راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چک‌های تضمین شده، جایگزین چک‌های رمزدار می‌شوند

بانک مرکزی به‌منظور شفاف‌سازی و نظارت بهتر بر روند صدور و استفاده از چک‌ها، برنامه‌ای را برای حذف تدریجی چک‌های رمزدار و جایگزینی آن‌ها با چک‌های تضمین شده در شبکه بانکی آغاز کرده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس این برنامه، چک‌های تضمین شده که با شناسه صیادی 16 رقمی در سامانه صیاد (پیچک) ثبت می‌شوند، به تدریج جایگزین چک‌های رمزدار خواهند شد.

چک‌های تضمین شده از مزایای متعددی برخوردار هستند، از جمله امکان استعلام صحت چک از طریق درگاه‌های مختلف بانکی و عدم محدودیت جغرافیایی برای صدور و نقد شدن در سراسر کشور. این چک‌ها بر خلاف چک‌های رمزدار قابل انتقال نیستند و تنها در وجه شخص یا حساب معین صادر می‌شوند، که این موضوع به کاهش سوءاستفاده‌های احتمالی کمک می‌کند.

بانک مرکزی تأکید کرده است که به مرور، بانک‌ها موظف خواهند شد که مشتریان را به سمت استفاده از چک‌های تضمین شده هدایت کنند. این تغییر با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از طریق ارائه برنامه‌های آموزشی، بروشورها و اعلام اطلاعات در وب‌سایت‌های بانکی انجام خواهد شد. همچنین، بانک‌ها باید تا زمان حذف کامل چک‌های رمزدار، آن‌ها را فقط به تاریخ روز صادر کنند.

این اقدام در راستای قانون اصلاح قانون صدور چک و برای افزایش شفافیت، کاهش مخاطرات پولشویی و ایجاد امکان نظارت متمرکز بر تراکنش‌های بانکی انجام می‌شود. با اجرایی شدن این برنامه، صدور چک‌های رمزدار به تدریج متوقف و تمامی تراکنش‌های مشابه از طریق چک‌های تضمین شده انجام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.