راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در بخش اول رویداد لندتک ایران چه گذشت؟

بخش اول رویداد بزرگ لندتک ایران با سخنرانی هشت مدیر ارشد حوزه لندتک، در پنلی به نام زیست‌بومی نو برگزار شد. در این پنل، سارا شاهرخی، بنیان‌گذار ایفا؛ آرین افشار، مدیر ارشد تارا؛ آرمین فرهنگ، مدیر همکاری‌های سازمانی و سرمایه‌گذاری دیجی‌پی؛ سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان؛ بابک مقدم، قائم مقام کیپا؛ آرش لرستانی، مدیرعامل شرکت آپسان؛ علی نوروزی، مدیرعامل متین خودرو و پویان عطاآبادی، مدیر محصول آبانک با راه‌بری میثم سلیمانی، مدیر محتوا راه‌کار به سخنرانی و ارائه تخصصی پرداختند.


۷۰ درصد مردم از داشتن سواد مالی محروم‌اند


آرین افشار، مدیر ارشد رشد تارا، در ارائه خود در رویداد لندتک ایران با عنوان «لندتک و ضرورت توسعه سواد مالی در میان گروه‌های مختلف جامعه» گفت: «سواد مالی یعنی اینکه هر کسی بداند چگونه از پول خود استفاده بهینه کند.»

او در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس فرهنگ نهادینه‌شده در جامعه ما، با بچه‌ها در دوران مدرسه به شکل روراست درباره پول صحبت نمی‌شود، تأکید کرد: «نیاز است از همان دوران مدرسه سواد مالی به افراد آموزش داده شود.»

او همچنین بیان کرد: «بیش از ۷۰ درصد مردم ایران از داشتن سواد مالی محروم‌اند. در حالی که داشتن سواد مالی برای دهک‌های ۴ تا ۸ جامعه از اهمیت بیشتری برخوردار است.»


ایفا ۱۷۰۰ طرح روستایی را تأمین مالی کرده است


سارا شاهرخی، ینیان‌گذار ایفا، در رویداد بزرگ لندتک ایران بیان کرد: «ایفا از ابزار تأمین مالی جمعی برای ارائه وام‌های خرد بدون کارمزد به روستاییان استفاده می‌کند. تأمین مالی خرد یکی از ابزارهایی است که در جهان برای کاهش فقر استفاده می‌شود. در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۲۰۰ مؤسسه بین‌المللی تأمین مالی خرد، ۱۲۰ میلیارد دلار وام ارائه داده‌اند.»

او ادامه داد: «ایفا در ۲۳۰ روستا در ۱۱ استان ایران فعال است، ۳۳۰۰ قرض‌دهنده دارد و تاکنون ۱۷۰۰ طرح به ارزش ۴۵ میلیارد تومان را تأمین مالی کرده است.»

ایفا یک NGO است که از سال ۱۳۹۷ شروع به کار کرده و برای توسعه پایدار و کاهش فقر در مناطق محروم راه‌حل‌های نوین ارائه می‌دهد.


۶۵ درصد مردم برای تولید بدهی به سراغ آشنایانشان می‌روند


آرمین فرهنگ، مدیر همکاری‌های سازمانی و سرمایه‌گذاری دیجی‌پی، در بخش اول رویداد بزرگ لندتک ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ تأمین مالی در کشور سخت شده است، گفت: «روندهای کلان سیاستی نشان می‌دهد که با توجه به کاهش نقدینگی و قیمت‌گذاری دستوری نرخ تأمین مالی سخت‌تر نیز خواهد شد.»

او در ادامه اظهار کرد: «بخش بزرگی از سهم نقدینگی بانک‌ها به خانوارها می‌رسد و سهم اندکی به کسب‌وکارها تعلق می‌گیرد. لازم است که ساختار تأمین مالی تغییر کند و متنوع‌تر و کم‌ریسک‌تر شود.»

فرهنگ درباره مقوله فراگیری مالی این‌طور توضیح داد: «۴۰درصد از ایرانی‌ها به ابزار تولید بدهی دسترسی ندارند. انتخاب اول افراد برای تولید بدهی خانواده و دوستان است. درواقع، ۶۵ درصد جامعه برای تولید بدهی به سراغ خانواده و دوست می‌روند، زیرا بانک‌ها شرایط ارائه تسهیلات خرد را دشوار کرده‌اند. سهم لندتک‌ها نیز در این میان ۲ درصد است. به عبارت دیگر، فقط ۲ درصد از مردم برای تولید بدهی به سراغ لندتک‌ها می‌روند.»


یکی از مهم‌ترین خدمات بلاکچین برای لندتک ثبت قراردادهای غیرقابل نقض است 


سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان، در ارائه خود با عنوان «لندتک – بلاکچین: یک تقاطع فرصت‌ساز» در رویداد لندتک ایران گفت: «رمزارز‌ها فقط یکی از خدمات بلاکچین هستند و این فناوری خدمات دیگری نیز ارائه می‌دهد.»

به گفته ثامنی برخی از خدمات بلاکچین عبارت‌اند از: ثبت تراکنش‌های برگشت‌ناپذیر، عقد قرارداد غیرقابل نقض (قرارداد هوشمند)، سرعت، دسترسی، اطمینان، امنیت و شفافیت.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به هزینه‌هایی اشاره کرد که مردم برای استفاده از خدمات شبکه‌های بلاکچین به‌ویژه اتریوم صرف می‌کنند. او گفت: «مهم‌ترین قابلیت بلاکچین این است که وقتی قراردادی آنجا ثبت می‌شود، آن قرارداد دیگر غیرقابل توقف است و وام و سپرده‌گذاری هرکدام نوعی عقد قرارداد هستند.»

