راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرصت‌سوزی رگولاتور ظرفیت وام‌دهی با رمزارز را مسکوت گذاشته

در میزگرد «بلاکچین در صنعت مالی و پرداخت» عنوان شد

تبدیل رمزارز به وثیقه برای دریافت وام مدت‌هاست به‌عنوان یک گزینه در توسعه صنعت اعتباردهی و لندتک روی میز بانک مرکزی خاک می‌خورد. بانک مرکزی تاکنون موافقت رسمی خود را با این موضوع اعلام نکرده به این بهانه که موافقت با آن رسمیت‌بخشی به رمزارز به‌عنوان یک دارایی است؛ اتفاقی که بانک مرکزی تاکنون مخالف آن بوده است. همین دغدغه، یکی از موضوعاتی بود که در میزگرد «بلاکچین در صنعت مالی و پرداخت» به میزبانی رضا قربانی، مدیرعامل «راه‌کار» در اولین دوره از اجلاس دایا به آن پرداخته شد.

ولی‌اله فاطمی اردکانی، بنیان‌گذار ققنوس و توسن دررابطه با توسعه کاربری‌‌های بلاکچین در این میزگرد گفت که «وقتی در فضای تحدید رگولاتور هستید، نباید تمامی آرمان‌های آینده خود را تصور کنید وگرنه با رگولاتور وارد چالش می‌شوید.».

صادق فرامرزی، عضو هیئت‌مدیره فدراسیون مشاوران و مدیریت ایران نیز معتقد است که شفافیت یکی از ویژگی‌های اصلی بلاکچین است و هم رگولاتور و هم برخی شرکت‌ها به‌همین دلیل دربرابر بلاکچین مقاومت می‌کنند.

همین مقاومت از نظر حمزه آقابابایی‌، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر باعث شده توسعه صنعت پرداخت از دریچه بلاکچین اتفاق نیفتد و یکی از ملزومات جدی آن تبدیل رمزارز به اعتبار است.

محمدعلی بخشی‌زاده، مدیرعامل امیدبوم دیگر سخنران این میزگرد هم بر همین دغدغه تبدیل رمزارز به اعتبار تاکید کرد و گفت:«یکی از کاربردهای بلاکچین وام‌دهی براساس دارایی‌های دیجیتال فرد است. اکنون بیست میلیون مشتری در صرافی‌های ایرانی وجود دارد که ظرفیت بزرگی برای این نوع وام‌دهی است اما این ظرفیت مسکوت مانده است.»


بانک مرکزی موافقت خود با توکن P2P را پس گرفت


سید ولی‌اله فاطمی اردکانی، بنیان‌گذار ققنوس و توسن، در میزگرد «بلاکچین در صنعت مالی و پرداخت» از تجربه شکست ققنوس گفت.
فاطمی ابتدا درباره سپیدنامه توضیح داد: «سپیدنامه درواقع معادل امید‌‌نامه است. وقتی شرکتی می‌خواهد عرضه شود امید‌نامه‌ای از آن شرکت تدوین می‌شود که درباره امکانات و آینده روشن آن شرکت است و از محدودیت‌های آن شرکت حرف زیادی زده نمی‌شود، اما در سپیدنامه توکن از محدودیت‌های توکن گفته شد، زیرا اگر از محدودیت‌های توکن مدنظر حرفی زده نشود خلق ارزشی در فضای بلاکچین اتفاق نمی‌افتد.»
او در ادامه درباره اشتباهی که شرکت ققنوس در راستای تهیه سپیدنامه انجام داد گفت: «وقتی در فضای تحدید رگولاتور هستید، نباید تمامی آرمان‌های آینده خود را تصور کنید وگرنه با رگولاتور وارد چالش می‌شوید. اشتباه ققنوس این بود که ۱۰ سال آینده توکن P2P را تصور کرد. ابتدا بانک مرکزی ما را رقیب خود دانست، اما نهایتاً توکن P2P را پذیرفت. البته اکنون بانک مرکزی دوباره با توکن P2P مخالفت کرده است.»
فاطمی درباره توکن P2P توضیح داد: «توکن P2P امکان معامله فردبه‌فرد را بدون مداخله نهاد اطمینان‌سازی مثل حاکمیت ایجاد می‌کند. اگر این توکن محدود شود هیجان و خلاقیت در بازار محدود می‌شود.»
او در ادامه تشریح کرد: «نگاه بلاکچین این است که دیگر نیازی به حاکمیت به‌عنوان نهاد اطمینان‌بخش در معاملات وجود نداشته باشد. بنگاه‌های اقتصادی با استفاده از بلاکچین می‌توانند بدون حضور کارشناسان حاکمیت با اجماع‌سازی آنلاین و بلاکچین معاملات خود را پیش ببرند.»


