راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پنل تجارت الکترونیک کنگره موبایل ایران مطرح شد: شفافیت ذات صنعت تجارت الکترونیک است

پنل موبایل و تجارت الکترونیک، ۲۷ شهریورماه در دومین رویداد استارتاپی کنگره موبایل ایران برگزار شد. در این پنل حسین حیدر، رئیس هیئت‌مدیره تکنولایف؛ مجید مظاهری، قائم‌مقام مدیرعامل بانی مد؛ مسعود شاهمرادی، مدیرعامل خانومی و کیارش عباس‌زاده، مؤسس زودفود حضور داشتند.

به گزارش روابط عمومی تکنولایف، در این پنل، حسین حیدر صحبت‌های خود را با اشاره به چگونگی تولد تکنولایف شروع کرد و گفت: «سال ۹۶ سایت تکنولایف ضمن خرید از مؤسس قبلی، قدم‌های متفاوتی طی کرد و سال گذشته گذر از شش همت فروش را تجربه کرد، ضمن اینکه امسال تارگت‌های متفاوت‌تری را هم دنبال می‌کنیم.»

حسین حیدر با تأکید بر اینکه بهترین و شفاف‌ترین فضا متعلق به تجارت الکترونیک است ادامه داد: «این شفافیت به اکوسیستم و مصرف‌کننده نهایی بسیار کمک‌کننده است و برای شفاف‌سازی چه از لحاظ قیمت و چه سایر اطلاعات فنی کالا به سایر مصرف‌کنندگان کالا کمک کند.»

مجید مظاهر، مدیرعامل بانی ‌مد با اشاره به تجارت الکترونیک سایر کشورها و کاهش در فروش کشورهایی مثل انگلیس، کانادا و… صحبت‌های خود را شروع کرد و گفت: «در مقابل کشورهایی مثل امارات و قطر افزایش ۷۵ درصدی داشته‌اند، اندونزی با افزایش ۶۰ درصدی مواجه شده و این نشان‌دهنده این است اتفاقات خوبی در دنیا در حال شکل‌گیری است. ما در ایران نیز بر اساس آمار رشد دودرصدی داشتیم و ۶ درصد سهم بازار تجارت الکترونیک است که ۳ درصد پلتفرم‌ها و ۳ درصد هم متعلق به سوشال است. ما در دیتای خودمان با این روبه‌رو شدیم و سال گذشته ۱۱۶ درصد رشد داشتیم. این نشان‌دهنده استفاده بیشتر کاربران از بسترهای متفاوت مثل کروم و اپلیکیشن و سایر بسترهاست. بانی مد این روزها ماهانه حدود ۴ ‌میلیون کاربر مستقیم خرید دارد، وام دیجیتال خرید اضافه کرده‌ایم و هر جایی که ورود پیدا می‌کنیم به صورت لایف استایل وارد می‌شویم.»

مسعود شاهمرادی، مدیرعامل خانومی صحبت‌های خود را با بازگشت به سال ۹۳،۹۲ و سالی که تجارت الکترونیک در ایران شکل گرفت آغاز کرد و گفت: «بیزینس‌هایی از دهه ۸۰ استارت مسیر خود را زدند و تا ۹۱ ناامید شدند، از ۹۲ به بعد تغییر را حس کردند و رشد کردند. سال ۹۴ تعداد شیب رشد نسبت به سال ۹۲ تقریباً یکی بود، ۹۶ هم همین‌طور، ولی قابل حدس بود که در ۹۷/۹۸ انفجار فروش اینترنتی در انتظار ماست. البته خوب سوشال نتورک در سال ۹۵/۹۶ فرصت را بیشتر و جذب مشتری را تسریع کرد، ولی ۹۷/۹۸ باعث شد بازی‌ها سمت‌وسوی متفاوت و بهتری بگیرند. ایکامرس‌ها نقششان کمک به رابطه عمیق‌تر بین مصرف‌کننده و تأمین‌کننده برای شفافیت بیشتر و اعتماد عمیق‌تر است، اتفاقی که افتاده همین است و تجارت الکترونیک آن‌قدر دیتا و شفافیت برایش مهم است که اگر شفافیت نداشته باشیم چیزی به دست نمی‌آید، شفافیت ذات همین صنعت است.»

در ادامه حسین حیدر، رئیس هیئت‌مدیره تکنولایف با اشاره به چالش‌های متفاوتی که ایکامرس‌ها و خرده‌فروشی آنلاین با آن مواجه است با بیان اینکه تکنولایف از فروش شش هزار میلیارد تومن در سال پیش عبور کرده است در مورد وضعیت خرید مردم گفت: «یک مسئله مهم قدرت خرید مردم است و با شرایط اقتصادی حال حاضر، در یکی دو سال اخیر نسبت به یکی دو سال گذشته این تضعیف شده که طبیعتاً به‌خاطر حل این مسئله تلاش کرده‌ایم چنل‌های خرید قسطی رو برای افراد ایجاد کنیم تا مصرف‌کننده نهایی بتواند از این چنل‌ها استفاده کنند. از این حیث که مصرف‌کننده برایمان بسیار مهم است تکنوپی را راه‌اندازی کردیم و تارگت یک همتی را نیز در خصوص فروش کالای دیجیتال داریم. مبحث دوم بحث تأمین کالاست. تأمین کالا واقعاً جزو مسائل مشکل سال جاری است، دلیلش هم عدم تخصیص و‌ مشکلات ارزی است. مسئله‌ای که سمت حاکمیت است و ما نمی‌توانیم خیلی نقشی در آن داشته باشیم. اما امیدواریم در دولت جدید شاهد رفع آن باشیم.»

او ادامه داد: «بحث سوم این است که ما در ایکامرس آیینه اقتصاد خرد کشور هستیم. چه از بابت محصولات و سایر مسائل. دغدغه خیلی از دوستان این است که ما نمی‌توانیم کالایی را موجود کنیم ولی در بازار فروخته می‌شود. اتفاقی که می‌افتد این است که دارند صورت مسئله را پاک می‌کنند، ما آیینه هستیم و می‌توانیم اطلاعات درست از قیمت گرفته تا مشخصات فنی را درست به مصرف‌کننده برسانیم، دقیقاً چیزهایی که در فضای آفلاین اتفاق نمی‌افتد. باید دنبال راهکارهای شفاف‌سازی باشیم و فکر می‌کنم این برای همه ما در این زمینه بسیار مهم است.»

در پایان این پنل برای آینده فضای اکوسیستم آنلاین بر این مورد تأکید شد اگر سرمایه‌ و دیتای استارتاپی‌ها و اکوسیستم با هم به اشتراک گذاشته شود فرصت رشد بزرگ‌تری برای این صنعت پیش خواهد آمد صحبت‌های خود را به پایان رساندند.

منبع تکنولایف
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.