به گفته او بیشترین اپلیکیشن‌هایی که مردم برای استفاده از آنها در فضای بلاکچین هزینه پرداخت کرده‌اند در حوزه لندتک فعال‌اند.

او اعلام کرد که براساس گزارش‌ها، مردم جهان تاکنون نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار برای ثبت وام و سپرده‌گذاری در بلاکچین هزینه کرده‌اند. ثامنی در ادامه، به‌طور خاص درباره خدماتی صحبت کرد که بلاکچین می‌تواند به حوزه لندتک ارائه دهد.


تعهد افراد به بازپرداخت بانکی بیشتر از بازپرداخت به BNPLهاست


بابک مقدم، قائم‌مقام کیپا، در بخش اول رویداد بزرگ لندتک ایران ارائه خود را با طرح این مسئله شروع کرد که پنج سال بعد برای لندتک ایران چه اتفاقی خواهد افتاد. او در ادامه گفت: «صادرکننده اعتبار، قانون‌گذار، سیستم بانکی کشور، مرجع اعتبارسنجی و نهاد وثیقه‌کننده، بازیگران اصلی اکوسیستم لندتک هستند؛ تمام این بازیگران دولتی یا خصولتی هستند.» او افزود: «در حال حاضر مردم تعهد بیشتری برای بازپرداخت تسهیلات بانکی دارند تا تسهیلات BNPL، زیرا سابقه پرداخت بانکی تأثیر مستقیمی بر رتبه اعتباری آنها دارد. در حالی که سوابق فرد در لندتک تأثیری روی رتبه اعتباری ندارد.»

قائم‌مقام کیپا در ادمه گفت: «برای خلق سبک زندگی اعتباری جدید به تأمین مالی فردبه‌فرد، شبکه‌ای از CSPها در بخش خصوصی، نئوبانک‌های مبتنی بر لندتک، سیستم هوشمند توثیق الکترونیک برای دارایی‌ها و اعتبارسنجی مبتنی بر هوش مصنوعی نیاز داریم.»


۷ تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۶ فضای پرداخت دیجیتال را رقم می‌زند


آرش لرستانی، مدیرعامل آپسان، در ارائه خود با عنوان «BNPL چگونه پرداخت دیجیتال را متحول کرد؟» در رویداد لندتک ایران گفت: «سال ۲۰۱۹ در اقتصاد دیجیتال نقطه عطفی بود که جهان پرداخت را هم متحول کرد. در آن سال، همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد دیگر از پول نقد و کارت بانکی استفاده نکنیم و فضای پرداخت دیجیتال به‌شدت رشد کرد.»

او در ادامه به رواج یافتن مفهوم Seamless در صنایع مختلف پرداخت و عنوان کرد: «این مفهوم یعنی تبدیل اجزا به هم در راستای رفع نیازها بدون آنکه آن را احساس کنیم.»

به گفته او BNPL هم براساس این مفهوم به شکلی بود که مردم بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند بدون آنکه احساس کنند با بانک‌ها سروکار دارند.

لرستانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «پیش‌بینی می‌‌شود تا سال ۲۰۲۶ حدود ۷ تریلیون دلار فضای پرداخت دیجیتال را محقق می‌کند.»


قانون‌گذاری اشتباه بانک مرکزی مانع از فعالیت لیزینگ‌ها شد


علی نوروزی، مدیرعامل متین‌خودرو، در بخش اول رویداد لتدتک ایران بیان کرد: «یکی از مزیت‌های لندتک کالامحور بودن آن است، در حالی که لیزینگ پول‌محور است. به دلیل قانون‌گذاری اشتباه بانک مرکزی ۲۵ سال است که فعالیت لیزینگ‌ها به مشکل برخورده است.»
او یکی از مشکلات لیزینگ را عدم اطلاع‌رسانی دانست و توضیح داد: «عموم مردم اطلاع ندارند که در لیزینگ ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات روی تجهیزات و دو میلیارد تومان تسهیلات روی خودرو ارائه می‌شود.»
نوروزی هشدار داد: «به جای ارائه مدل‌های جدید، باید زیرساخت‌های آن را مشخص کرد. کلاهبرداری‌های متعدد باعث بدنامی لیزینگ شد و اتفاق مشابهی برای لندتک در حال وقوع است که باید هرچه زودتر جلوی آن گرفته شود.»


آبانک تا پایان شهریور از سرویس ارائه تسهیلات خود رونمایی می‌کند


پویان عطاآبادی، مدیر اجرایی آبانک، در گفت‌وگویی با موضوع «نقش لندتک در فراگیری مالی» در رویداد لندتک ایران عنوان کرد: «ما در تلاشیم تا بحث ارائه تسهیلات را در آبانک پیاده‌سازی کنیم و احتمالاً تا پایان شهریور از این سرویس رونمایی خواهیم کرد.»

او در ادامه گفت: «برخی از نئوبانک‌ها با خلق ارزش از طریق ارائه تسهیلات اقدام به جذب کاربر می‌کنند. من فکر می‌کنم این تنها روش برای جذب کاربر نیست، اما روش خوبی است.»

او همچنین بیان کرد که ۳۴ الی ۳۵ درصد افزایش دسترسی به بانک آینده از طریق آبانک صورت گرفته است‌.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.