راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لندتک و هسته‌های سنتی اقتصاد

بهرنگ فاطمی، فعال سابق حوزه‌ پرداخت و فین‌تک

بهرنگ فاطمی، کارشناس سابق پرداخت و فین‌تک / رویداد لندتک ایران، فرصتی است برای هم‌نشینی بزرگان پویای این صنعت تا این‌بار به محوریت خاص مقوله‌ لندینگ و حمایت فناوری از آن بپردازند. شاید ظهور، حضور و جریان تحولات حوزه فین‌تک در اجتماعی چون ایران آ‌نچنان به‌سرعت گذشته‌ که با نگاهی به نه‌چندان دور و همین چند سال پیش، تفاوت‌های زیادی را در به‌کارگیری راهکارها و ابزار فناورانه به‌وضوح متبادر می‌سازد.

گویی همین چند روز پیش بود که واحدهایی مستقل عمدتاً با نام دیرآشنای بانکداری الکترونیک به‌عنوان بخش‌هایی تخصصی، متولی کارکرد فناوری در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری شدند و شرکت‌های کامپیوتری به جای سخت‌افزارهای معلوم و نرم‌افزارهای محدود به فروش راهکارهای جامع روی آوردند. بی‌شک در اکوسیستم پولی و بانکی کشور تغییراتی شگرف را تجربه کرده‌ایم و می‌توان گفت دانش و درس‌آموخته‌های ارزشمندی در اختیار صنعت بانکداری و بازارهای زیرمجموعه‌ آن قرار گرفته ‌است؛ گرچه به دلایل مختلف پایداری دستاوردها و فراگیری آن همچنان نیاز به بهبود و توسعه دارد.

لندتک این روزها، که دیگر نوپا نیست، و بسان فین‌تک همین چند سال پیش تقریباً دوره‌ بلوغ خویش را می‌گذراند، جامعه‌ای از مشتریان را روبه‌روی خود دارد که اولاً با فناوری آشنایند، ثانیاً به اعتماد به‌عنوان یکی از ارکان تصمیم‌گیری تکیه می‌کنند و ثالثاً و به هر حال از تجربیات مشابه و بهینه‌کاوی‌های جهانی خبر دارند و لندتک را به دلیل پلتفرمش، تسهیلگری مؤثر در رفتارهای مالی خود می‌پندارند. بر این اساس گمان می‌رود موفقیت لندتک نیز همچون گذشته مبتنی بر درک دقیق، واضح و پویا از بازار باشد؛ بازار سنتی. یعنی کماکان و چندباره باید به بازار رفت و از فرهنگ مالی خوشنامان در بازار بهره ‌برد، آنها را الگو گرفت و فرایندها را مبتنی بر آنها پیاده ساخت. ما همچنان نیاز به یک امتیاز واقعی مالی داریم. همچنان باید از اعتبارسنجی مؤثر بهره‌مند باشیم.

همچنان نیاز به شهرت پایدار در میان ارائه‌دهندگان خدمات لندتکی در بین این شرکت‌ها یا محصولات جوان داریم و همچنان نیاز به حمایت همه‌جانبه‌ رگولاتوری داریم. این درک کل هوشمندانه نیز همچنان در تجربه‌ مشتری و سفری که برای او ساخته ‌می‌شود قابل مشاهده و ارزیابی است. آیا مشتریان از خدمتی که به‌عنوان لندتک از یک بانک، شرکت یا استارتاپ می‌گیرند حقیقتاً راضی‌اند و آن را مستمر معرفی می‌کنند؟ بنابراین و با ذکر این بیم، به‌عنوان یک تله‌ عملکردی که مبادا به‌کارگیری مکرر واژه‌ لندتک و علاقه به تعریف و ارائه‌ محصول در این حوزه به هر قیمتی سبب تغییر مسیر بسیاری از اهداف، بخش‎‌ها و شرکت‌ها شود، از آن یاد می‌کنیم که اگر همراه با تمرکز و احصای دقیق ارزش‌ها نباشد که برای مشتریان خلق می‌شود محکوم به نابودی است.

اما برای پیشگیری از این مسئله مهم، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری می‌توانند به‌عنوان محرکی مؤثر با تفویض تمامی سازکارهای فناورانه‌ خود به شرکت‌های متولی خدمات لندتکی، نقش نظارتی خود و مراقبت از اجرای حاکمیت را انجام دهند و با نگاهی بیش‌فعالانه حامی شرکت‌های لندتکی در تبیین و اجرای طرح‌های نوآورانه‌ این حوزه باشند.

قطعاً ریسک دارد، اما نتیجه پذیرش این ریسک برای بانک‌ها، پیش‌روی در میان رقبا خواهد بود. اینکه متولیان حوزه‌ لندتک چقدر به ارزشی که قرار است برای مشتری خلق کنند متعهدند، چگونه آن را می‌سنجند و به چه نحوی به‌روزش می‌کنند، دغدغه‌ اصلی و دلیل این نوشتار است.

نویسنده / مترجم بهرنگ فاطمی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.