پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در دومین گردهمایی فعالان هوش مصنوعی کشور بررسی شد؛ چالشهای توسعه اکوسیستم هوش مصنوعی در ایران
دومین گردهمایی فعالان هوش مصنوعی کشور به همت مرکز نوآوری نکسترا بعد از ظهر چهارشنبه برابر با ۲۱ شهریورماه در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.
به گزارش راه پرداخت، محورهای دومین دوره از گردهمایی فعالان هوش مصنوعی بر حوزههای هوش مصنوعی، کارآفرینی و نوآوری متمرکز است. هدف از برگزاری این رویداد سالانه توسعه بازار کسبوکارهای هوش مصنوعی، بررسی چالشهای موجود در این حوزه و ارائه راهکارهای مؤثر به فعالان بخش خصوصی و بازیگران اصلی این اکوسیستم عنوان شده است.
هوش مصنوعی؛ فناوری همهمنظوره
ابوالحسن فیروزآبادی، مدیرعامل گروه توسعه فناوری در این رویداد بیان کرد: «باتوجهبه اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در تمام صنایع میتوان این فناوری را از تکنولوژیهای همهمنظوره دانست. در عصر هوش مصنوعی هستیم، این فناوری بازار بزرگی ایجاد میکند و زیست جدیدی برای بشر فراهم میکند.»
او هوش مصنوعی را ابزاری برای توسعه کشورها خواند و گفت: «آمریکا پیشروترین کشور جهان در حوزه هوش مصنوعی است و چین بافاصله زیادی از آن در مقام دوم قرار دارد. آمریکاییها با ایجاد همنوایی میان غولهای فناوری در حوزه شبکه، پلتفرم، نرمافزار و سختافزار توانسته به این جایگاه جهانی برسد.»
به گفته فیروزآبادی، همگرایی در حوزه تلکام و هوش مصنوعی با نگاه بهرهبرداری حداکثری از هوش مصنوعی انجام میشود؛ زیرا این فناوری خاصیت بازارسازی در سطح جهانی دارد.
مدیرعامل گروه توسعه فناوری با اشاره به این که در ایران عملاً هوش مصنوعی را شروع نکردهایم، اظهار کرد: «سند هوش مصنوعی تدوین شده که حرکتی هوشمندانه اما عجولانه به شمار میرود. این سند آرمانی است و مانند دیگر اسناد منابع موردنیاز برای اجراسازی آن مشخص نیست. سرعت تغییر در حوزه هوش مصنوعی بالاست و قابلپیشبینی نیست.»
فیروزآبادی خاطرنشان کرد: «عصر همگرایی و همنوایی است و اگر کاری در این راستا انجام ندهیم زمان را از دست میدهیم و مبهوت تغییرات جهان میشویم.»
تمرکز نکسترا بر تربیت نیروی انسانی در حوزه هوش مصنوعی
حسین بیانی، مدیرعامل مرکز نکسترا در خصوص فیسکاپ عنوان کرد: «این رویداد از سال ۹۹ شروع شد و هدف از برگزاری آن ایجاد دورهمی برای فعالان حوزه هوش مصنوعی بود. ایجاد یک اکوسیستم حول این حوزه حدود ۳ سال زمان برد و پس از آن به فکر ایجاد حلقه وصل افتادیم. بدین ترتیب مدرسه تابستانه متولد شد.»
او افزود: «نوجوانان ۱۲ سال به بالا میتوانند وارد مدرسه تابستانه شوند و پس از فارغالتحصیلی در ۵ دوره مختلف در فیسکاپ به آموزش خود ادامه بدهند. این دورهمی در اسفندماه و همزمان با اختتامیه فیسکاپ به شکل بزرگتری برگزار میشود.»
به گفته بیانی، سه رکن اصلی هوش مصنوعی الگوریتم، زیرساخت و نیروی انسانی است که در فیسکاپ بر بخش نیروی انسانی متمرکز هستیم.
حقوق کاربر در سند GDPR
یوسف قاسمی، مدیرعامل امضانو در سخنرانی خود در گردهمایی فعالان هوش مصنوعی کشور به اهمیت سند GDPR پرداخت و آن را مهمترین سند در حوزه هوش مصنوعی خواند.
