راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش اقتصادی تیرماه ۱۴۰۳ شاپرک منتشر شد: کاهش ۳ درصدی تعداد تراکنش‌ها

صدونهمین گزارش اقتصادی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) منتشر شد که مربوط به تیرماه سال ۱۴۰۳ است.

براساس این گزارش، در تیرماه ۱۴۰۳ بالغ بر ۴.۳۴۳ میلیون تراکنش به ارزش ۱۲.۴۷۸ هزار میلیارد ریال  در شبکه الکترونیک پرداخت کارت کشور انجام شده که نسبت به خردادماه ۲.۷۶ درصد کاهش در تعداد و ۰.۴۲ درصد افزایش در ارزش را داشته است.

 بر اساس آمارهای این شاخص، تراکنش‌های این ماه نسبت به مشابه سال قبل از نظر تعدادی ۳.۱۰ درصد و از نظر مبلغ تراکنش ۲۸.۶۶ درصد افزایش داشته است.

ارزش اسمی تراکنش‌های تیر ۱۴۰۳ نسبت به ماه گذشته رشد ۰.۴۲ درصدی داشته با این حال ارزش حقیقی تراکنش‌ها ۱.۷۵ درصد کاهش یافته است.

براساس گزارش اخیر شاپرک، مجموع تعداد ابزارهای شاپرکی نسبت به خردادماه ۱۴۰۳ رشد ۰.۹۳ درصدی داشته که دلیل آن افزایش ۲.۷۲ درصدی ابزارهای پذیرش اینترنتی ذکر شده است.

طبق گزارش اقتصادی شاپرک، سهم کارتخوان فروشگاهی ۹۱.۶۴ درصد است که بیشترین تعداد تراکنش را در میان ابزارهای پذیرش کسب کرده است. ابزار پذیرش اینترنتی با ۶.۰۴ درصد و ابزار پذیرش موبایلی با ۲.۳۱ درصد به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

میزان ضریب نفوذ ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در تیرماه ۱۴۰۳ به ازای هر ۱۰ هزار فرد بالای ۱۸ سال در کشور ۱۹۴.۲۴ بوده که کارتخوان فروشگاهی با تعداد ۱۷۳۹.۶۴ به ازای هر ۱۰ هزار فرد بالای ۱۸ سال بیشترین میزان نفوذ را در کشور دارد. کمترین میزان ضریب نفوذ نیز متعلق به ابزار پذیرش موبایلی است که به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱.۰۶ بوده است.

آمارهای تیرماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که سهم تراکنش‌های موفق ۹۳ درصد و تراکنش‌های ناموفق و خطادار ۷ درصد بوده است.

براساس گزارش شاپرک،‌ بروز خطای کاربری با ۹۲.۵۲ درصد عمده‌ترین دلیل تراکنش ناموفق است. این خطا ارتباطی به عملکرد شبکه پرداخت الکترونیک ارتباطی ندارد و دلیل آن می‌تواند کمبود موجودی یا فراموشی رمز کاربر باشد. خطای صادرکنندگی با ۵.۵۰ درصد، خطا شاپرکی با ۰.۹۸ درصد، خطای پذیرندگی با ۰.۷۸ درصد و خطای کسب‌وکار با ۰.۲۲ درصد به ترتیب از دیگر دلایل تراکنش‌های ناموفق هستند.

تعداد تراکنش‌های ناتمام تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به خردادماه سال جاری ۲۴.۱۸ درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد کل تراکنش‌های موفق در تیرماه نسبت به خردادماه با رشد ۲.۷۶ درصدی همراه بوده است. نسبت تراکنش‌های مغایرتی به کل تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه گذشته نیز افزایش ۰.۰۰۴ درصدی را تجربه کرده است.


عملکرد ماهانه شرکت‌های پرداختی در تیرماه ۱۴۰۳


بخش «بررسی عملکرد کلی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت یا PSP» گزارش اقتصادی شاپرک متمرکز بر شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها به‌صورت کلی است تا هر یک از ابزارهای پذیرش و نوع سرویس را تفکیک کرده و تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم کند. 

براساس گزارش اقتصادی شاپرک تیرماه ۱۴۰۳، پرداخت الکترونیک سامان با سهم ۲۰.۵۰ در شاخص سهم تعدادی و ۲۰.۴۰ در سهم مبلغی تراکنش‌ها جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. در این ماه اختلاف سهم تعدادی و مبلغی شرکت به‌پرداخت ملت، دومین شرکت بازار، با پرداخت الکترونیک سامان به ترتیب ۱.۵۸ و ۰.۵۶ درصد است.

مقایسه گزارش تیرماه با خردادماه حاکی از آن است که در مولفه سهم تعدادی، بین دو شرکت فراپردازان آروند امید و پرداخت الکترونیک پاسارگاد جابه‌جایی صورت گرفته است.در مولفه سهم مبلغی بین دو شرکت پرداخت نوین آرین و پرداخت الکترونیک سپهر جابه‌جایی رخ داده است.

براساس گزارش شاپرک، شرکت پرداخت الکترونیک سامان در تیرماه ۱۴۰۳ با پوشش ۲۰.۷۷ درصد از بازار تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی، همانند ماه گذشته بالاترین سهم را در اختیار دارد. شرکت به‌پرداخت ملت نیز در هر دو ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی به ترتیب با کسب ۳۹.۰۴ و ۴۵.۳۴ درصد از سهم بازار دارنده بالاترین سهم در بازار است.

بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی با ۰.۲۵ درصد کاهش به شرکت فراپردازان آروند امید تعلق دارد. شرکت به‌پرداخت ملت نیز با رقم ۰.۳۵ درصد افزایش بالاترین اختلاف در بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی را دارد. بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی به طور همزمان به ترتیب با رقم ۰.۴۶ درصد افزایش و کاهش به دو شرکت آسان پرداخت پرشین و تجارت الکترونیک پارسیان تعلق دارد.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


در این بخش از گزارش اقتصادی شاپرک، شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت عنوان شده و باقی بانک‌ها در نمودار تحت عنوان «سایر» عنوان شده‌اند.

در نمودار بالا سهم مبلغی هر یک از بانک‌های پذیرنده از کل جمع مبلغ تراکنش‌های صنعت پرداخت در تیرماه ۱۴۰۳ مشخص شده است.

بانک سپه با سهم ۱۷.۶۳ درصدی از تعداد تراکنش‌ها و بانک ملت با سهم ۱۶.۱۱ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.