در ایران شرکت‌های بیمه دربرابر بلاکچین مقاومت می‌کنند


صادق فرامرزی، عضو هیئت‌مدیره فدراسیون مشاوران و مدیریت ایران نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه بلاکچین تنها مربوط به رمزارز نیست، بیان کرد: «یکی از حوزه‌های پرکاربرد این فناوری در حوزه بیمه است. دیفای اینشورنس یا بیمه غیرمتمرکز یکی از کاربردهای مهم بلاکچین به شمار می‌رود که صنعت بیمه سنتی را متحول کرده است.»
او ادامه داد: «در دیفای بیمه، بیمه‌گر پلتفرم خود را روی بلاکچین پیاده‌سازی می‌کند و قراردادهای هوشمند در این بستر با مشتریان منعقد و پرداخت حق بیمه نیز با رمزارز انجام می‌شود. در این حالت خسارت بلافاصله و به‌صورت خودکار پرداخت می‌شود.»
به گفته فرامرزی، شفافیت یکی از ویژگی‌های اساسی بلاکچین است، بنابراین استفاده از آن در دیفای بیمه می‌تواند شفافیتی ایجاد کند که در بیمه سنتی وجود ندارد. در ایران شرکت‌های بیمه مقاومت بسیار زیادی در برابر استفاده از فناوری جدید، به‌ویژه بلاکچین دارند، اما تغییرات با سرعت بالایی در حال رخ دادن هستند.


نیاز به سازکاری برای تبدیل رمزارز به اعتبار داریم


در ادامه این میزگرد حمزه آقابابایی‌، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر بیان کرد: «در سال بیش از چهار میلیارد تراکنش به ارزش ۱۴۰۰ همت در شبکه شاپرک ثبت می‌شود. سهم تراکنش‌های شاپرکی از GDP در سال ۱۳۹۸ حدود ۹.۷ درصد بوده و در حال حاضر به ۱۴.۸ درصد رسیده است.»
او افزود: «متنوع‌سازی ابزار پرداخت یکی از مأموریت‌های صنعت پرداخت است. یک ابزار مفید در این زمینه استفاده از رمزارزهاست. البته در این حوزه چالش‌های بسیاری وجود دارد که رگوله‌کردن فناوری‌های جدید در کشور یکی از آنهاست.»
به گفته آقابابایی، تعداد تراکنش‌های شاپرک ۱۰ درصد و مبلغ تراکنش‌های شاپرک ۴۰ درصد در سال رشد دارند. براساس گزارش شاپرک، ارزش اسمی تراکنش‌ها در حال کاهش است که خبر از کاهش قدرت خرید مردم می‌دهد. یکی از راه‌های رفع این چالش اعطای اعتبار است.
مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر عنوان کرد: «حوزه اعتبار در کشور هنوز پا نگرفته است. اگر سازکاری برای تبدیل رمزارز به اعتبار فراهم شود شبکه پرداخت، شبکه اعتباری و اعطای اعتبار آنلاین توسعه می‌یابد.»


۲۰ میلیون مشتری صرافی‌ها ظرفیت بزرگی برای صنعت وام است


محمدعلی بخشی‌زاده، مدیرعامل امیدبوم دیگر سخنران میزگرد «بلاکچین در صنعت مالی و پرداخت» بود که او هم به ظرفیت بلاکچین برای اعطای اعتبار در بانک پرداخت.
بخشی‌زاده توضیح داد: «زیرساخت بلاکچین مدت‌ها است که ایجاد شده است. اکنون می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌توان از این فناوری به‌عنوان یک پلتفرم در ساختار بانکی استفاده کرد.»
او در ادامه توضیح داد: «اکنون بازار لندتک داغ است. باید بررسی کنیم تا ببینیم چقدر از لندتک و بلاکچین می‌توانیم برای اعطای وام استفاده کنیم؟ بازار روزانه وام‌های فردبه‌فرد اکنون صد میلیون دلار است که به نهصد میلیون دلار هم خواهد رسید، اما زیرساخت چنین موضوعی در کشور ما وجود ندارد.»
بخشی‌زاده توضیح داد: «یکی از کاربردهای بلاکچین وام‌دهی براساس دارایی‌های دیجیتال فرد است. اکنون بیست میلیون مشتری در صرافی‌های ایرانی وجود دارد که ظرفیت بزرگی برای این نوع وام‌دهی است و با استفاده از آن می‌توان نقدینگی را کنترل کرد.»
بخشی‌زاده همچنین تأکید کرد که رگولاتوری همیشه از فناوری بلاکچین عقب بوده و به همین دلیل فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های بلاکچین وجود نداشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.