به گفته او این سند یکی از پایههای اصلی برای فعالیت در حوزه هوش مصنوعی به شمار میرود که بهصورت کامل در اروپا پیادهسازی و اجرا میشود.
قاسمی در خصوص بخش جمعآوری و نگهداری هوش مصنوعی سند GDPR گفت: «حق فراموششدن و درخواست اطلاعات حداقلی در فعالیتهای هوش مصنوعی از جمله حقوق اصلی در این بخش است.»
او درباره بخش دیتا سابجکت سند GDPR اظهار کرد: «منظور از سابجکت در این بخش کاربر است. حق رضایت دقیق و درست، دسترسی به دادههای جمعآوری شده، حق ویرایش و حذف اطلاعات و قابلانتقال بودن اطلاعات از حقوقی است که برای کاربران در نظر گرفته شده است.»
پنل کاربرد هوش مصنوعی در تلکام
میزگرد کاربرد هوش مصنوعی در تلکام با حضور مرتضی الیاسی، عضو کمیته راهبردی نکسترا، امیر صداقتنژاد مدیرکل دیجیتال ایرانسل، صالح بنیاسد، مدیر ارشد بازاریابی رایتل و مهدی معظمیپیرو، رئیس اداره معماری شبکه و سرویس همراه اول برگزار شد.
به گفته معظمیپیرو، رئیس اداره معماری شبکه و سرویس همراه اول، نمیتوان از ابزارهای هوش مصنوعی دور ماند. علاوه بر بخش زیرساخت حوزههای دیگر نیز باید کار با این فناوری را یاد بگیرند.
بنیاسد، مدیر ارشد بازاریابی رایتل بیان کرد: «رایتل در هر دو حوزه B2B و B2C راهکارهای اختصاصی به مشتریان ارائه میدهد. یکی از دغدغههای مشتریان استفاده از خدمات بر اساس نیازشان است.»
او در خصوص استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در برنامههای رایتل عنوان کرد: «با استفاده از این فناوری مشتریان دستهبندی میشوند. همچنین برای جلوگیری از رویگردانی مشتریان، نگهداشت و بازگشت به شبکه مشتریان از این ابزارها استفاده میکنیم. این تکنولوژی برای شخصیسازی محصولات بسته به نیاز مشتریان نیز به کار گرفته میشود.»
به گفته صداقتنژاد مدیرکل دیجیتال ایرانسل، بیشترین سرمایهگذاری اپراتورها طی دو سال گذشته در حوزه هوش مصنوعی بوده و تاکنون بیش از ۱۰۰ سرمایهگذاری در این حوزه صورت گرفته است.
او افزود: «اکثر اپراتورها از این فناوری در بخش ارائه سرویس خود استفاده میکنند. هوش مصنوعی حوزه مهمی برای اپراتورها به شمار میرود؛ زیرا نقش مهمی در تبدیل تلکو به تککو ایفا میکند.»
جشن فارغالتحصیلی دانشآموزان مدرسه نکسترا
بخش دوم گردهمایی فعالان هوش مصنوعی با تقدیر از فارغالتحصیلان مدرسه تابستانه نسکترا شروع شد. علی صبری، دبیر اجرایی این رویداد، مرتضی الیاسی، عضو کمیته راهبردی نکسترا و مینا والی، قائممقام کارخانه نوآوری رسانه راهکار، در میان کسانی بودند که مدرک فارغالتحصیلی را به دانشآموزان ۱۳ تا ۱۸ سال این مدرسه اعطا کردند.
حرکت هوش مصنوعی بهسوی No Code
پوریا حداد، مدیرعامل و بنیانگذار فیلاگر، صحبتهای خود را با طرح این سؤال آغاز کرد که آیا برنامهنویس شدن انتخاب خوبی است یا خیر؟ به گفته او، پاسخ این پرسش بستگی به نگاه ما دارد.
او ادامه داد: «برای توسعه یک نرمافزار زنجیره کاملی از وظایف انجام میشود که هوش مصنوعی فعلی تنها در بخشهایی از آن مهارت دارد. در آینده نزدیک دقت ابزارهای هوش مصنوعی بالا میرود؛ بنابراین سرعت توسعه نرمافزارها بالا میرود. با افزایش تنوع و سطح عمومی ابزارهای هوش مصنوعی، پوزیشنهای دارای فرایندهای تکراری حذف میشوند.»
