهران محرمیان در آخرین روز کاریش در معاونت فناوری بانک مرکزی

مهران محرمیان چهارشنبه هفته پیش با پای پیاده از بانک مرکزی خودش را به پایان رویداد امنیت سایبری که روبه‌روی ساختمان بانک مرکزی در هتل ارم برگزار می‌شد، رساند. در حاشیه این رویداد با او درباره آخرین جزئیات ریال دیجیتال گفت‌وگو داشتیم. در واقع این صحبت‌های پایانی او در جایگاه معاون فناوری بانک مرکزی بود و پنج‌شنبه نوش‌افرین مومن واقفی به‌عنوان جایگزین او اعلام شد.

بانک مرکزی هدف از طرح ریال دیجیتال را تبدیل اسکناس فیزیکی به دیجیتال عنوان کرده است. از مهران محرمیان پرسیدیم آیا برای توکنایز کردن ریال دیجیتال از حجم چاپ اسکناس کاهش دادید و او پاسخ داد:« میزان انتشار ریال دیجیتال بر چاپ اسکناس تأثیری ندارد و هر یک به‌صورت مجزا انجام می‌شوند؛ بنابراین با انتشار ریال دیجیتال از حجم چاپ اسکناس کم نکردیم و کم نمی‌شود.»

به گفته محرمیان در پروژه ریال دیجیتال ۵۰ میلیاردتومان توکنایز شده و با توجه به پاسخ محرمیان به سوال ما یعنی ۵۰ میلیاردتومان پول بانک مرکزی افزایش پیدا کرده و دولت پول بیشتری چاپ( این بار به شکل توکنایز) کرده است.


برای انجام تراکنش ریال دیجیتال نیاز به دستگاه پوز نیست


محرمیان همچنین اعلام کرد که ریال دیجیتال در کیش راه‌اندازی شده اما در تمام کشور قابل‌استفاده است. «اگر همین حالا فردی در مشهد، تهران یا تبریز تراکنش ریال دیجیتال بخواهد داشته باشد، پرداخت انجام می‌شود. برای انجام تراکنش ریال دیجیتال نیاز به دستگاه پوز نیست، کاربر می‌تواند تنها با استفاده از گوشی همراه خود تراکنش ریال دیجیتال را انجام دهد.»

محرمیان مهم‌ترین ویژگی پروژه دیجیتال را هم همین می‌داند که نیاز به پوز ندارد. «برای مثال در صورتی که یک راننده‌تاکسی کیف پول ریال دیجیتال داشته باشد، مسافر می‌تواند کرایه را به‌صورت ریال دیجیتال پرداخت کند.»

به گفته او، راه‌اندازی این پروژه در کیش به دلیل تبلیغات است؛ زیرا کیش به‌عنوان شهر دیجیتال ایران مطرح شده است. شروع ماجرای ریال دیجیتال از کیش بوده؛ اما در تهران نیز پوزها در حال تجهیزشدن هستند اما تعداد آنها فعلا کم است.

با وجود این در مدت اخیر تبلیغات بانک‌ها و اجرای پایلوت ریال دیجیتال در کیش حول دستگاه پوز بوده است.

محرمیان این موضوع را ضعف اطلاع‌رسانی در خصوص استفاده از ریال دیجیتال می‌داند و اعلام کرد برای پوشش همین ضعف و اطلاع‌رسانی درست یک مدیر محصول برای پروژه ریال دیجیتال در نظر گرفته شده تا با بانک‌های مختلف مذاکره کند، بیان کرد: «در جزیره کیش نام بانک ملت و تجارت مطرح شد؛ اما بانک ملی نیز از ابتدا در پروژه ریال دیجیتال حضور داشت. منتهی دستگاه‌های پوز آن به شروع طرح در کیش نرسید.»

او اعلام کرد که حجم توکنایز ریال دیجیتال ۵۰ میلیارد تومان است که ۱۲ میلیارد آن در جزیره کیش فعال است، این آمار و ارقام هنوز تغییری نکرده است. « البته من آمار جدیدی ندارم ممکن است افزایش داشته باشد.»


ترویج از طریق اهدای ریال دیجیتال‌های تشویقی است


به گفته معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی، روال انتشار ریال دیجیتال مانند چاپ اسکناس است و در حوزه فناوری انجام نمی‌شود. میزان انتشار ریال دیجیتال بر چاپ اسکناس تأثیری ندارد و هر یک به‌صورت مجزا انجام می‌شوند؛ بنابراین با انتشار ریال دیجیتال از حجم چاپ اسکناس کم نمی‌شود. هر توکن ریال دیجیتال هزار تومان است. کارمزد تراکنش ریال دیجیتال هنوز نهایی نشده است؛ اما به‌زودی میزان آن اعلام می‌شود.

موضوع دیگری که از محرمیان پرسیدیم درباره نحوه استقبال اصناف از ریال دیجیتال بود که گفت:«صاحبان دستگاه‌های پوزی که تراکنش ریال دیجیتال انجام می‌دهند، تشویقی دریافت می‌کنند. همچنین کاربرانی که از ریال دیجیتال برای پرداخت استفاده می‌کنند نیز از مبلغ تشویقی بهره‌مند می‌شوند. مبلغ تشویقی مشخص نیست؛ اما توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.