حداد عنوان کرد: «در میانمدت هوش مصنوعی بهسوی no code یا low code میرود بنابراین نیاز به ارتقا چند مهارتی برای برنامهنویسان افزایش مییابد. در بلندمدت نیز هوش مصنوعی بهسوی توسعه مدلهای خود توسعهدهنده میروند؛ بنابراین نقش مهندسان برنامهنویس بهسوی معماری سیستم میرود.»
پنل تخصصی هوش مصنوعی
دومین پنل گردهمایی فعالان حوزه هوش مصنوعی به راهبری آرش سروری و با حضور بهاره شریفیون، مدیرعامل هلدینگ سپاس، محمد صبری، دبیر رویداد سالیانه فیسکاپ، مهدی هاشمی، معاون توسعه کسبوکار سرآوا برگزار شد.
شریفیون در ابتدای این پنل با اشاره به این که هوش مصنوعی دغدغه اغلب شرکتها و کسبوکارهای در سالهای اخیر بوده است، بیان کرد: «چالش رگولاتوری بهصورت جدی در حوزه بیمه وجود دارد و تا زمانی که رفع نشود، نمیتوان حرف جدی دراینخصوص زد.»
او مهمترین قسمت بیمه را خسارت دانست و گفت: «نقش بیمه در زمان پرداخت خسارت حیاتی است و مشخص میشود. در بیمه داتکام با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی از دیتاهای بخش فروش برای بهبود ارائه خدمات به مشتریان استفاده میکنیم.»
هاشمی، معاون توسعه کسبوکار سرآوا نیز در این میزگرد اظهار کرد: «در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۴ میلیارد دلار سرمایهگذاری در حوزه هوش مصنوعی شده است. پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۳۰ ارزش بازار هوش مصنوعی به ۱۵.۴ تریلیون دلار برسد که از میان حدود ۷ میلیارد دلار در حوزه بهبود و حدود ۶ میلیارد دلار در حوزه محصول جدید خواهد بود.»
به گفته او، عربستان تنها در سال ۲۰۲۳ حدود ۲.۱ میلیارد دلار و ترکیه حدود ۷۰۰ میلیون دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایهگذاری کردهاند؛ بنابراین سازمان هوش مصنوعی ایران با بودجه ۵۰ میلیوندلاری نمیتواند در منطقه حرکتی بزند.
صبری بر این باور است که اگر میخواهیم به جمع کشورهای برتر در حوزه هوش مصنوعی در منطقه بپیوندیم به سرمایهگذاری و برنامهریزی منسجم نیاز داریم. او رسیدن به این هدف را باتوجهبه پتانسیل نیروی انسانی ممکن دانست و گفت: «نهتنها در مدارس بلکه استقبال خوبی از رشته هوش مصنوعی در دانشگاهها شده و در حال حاضر ورودی این رشته از رشته برق بیشتر شده است.»
رونمایی از تندیس پنجمین دوره از فیسکاپ
تندیس پنجمین دوره از رویداد فیسکاپ نیز همزمان با برگزاری دومین گردهمایی فعالان هوش مصنوعی رونمایی شد.
چهار دوره قبلی این رویداد متمرکز بر الگوریتم بازشناسی چهره بود و با ساختاری مشابه به مسابقه بینالمللی FRVT برگزار میشد؛ اما در دوره جدید تمرکز اصلی بر توانایی شرکتکنندگان در پیادهسازی سناریوی مورد درخواست است.
حضور انتشارات راه پرداخت در بخش نمایشگاهی گردهمایی فعالان هوش مصنوعی
در بخش نمایشگاه دستاوردهای شرکتهای دانشبنیان گردهمایی سالانه هوش مصنوعی ۳۰ شرکت دانشبنیان به معرفی محصولات و خدمات خود پرداختند.
انتشارات راه پرداخت نیز در بخش نمایشگاهی این رویداد حضور داشت و چهار عنوان از کتابهای این انتشارات تحت عنوان «فرهنگ واژههای فینتک»، «میلیاردرهای بیتکوین»، «ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی» و «هوش مصنوعی در خدمت مد» را برای معرفی به این رویداد آورده بود.